Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 25
Offentligt
1423463_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. november 2014
”Mener ministeren, at borgerens mulighed for frit valg af private leverandører er
tilgodeset i forhold til rehabiliteringsforløbet, jf. § 83 a, og hvor fremgår det
konkret af lovforslaget, at brugen af private leverandører er en mulighed.”
Det fremgår af lovforslagets afsnit
2.1.2 Den foreslåede ordning,
at ”det er op til
den enkelte kommunalbestyrelse at tilrettelægge rammerne for, indholdet i og
opfølgningen på rehabiliteringsforløbene. Det gælder også i forhold til mulighe-
den for at inddrage eventuelle private leverandører”. Lovforslaget er således ikke
til hinder for, at den enkelte kommune vælger at inddrage private leverandører i
udførelsen af rehabiliteringsforløb.
Lovforslaget omfatter også borgere, der allerede får hjælp efter § 83, hvoraf
nogle borgere har valgt at modtage hjælpen fra en privat leverandør, jf. mulig-
heden for frit valg for modtagere af hjælp efter § 83 i medfør af servicelovens §
91. Efter servicelovens § 91 skal kommunalbestyrelsen skabe grundlag for, at
modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem to eller flere leverandører af
denne hjælp, hvoraf den ene leverandør kan være kommunal.
For disse borgere kan der være behov for, at kommunerne er særlig opmærk-
somme på, om rehabiliteringsforløbet kan tilrettelægges med inddragelse af den
private leverandør, der i forvejen kommer i borgerens hjem. Kommunalbestyrel-
sen bør derved ved tilrettelæggelsen af rehabiliteringsforløbene have fokus på at
sikre størst mulig kontinuitet i hjælpen for de borgere, som allerede modtager
hjælp efter § 83 og har anvendt det frie leverandørvalg. Kommunerne bør gene-
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
relt overveje, om de lokale forhold – herunder leverandørsituationen – giver mu-
lighed for at inddrage private leverandører i rehabiliteringsforløbene, herunder
for at sikre kontinuiteten for modtagere af hjælp efter § 83, som allerede har
valgt en privat leverandør.
Baggrunden for, at der ikke stilles lovkrav om frit leverandørvalg, er Hjemme-
hjælpskommissionens overvejelser. Kommissionen kom frem til, at der er stor
forskel på de private leverandører i forhold til størrelse, kompetencer og faglig
spændvidde. Kommissionen vurderede derfor, at kravene til tværfaglighed og
koordinering, som rehabilitering stiller, vil være en for stor udfordring for en
stor del af de private leverandører bl.a. for de private leverandører, der primært
har erfaring med levering af praktisk hjælp.
Det er vigtigt, at de fornødne kompetencer er til stede fra start til slut, når en
borger skal indgå i et rehabiliteringsforløb. Derfor vil der også være flere fagper-
soner indover, som støtter og motiverer borgeren. Det skal sikre, at borgeren får
et fagligt funderet og trygt forløb. Nogle af de kompetencer, der er vigtige i et
rehabiliteringsforløb, er derfor både viden om, hvilke fagpersoner som er rele-
vante at inddrage i det enkelte rehabiliteringsforløb, samt at kunne koordinere
forløbet herunder inddragelsen af de forskellige fagpersoner. Den enkelte kom-
mune har mulighed for at inddrage private leverandører i det omfang, den priva-
te leverandør har kompetencer til det.
Vi ved, at nogle kommuner allerede i dag inddrager private leverandører ved
rehabilitering, og at der er private leverandører, som har kompetencerne til at
gennemføre et rehabiliteringsforløb. Men generelt er der behov for at de private
leverandørers kompetencer udvikles i forhold til at kunne gennemføre rehabilite-
ringsforløb.
Efter ændringen af fritvalgsreglerne, der trådte i kraft 1. april 2013, er det end-
videre blevet muligt for kommunerne at samle udbud af hjemmehjælpsydelser
med andre driftsområder, f.eks. hjemmesygepleje. Kommunerne har derfor også
mulighed for at samle udbud af hjemmehjælp med rehabiliteringsforløb.
Det er oplagt, at udviklingen af kompetencer kan ske i et tæt samarbejde mellem
kommunerne og de private leverandører. Det kan dels være med til at gøre de
private leverandører klar til rehabiliteringsopgaverne og dels give kommunerne
input til mulige nye måder at planlægge og udføre ydelsen på.
Som led i vækstpakken for sundheds- og velfærdsløsninger iværksættes der et
projekt, hvor kommuner og private leverandører skal indgå innovationspartner-
skaber om rehabilitering. Formålet er at udvikle modeller for offentlig-privat
samarbejde om rehabilitering og dermed skabe grobund for markedsmodning
på området.
Som det fremgår af lovforslaget vil der blive fulgt op på udviklingen på baggrund
af det foreslåede regelsæt med henblik på politiske drøftelser i Folketingsåret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
2016/2017. I den forbindelse vil det være relevant at undersøge, hvordan og i
hvilket omfang, de private leverandører inddrages i udførelsen af rehabiliterings-
forløb.
Manu Sareen
/Eva Pedersen