Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 25 Bilag 5
Offentligt
1423553_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. november 2014
Ændringsforslag
Af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
Til § 1
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 83 a, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »Kommunalbesty-
relsen kan ikke give afslag på hjælp efter § 83 alene med henvisning til, at mod-
tageren ikke magter at gennemføre rehabiliteringsforløbet« til: »Hvis modtage-
ren ikke gennemfører et rehabiliteringsforløb, skal kommunalbestyrelsen vurde-
re modtagerens behov for hjælp efter § 83, jf. § 83, stk. 6«.
[Der er tale om en ændring, der præciserer borgerens retsstilling, hvis borgeren
ikke gennemfører rehabiliteringsforløbet.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er kommunalbestyrelsen, der tager stilling til, om et rehabiliteringsforløb
vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte beho-
vet for hjælp efter § 83, stk. 1, og det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgø-
relse om, hvilken hjælp borgeren har behov for.
Den foreslåede ændring af § 83 a, stk. 4, 3. pkt., præciserer, at kommunalbesty-
relsen har en pligt til at vurdere modtagerens behov for hjælp efter § 83, hvis
borgeren ikke gennemfører rehabiliteringsforløbet. Heri ligger også, at kommu-
nalbestyrelsen har pligt til at tilbyde den hjælp efter § 83, som borgeren har
behov for.
Kommunalbestyrelsens pligt til at vurdere modtagerens behov for hjælp efter §
83 og til at træffe afgørelse om tildeling af hjælpen ud fra borgerens individuelle
og konkrete behov gælder uanset, hvad der er årsag til, at borgeren ikke gen-
nemfører rehabiliteringsforløbet. Der kan være flere årsager til, at en borger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
gennemfører et rehabiliteringsforløb. For eksempel kan borgeren blive syg under
rehabiliteringsforløbet og dermed ikke være i stand til at gennemføre rehabilite-
ringsforløbet, eller borgeren kan have svært ved at finde motivationen. Det kan
også være fordi borgeren ikke magter at gennemføre et rehabiliteringsforløb
eller at borgeren modsætter sig.
Det er dermed borgerens aktuelle behov, der er afgørende ved kommunalbesty-
relsens vurdering af borgerens behov for hjælp efter § 83 og ikke årsagen til, at
borgeren ikke gennemførte rehabiliteringsforløbet. Kommunalbestyrelsen skal
endvidere vurdere borgere med samme behov ens, uanset om borgeren har gen-
nemført et rehabiliteringsforløb eller ej og uanset, hvad der har været årsagen til
at rehabiliteringsforløbet ikke er blevet gennemført.
Det fremgår af lovforslagets § 83, stk. 6, at i forbindelse med afslutning af et
rehabiliteringsforløb efter § 83 a skal kommunalbestyrelsen vurdere modtage-
rens behov for hjælp efter § 83. Med ændringsforslaget bliver det tydeliggjort, at
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at vurdere modtagerens behov for hjælp
efter § 83 i forbindelse med afslutning af et rehabiliteringsforløb også gælder i
de tilfælde, hvor borgeren ikke gennemfører et rehabiliteringsforløb – uanset
årsagen til, at rehabiliteringsforløbet ikke gennemføres.
Endvidere fremgår det af lovforslagets § 83 a, stk. 4, 1. og 2. pkt., at kommu-
nalbestyrelsen skal tilbyde modtageren af et rehabiliteringsforløb den nødvendi-
ge hjælp og støtte under forløbet med henblik på at nå de fastsatte mål, og at
hjælpen og støtten løbende skal tilpasses udviklingen i modtagerens funktions-
evne. Det understeges dermed med den foreslåede ændring, at borgeren både
under og efter forløbet skal have den hjælp og støtte, som borgeren har behov
for. Borgeren skal således under hele rehabiliteringsforløbet have den nødvendi-
ge hjælp og støtte til de opgaver, borgeren (endnu) ikke selv kan udføre, og bor-
geren skal også have den hjælp, borgeren har behov for i forbindelse med af-
slutningen af et rehabiliteringsforløb – også hvis borgeren ikke gennemfører
rehabiliteringsforløbet, uanset hvad årsagen er til dette.
Manu Sareen
/ Eva Pedersen