Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 25 Bilag 1
Offentligt
1406880_0001.png
Dato: 25. september 2014
Ansvarlig: IVR/CHS
Sagsnr. 2014-4918
Høringsnotat
Forslag til Lov om ændring af lov om social service
(Rehabiliteringsforløb og hjemmehjælp m.v.)
Indledning
Lovforslaget om rehabiliteringsforløb og hjemmehjælp m.v. har i perioden 19.
august 2014 til 16. september 2014 været i høring hos følgende organisationer:
Alzheimerforeningen, Boligforeningernes Landsforening, BUPL, Center for
Sund Aldring (KU), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk center for Aldrings-
forskning (SDU), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, DemensKoordinatorer i Danmark, De Samvirkende Menighedspleje-
re, Det Centrale Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen, Foreningen af
offentligt ansatte (FOA), Foreningen af ledere ved institutioner, der udbyder
erhvervsrettet social- og sundhedsuddannelse, Foreningen af kommunale soci-
al-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Funktionærernes og Tjene-
stemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Folkesundhedsvidenskab (Køben-
havns Universitet), Institut for Statskundskab (Aalborg Universitet), KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), KORA, Kost &
Ernæringsforbundet, Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende fore-
byggende hjemmebesøg (SUFO), Lederforum, Foreningen til fremskaffelse af
boliger for ældre og enlige, LOs Faglige Seniorer, Lægeforeningen, Nationalt
Videnscenter for Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage æl-
dre, Rektorkollegiet for professionshøjskoler, Rådet for frivilligt socialt arbej-
de, Selveje Danmark, SFI- Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Soci-
alpædagogernes Landsforbund, ÆldreForum og Ældre Sagen.
Der er modtaget høringssvar fra
Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Center for Sund Aldring, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeu-
ter, Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, DemensKoordinatorer i
Danmark, DI Service, Ergoterapeutforeningen, LOs Faglige Seniorer, FOA,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark, KL, Kost & Ernæringsforbundet, Kommunale Tjenestemænd og Over-
enskomstansatte (KTO), Nationalt Videnscenter for Demens, Selveje Danmark,
SFI- Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Socialpædagogernes Lands-
forbund, ÆldreForum og Ældre Sagen.
Side
1
af
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er ikke modtaget høringssvar fra
Boligforeningernes Landsforening, BUPL, Dansk center for Aldringsforskning
(SDU), Dansk Industri, Danske Diakonhjem, Danske Regioner, Danske Senio-
rer, De Samvirkende Menighedsplejere, Det Centrale Handicapråd, EGV, For-
eningen af ledere ved institutioner, der udbyder erhvervsrettet social- og sund-
hedsuddannelse, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), In-
stitut for Folkesundhedsvidenskab (Københavns Universitet), Institut for Stats-
kundskab (Aalborg Universitet), KORA, Landsforeningen for ansatte i sund-
hedsfremmende forebyggende hjemmebesøg (SUFO), Lederforum, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Lægeforeningen, OK-Fonden,
PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Rektorkollegiet for professionshøj-
skoler og Rådet for frivilligt socialt arbejde.
Indhold
Dansk Arbejdsgiverforening og Ældre Forum har oplyst, at de ikke ønsker, at
afgive høringssvar. Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
(KTO), SFI- Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og Ankestyrelsen har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
De øvrige høringsparters bemærkninger til lovforslaget og kommentarer hertil
er samlet under nedenstående overskrifter:
1. Målgruppen
2. Kommunernes tilrettelæggelse af hjemmehjælp og rehabiliteringsfor-
løb
3. Afgørelse og klage
4. Ophævelse af kontaktpersonsordningen
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
Om lovforslaget
Loven træder i kraft pr. 1. januar 2015.
Med lovforslaget forpligtes kommunalbestyrelsen til, forud for vurderingen af
behovet for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter § 83, at tilbyde
et tidsafgrænset, korterevarende og målorienteret rehabiliteringsforløb, hvis
rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre modtagerens funktionsevne
og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Lovforslaget forpligter end-
videre kommunalbestyrelsen til at fastsætte individuelle mål for den enkelte
modtager i forhold til hjælp efter § 83. Derudover ophæves sondringen mellem
midlertidig og varig personlig og praktisk hjælp, og kontaktpersonordningen
ophæves.
Høringsparternes overordnede bemærkninger
Der er i høringssvarene generelt set en positiv opbakning til lovforslaget.
Dansk Erhverv, Danske fysioterapeuter, Dansk Sygeplejeråd, Ergoterapeutfor-
eningen, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedsche-
fer i Danmark og Kost og Ernæringsforbundet
bakker generelt op om de fore-
Side 2 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0003.png
slåede lovgivningsmæssige rammer for rehabiliteringsforløb på hjemmehjælps-
området.
DemensKoordinatorer i Danmark
og
DH
er alt overvejende positive i forhold
til lovforslaget, ligesom
FOA
finder, at lovforslaget generelt afspejler den
grundlæggende tanke i rehabilitering.
Center for Sund Aldring, Danske Ældreråd og Faglige Seniorer
er generelt
tilfredse med lovforslaget, som de finder i væsentlig grad følger Hjemme-
hjælpskommissionens anbefalinger.
DI Service
støtter ambitionen om, at fremtidens hjemmehjælp i højere grad skal
fokusere på at hjælpe den enkelte borger til at klare sig selv. Ligesom
KL
som
udgangspunkt er positiv indstillet overfor lovforslaget, da de nye bestemmelser
sætter borgeren i centrum, og der sættes et stærkt fokus på individuelle målsæt-
ninger i forhold til borgeren.
KL
mener endvidere, at ændringen er i naturlig
forlængelse af de rehabiliteringstiltag som stort set alle kommuner allerede
anvender i dag.
Ældre Sagen
støtter, at der gives tilbud om rehabiliteringsforløb til personer
med behov for hjemmehjælp, og finder det positivt, at der bliver tale om forløb,
som er baseret på en individuel og helhedsbaseret vurdering af borgerens situa-
tion.
En række høringsparter
(DH, Faglige Seniorer, FOA, Socialpædagogerne og
Ældre Sagen)
finder dog ikke, at lovforslaget i sin nuværende form i tilstræk-
kelig grad sikrer borgerens ret til hjemmehjælp, hvis borgeren modsætter sig
eller ikke magter at indgå i et rehabiliteringsforløb
Ad 1. Målgruppen
Personer med demens
Generelt udtrykkes tilfredshed med, at alle borgere – også demente – omfattes
af den nye lovning, og dermed også vil kunne få vurderet mulighederne for at
indgå i et rehabiliteringsforløb.
En række høringsparter har konkrete forslag til ændringer:
DemensKoordinatorer i Danmark
anfører, at det bør understreges i vejlednin-
gen, at borgere, der lider af demens kan indgå i et rehabiliteringsforløb.
Alzheimerforeningen
foreslår, at der i stedet for ”forbedre personens funktions-
evne” i den foreslåede § 83, stk. 3 og § 83 a, stk. 1, indsættes ”forbedre, fast-
holde eller forsinke tab af personens funktionsevne”.
Alzheimerforeningen
fo-
reslår endvidere, at der indføres en ny § 83 a, stk. 5, med følgende ordlyd:
”Kommunalbestyrelsen skal til personer med en demenssygdom, der ikke kan
deltage i tilbud efter § 83 a, stk. 1, tilbyde et rehabiliteringsforløb, der kan føre
til en afklaring af, hvilke former for vedligeholdende træning efter § 86, stk. 2
Side 3 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0004.png
personen fremover skal tilbydes for at opnå en værdig og meningsfuld hver-
dag”.
Nationalt Videnscenter for Demens
anfører, at formålet med rehabilitering af
personer med demens i højere grad vil være at fastholde, forsinke eller udskyde
tab af funktionsevne end at forbedre funktionsevnen.
Ældre Sagen
anfører, at man skal være opmærksom på de specielle forhold, der
gør sig gældende for personer med demens, og at det i loven eller bekendtgø-
relsen bør beskrives nøjere, hvorledes rehabilitering kan anvendes i forhold til
demente.
Personer med handicap
DH
beklager, at personer med handicap og deres behov for hjemmehjælp stort
set ikke er nævnt i lovbemærkningerne.
DH
mener, at det er afgørende, at lo-
vens bemærkninger også afspejler, hvordan hjemmehjælp indgår som en del af
den handicapkompenserende hjælp til personer med handicap, herunder unge
mennesker, med henblik på at give lige muligheder for deltagelse i samfundet.
DH
anfører, at der i bemærkningerne bør gives eksempler i forhold til personer
med handicap.
Personer i plejeboliger
I forhold til § 83 a ønsker
Danske Ældreråd
og
DemensKoordinatorer i Dan-
mark,
at der i lovforslaget understreges, at bestemmelsen også gælder for bor-
gere i plejeboliger ved for eksempel at tilføje ”uanset boform” til paragraffen.
Pårørende
Ældre Sagen
anfører, at det bør præciseres i bemærkningerne, at pårørende kan
inddrages, hvis borgeren og de pårørende ønsker det. Endvidere bør det i be-
mærkninger præciseres, at hvis borgeren er indforstået, bør pårørende altid
orienteres om det rehabiliteringsforløb, der sættes i gang. Derudover bør det
præciseres, at pårørende kun bør inddrages i kvalificeringen af et givent rehabi-
literingsforløb, i det omfang de selv og borgeren ønsker det.
Danske Ældreråd
finder det hensigtsmæssigt, at bemærkningerne fastslår, at
pårørende så vidt muligt inddrages i samtale og planlægning af hjælpen og
rehabiliteringsforløbet. Desuden foreslår
Danske Ældreråd,
at det tydeligt
fremgår af bemærkningerne, at pårørende under ingen omstændigheder inddra-
ges fysisk i selve opgaven.
Nationalt Videnscenter for Demens
anfører, at nære pårørende til hjemmeboen-
de personer med demens rutinemæssigt bør inddrages i samarbejdet om fast-
sættelsen af individuelle mål for rehabiliteringsforløbet.
Nationalt Videnscenter
for Demens
anfører endvidere, at ved fastsættelsen af individuelle mål for reha-
bilitering af personer med demens i plejeboliger/plejecentre bør de nærmeste
omsorgsgivere (plejepersonale og nære pårørende) inddrages i vurderingen af
personens potentiale for fastholdelse eller forsinkelse af tab af funktionsevne.
Side 4 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at et rehabiliteringsforløb skal baseres på en indi-
viduel, helhedsorienteret og tværfaglig vurdering af borgerens samlede situati-
on, hvor der både ses på den fysiske, psykiske og sociale funktionsevne. Det
fremgår videre af lovforslaget, at den brede tilgang har til formål at sikre, at
bl.a. også borgere med en demensdiagnose vil kunne omfattes af tilbud om
rehabiliteringsforløb. Det fremgår endvidere af lovforslaget, at resultaterne af et
rehabiliteringsforløb vil variere i forhold til den enkelte modtagers behov og
ressourcer. Som et eksempel på, hvad et rehabiliteringsforløb kan resultere i, er
nævnt, at for nogle modtagere af indsatsen kan et rehabiliteringsforløb betyde,
at modtageren kan blive bedre til at håndtere hverdagen med en given funkti-
onsnedsættelse.
Samtidigt fremgår det af lovforslaget, at det skal indgå i vurderingen, om det er
realistisk, at et rehabiliteringsforløb kan skabe de ønskede forbedringer af bor-
gerens funktionsevne.
Derudover fremgår det af lovforslaget, at servicelovens nuværende regler om
vedligeholdelsestræning § 86, stk. 2, fortsat gælder.
På baggrund af høringssvarene vil det blive tydeliggjort i bemærkningerne til
lovforslaget, hvordan forbedring af borgerens funktionsevne skal forstås i for-
hold til vurderingen af, om personer med demens skal tilbydes et rehabilite-
ringsforløb.
I forhold til at indføre rehabiliteringsforløb før tildeling af hjælp efter § 86, stk.
2, for personer med en demenssygdom, der ikke kan deltage i tilbud efter § 83
a, stk. 1, er der tale om en væsentlig udvidelse af kommunalbestyrelsens for-
pligtelse til at tilbyde rehabiliteringsforløb efter § 83 a, som ikke indgår i afta-
len om fremtidens hjemmehjælp, som er baggrunden for lovforslaget og heller
ikke indgår i Hjemmehjælpskommissionens anbefalinger, som den politiske
aftale er opfølgningen på. Som det fremgår af lovforslaget, vil servicelovens
nuværende regler om vedligeholdelsestræning § 86, stk. 2, fortsat gælde.
Det vil blive yderligere fremhævet i bemærkninger, at mennesker med handi-
cap også er målgruppe for hjælp efter § 83 og dermed også omfattes af mål-
gruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a. Der skelnes ved eksemplerne i
lovforslaget ikke mellem, om det er ældre eller mennesker med handicap. Dette
følger af, at servicelovens bestemmelser generelt retter sig mod den enkelte
borgers individuelle behov for hjælp. Eksemplerne gælder således både i for-
hold til personer med handicap samt ældre, hvis deres individuelle behov for
hjælp som følge af deres funktionsnedsættelse omfattes af § 83.
Det vurderes uhensigtsmæssigt, at tilføje ”uanset boform” i § 83 a, da § 83 a,
som de andre ydelser efter kapitel 16 i serviceloven, ikke skelner mellem hvil-
ken bolig borgeren har. En tilføjelse om uanset boform er derfor ikke nødven-
dig, og ville kunne skabe forvirring i forhold til gældende ret ved ydelser, hvor
det ikke er tilføjet.
Side 5 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af lovforslaget, at fastsættelsen af mål i videst muligt omfang bør
ske i samarbejde med modtageren af hjælpen, og eventuelle pårørende bør ind-
drages, hvis de pårørendes kendskab til modtageren og modtagerens behov kan
være med til at kvalificere målene.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at der bør være opmærksomhed på, om
det er relevant også at inddrage eventuelle pårørende i forbindelse med rehabi-
literingsforløbet, da de pårørendes kendskab til modtageren og dennes hverdag
kan være med til at kvalificere forløbet. Der bør endvidere være opmærksom-
hed på, om de pårørende bør orienteres om det forløb, der sættes i gang, da det
kan betyde ændringer i hverdagen for modtageren af hjælpen.
På baggrund af høringssvarene vil det blive præciseret i lovforslagets bemærk-
ninger, at inddragelsen af pårørende bør ske i det omfang, som borgeren selv
ønsker det.
Ad 2. Kommunernes tilrettelæggelse af hjemmehjælp og rehabiliterings-
forløb
Der er generelt positive tilkendegivelser omkring forslaget om, at der indføres
lovgivning, som forpligter kommunerne til at tilbyde rehabiliteringsforløb til
borgere med behov for hjemmehjælp. Der er generel opbakning til at satse på at
give hjælp til selvhjælp, så flere kan klare sig uden at være afhængig af hjælp
fra andre. Der er ligeledes generelt positive tilkendegivelser omkring, at rehabi-
literingsforløb skal gives ud fra en individuel og helhedsorienteret vurdering af
borgerens samlede situation, og at målfastsættelsen for et rehabiliteringsforløb
skal ske i samarbejde med borgeren, således at det er borgerens egne behov og
ønsker for hverdagen, der er i centrum for mål og indsatser. Der er også generel
opbakning til, at rehabiliteringsforløbet skal tilrettelægges og udføres helheds-
orienteret og tværfagligt.
Flere høringsparter er tilfredse med, at lovforslaget understreger, at en kommu-
ne ikke kan afvise at yde hjemmehjælp alene med henvisning til, at en borger
modsætter sig at deltage i rehabiliteringsforløb. En række høringsparter
(DH,
Faglige Seniorer, FOA, Socialpædagogerne og Ældre Sagen)
finder dog ikke,
at lovforslaget i sin nuværende form i tilstrækkelig grad sikrer borgerens ret til
hjemmehjælp, hvis borgeren modsætter sig eller ikke magter at indgå i et reha-
biliteringsforløb.
Bl.a.
Ældre Sagen
anfører, at der er brug for, ikke blot i bemærkningerne, men
i selve lovteksten, at indskrive en ”kattelem”, som understreger, at borgere, der
ikke er trygge ved eller ikke magter at gennemgå et selvhjælpsforløb i stedet
tilbydes almindelig hjemmehjælp.
Ældre Sagen
foreslår, at der efter sidste linje
i udkastet til lovforslagets § 83 a, der lyder: ”Vurderingen skal være individuel
og konkret og tage udgangspunkt i modtagerens ressourcer og behov”, tilføjes
sætningen ”En kommune kan ikke afvise at yde hjemmehjælp med henvisning
til, at en borger modsætter sig at deltage i et rehabiliteringsforløb”.
Side 6 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Sygeplejeråd
anbefaler, at det fremgår, at en vurdering af den ældres
behov for hjælp skal ske i samarbejde med den ældre, da det er afgørende for at
rehabiliteringsindsatsen skal lykkes, at den ældre også selv forstår og kan se
mulighederne i indsatsen.
Ældre Sagen og DH
anfører, at der er behov for at få præciseret, på hvilken
måde borgeren skal inddrages.
Indstilling
Lovforslaget er afbalanceret i sin tilgang til, hvordan kommunerne skal arbejde
med rehabiliteringsforløb, og i forhold til hvor stort fokus der er på at sætte
borgeren i centrum for hele forløbet. Med forslaget forpligtes kommunerne til
at sikre, at rehabiliteringsforløb tilbydes på baggrund af en individuel og kon-
kret vurdering, der tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov og ressour-
cer, og hvor der både ses på den fysiske, psykiske og sociale funktionsevne.
Det skal indgå i vurderingen, om det er realistisk, at et rehabiliteringsforløb kan
skabe de ønskede forbedringer af borgerens funktionsevne. Efter forslaget skal
tilrettelæggelsen af rehabiliteringsforløbet være helhedsorienteret og tværfag-
ligt, og der skal sættes mål for det enkelte rehabiliteringsforløb. Det fremgår
klart, at målene skal fastsættes i samarbejde med borgeren, og at det er borge-
rens egne mål og behov, som skal være omdrejningspunktet for arbejdet med
målfastsættelsen. Det fremgår endvidere klart, at kravet om, at målfastsættelsen
skal ske i samarbejde med borgeren, betyder, at kommunen forpligtes til at
arbejde med borgerens motivation. Det fremgår endvidere, at de konkrete mål
for forløbet og det nærmere indhold og omfang af den hjælp og støtte, som
borgeren skal have undervejs i forløbet, vil variere i forhold til den enkelte
borgers behov og ressourcer. Det fremgår også, at modtagerens funktionsevne
kan udvikle sig i op- eller nedadgående retning under rehabiliteringsforløbet,
og at der derfor løbende skal ske tilpasninger i forhold til udviklingen i modta-
gerens funktionsevne. Endelig fremgår det klart, at der skal være den nødven-
dige hjælp og støtte undervejs i forløbet.
På baggrund af høringssvarene præciseres det i lovteksten til § 83 a, at kom-
munalbestyrelsen ikke kan give afslag på hjælp efter § 83 alene med henvis-
ning til, at modtageren ikke magter at gennemføre rehabiliteringsforløbet. Det
skrives ind i lovbemærkninger, at der skal være en dialog mellem borger og
kommune om, hvad der skal til for, at borgeren kan få en bedre hverdag med
større uafhængighed. Det er således afgørende, at et rehabiliteringsforløb base-
rer sig på en konstruktiv dialog med udgangspunkt i borgerens samlede situati-
on. Det vil endvidere fremgå af lovbemærkningerne, at hvis kommunalbesty-
relsen under rehabiliteringsforløbet ud fra en samlet vurdering af borgerens
behov, ressourcer og motivation vurderer, at borgeren ikke magter at gennem-
føre rehabiliteringsforløbet, skal kommunen vurdere borgerens behov for hjælp
efter § 83.
Det vil på baggrund af høringssvarene endvidere blive skrevet ind i bemærk-
ningerne til lovforslaget, at Socialstyrelsen som led i et større rehabiliterings-
projekt på ældreområdet udarbejder en håndbog til brug for kommunernes til-
rettelæggelse af rehabiliteringsforløb på ældreområdet. Håndbogen bygger på
Side 7 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0008.png
kortlægning af eksisterende viden og praksis bl.a. om motivation og inddragel-
se af borgeren i forbindelse med et rehabiliteringsforløb.
Længden af rehabiliteringsforløbet
Dansk Erhverv, DH, Selveje Danmark
og
Ældre Sagen
anfører, at det bør præ-
ciseres i selve lovparagraffen, hvor langt rehabiliteringsforløbet må være.
Selv-
eje Danmark
anbefaler, at § 83 a, stk. 4 (i det fremsatte lovforslag § 83, stk. 6),
omformuleres, så den lyder: ”Vurderes modtageren af et rehabiliteringsforløb
at have behov for hjælp efter § 83, skal kommunalbestyrelsen sideløbende med
rehabiliteringen sikre at borgeren modtager den hjælp efter de almindelige be-
stemmelser herom. Den hjælp kan ned- eller opjusteres i løbet af rehabilite-
ringsforløbet, hvis behovet herfor ændres. Når det planlagte rehabiliteringsfor-
løb er afsluttet skal der på ny tages stilling til eventuel hjælp efter § 83.”
Indstilling
Det fremgår klart af lovforslaget, at rehabiliteringsforløbet skal tilrettelægges
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers be-
hov og ressourcer, og hvor der både ses på den fysiske, psykiske og sociale
funktionsevne. Det fremgår endvidere, at rehabiliteringsforløbet skal være tids-
afgrænset og korterevarende, og at det dels indbefatter, at der skal sættes en
tidsramme for det samlede forløb, og dels at der skal være tale om et intensivt
forløb, som er overskueligt for borgeren, og som samtidig understøtter en foku-
seret indsats. Som retningsgivende er der i bemærkningerne nævnt en typisk
tidsramme på ca. 8-12 uger – baseret på nuværende praksis i kommunerne. Det
understreges i bemærkningerne, at tidsrammen vil afhænge af den enkelte mod-
tagers behov og ressourcer.
Hvis der lovgives specifikt om, hvor langt et rehabiliteringsforløb skal være,
bryder det grundlæggende med princippet om den individuelle, konkrete vurde-
ring af den enkelte borgers behov og ressourcer. Desuden vil en sådan specifik
lovgivning kunne gøre det vanskeligt at tilrettelægge forløb, hvor længden af
forløbet - også i mere atypiske situationer - passer til borgerens behov. Det er
vurderingen, at såvel lovtekst som bemærkninger i tilstrækkelig grad både sik-
rer den konkrete og individuelle tilpasning af forløbet i forhold til den enkelte
borger, og samtidig sætter tilstrækkeligt klare retningslinjer for, hvad der me-
nes med ”et korterevarende og tidsafgrænset forløb”.
I forhold til anbefalingen fra Selveje Danmark om, at omformulere § 83 a, stk.
4 (i den fremsatte lovforslag § 83, stk. 6), er det vurderingen, at forslagets § 83
a, stk. 4, i tilstrækkelig grad sikrer modtageren af et rehabiliteringsforløb den
nødvendige hjælp og støtte under forløbet. Dels fremgår forpligtelsen til at give
den nødvendige hjælp og støtte under forløbet klart i forslagets bestemmelse,
og dels fremgår også, at hjælpen og støtten løbende skal tilpasses udviklingen
af modtagerens funktionsevne.
Inddragelse af private/ikke-offentlige aktører
DI Service
anbefaler, at lovforslaget bør give private leverandører bedre mulig-
hed for at varetage rehabiliteringsforløbene.
DI Service
mener ikke, at det er
tilstrækkeligt at lade det være op til den enkelte kommune at beslutte, hvorvidt
Side 8 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den ønsker at inddrage private leverandører.
Selveje Danmark
peger på behovet
for, at kommunerne skal inddrage ikke-offentlige aktører i den faktiske gen-
nemførsel af rehabiliteringsforløb
DI Service og Dansk Erhverv
foreslår, at rehabiliteringsforløbene omfattes af
det frie leverandørvalg, som gælder for § 83.
Dansk Erhverv
anfører videre, at
såfremt det frie valg ikke udvides til at omfatte § 83 a, bør lovudkastet i stedet
tydeliggøre, at kommunen kan inddrage eventuelle private leverandører i reha-
biliteringsindsatsen.
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
anfører, at det set i et borgerperspektiv kan betyde flere leverandørskift,
når der er frit valg af leverandør på hjælp efter § 83 og ikke § 83 a.
Derudover foreslår
DI Service,
at det frie valg udvides til at omfatte genoptræ-
ningsydelser og vedligeholdende træningsydelser, der visiteres til efter lovens §
86 samt hjemmesygepleje efter sundhedslovens § 138.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at det er op til den enkelte kommune at tilrettelæg-
ge rammerne for, indholdet i og opfølgningen på rehabiliteringsforløbene. Det
fremgår, at det også gælder i forhold til muligheden for at inddrage eventuelle
private leverandører. Lovforslaget er således ikke til hinder for, at den enkelte
kommune vælger at inddrage private leverandører i udførelsen af et rehabilite-
ringsforløb.
Lovforslaget tager på dette punkt afsæt i Hjemmehjælpskommissionens over-
vejelser om brug af private leverandører i rehabiliteringsforløb. Kommissionen
gør opmærksom på, at netop kravene om tværfaglighed og koordinering udfor-
drer de private leverandører. Kommissionen oplyser, at der i dag er stor forskel
på de private leverandører hvad angår størrelse, kompetencer og faglig spænd-
vidde. Hjemmehjælpskommissionens vurdering er, at der formentlig kun er en
lille del af de private leverandører, som i dag vil kunne løfte komplekse og
tværfaglige rehabiliteringsforløb.
På den baggrund indføres der ikke en forpligtelse for kommunalbestyrelsen til
at inddrage private leverandører ved rehabiliteringsforløb efter 83a. Kommu-
nerne har mulighed for at inddrage private leverandører, idet omfang de har
kompetencer til at gennemføre rehabiliteringsforløb, og ligeledes har kommu-
nerne mulighed for at vælge, at borgeren har frit leverandørvalg ved rehabilite-
ringsforløb
.
Lovforslaget ændrer ikke på det frie leverandørvalg ved hjælp efter § 83.
Det ligger uden for aftalen om fremtidens hjemmehjælp,
som er baggrun-
den for lovforslaget, at indføre frit leverandørvalg på § 86, og det ligger derud-
over uden for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds
ressort område at indføre frit leverandørvalg på sundhedslovens § 138.
Side 9 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0010.png
Velfærdsteknologi og hjælpemiddel
Ældre Sagen
mener, at Hjemmehjælpskommissions rapportens anbefaling 25
om velfærdsteknologi bør medtages i lovforslaget. Kommissionen anbefaler
bl.a., at brugerne sættes i centrum for arbejdet med velfærdsteknologi på
hjemmehjælpsområdet.
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
anfører, at forslaget griber ind i hjælpemiddelsparagraffen i § 112, og
såfremt hjælpemidler skal inddrages i de foreslåede rehabiliteringsforløb, vil
det medføre, at der bliver behov for en lovhjemmel til midlertidig bevilling af
hjælpemidler i forbindelse med forløbene.
Danske Ældreråd
finder, at bestemmelsen om rehabiliteringsforløb mangler en
stillingtagen til, hvem der skal betale for anskaffelse af velfærdsteknologien
eller hjælpemidlet.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at et rehabiliteringsforløb for eksempel kan resul-
tere i, at modtageren af indsatsen bliver helt selvhjulpen, således at den pågæl-
dende person selv kan varetage alle gøremål i dagligdagen, eventuelt understøt-
tet af hjælpemidler eller velfærdsteknologi.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at
det altid bør være en del af vurde-
ringen omkring det enkelte rehabiliteringsforløb, om brug af velfærdsteknologi
eller hjælpemidler kan bidrage til øget selvstændighed og selvhjulpenhed i
modtagerens hverdag. Det er understreget i lovbemærkningerne, at det er vig-
tigt, at ny teknologi introduceres på en tryg og værdig måde og i dialog med
modtageren. Der skal være balance mellem hensynet til at bruge de potentialer,
der ligger i teknologien, og modtagerens parathed.
Elementer fra Hjemmehjælpskommissionens anbefaling 25 om velfærdstekno-
logi er dermed medtaget i lovforslaget.
Hvis betingelserne i § 112 om hjælpemidler er opfyldt herunder, at der er tale
om personer med varigt nedsat funktionsevne, kan de tildeles hjælpemidler i
forbindelse med et rehabiliteringsforløb efter § 83 a.
Betalingen for hjælpemidler eller velfærdsteknologi i forbindelse med et reha-
biliteringsforløb vil følge de gældende regler i serviceloven.
Medarbejdernes kompetencer
Danske Ældreråd
finder det væsentligt, at vurderingen foretages af tværfagligt
kvalificeret personale.
FOA
foreslår, at man i lovforslaget skærper afsnittet om medarbejdernes kom-
petencer, og indsætter: ”Det er fortsat kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at
medarbejderne har de rette faglige kompetencer og relevante uddannelser til at
levere en hjælp, som imødekommer borgerens behov. Dette uagtet om borgeren
modtager hjælp fra kommunale eller private leverandører.”
Side 10 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0011.png
Ældre Sagen
anfører, at der bør stilles krav om faglige kompetencer og uddan-
nelse til det personale, der skal vurdere, tilrettelægge og udføre rehabiliterin-
gen.
Ældre Sagen
anfører, at hvis man ikke vil kræve, at det skal være sund-
hedsfagligt uddannet, autoriseret og kvalificeret personale, der skal forestå
rehabiliteringen, bør man i det mindste beskrive, hvilke kvalifikationer perso-
nalet bør have.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at de involverede medarbejdere skal samarbejde på
tværs i forløbet for at sikre en helhedsorienteret indsats, der er nødvendigt i
forhold til den enkelte modtager. Det fremgår endvidere af lovforslaget, at det
fortsat er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at medarbejderne har de rette
kompetencer til at levere en hjælp, som imødekommer borgerens behov.
Serviceloven regulerer ikke, hvilke krav der stilles til medarbejdernes kompe-
tencer og faglige kvalifikationer og faglige kvalifikationer. Det følger af det
kommunale selvstyre, at det er den enkelte kommune, der har ansvaret for at
sikre, at medarbejderne har de rette kompetencer til at levere en hjælp, som
imødekommer borgernes behov. Det vurderes endvidere ikke hensigtsmæssigt
at lovgive om uddannelser, da uddannelserne på området udvikler sig dyna-
misk, og da medarbejdernes kompetencer afhænger af flere forskellige ting,
herunder også deres efteruddannelse og erfaringsgrundlag.
På baggrund af høringssvarene vil afsnittet om medarbejdernes kompetencer
blive skærpet, og det vil fremgå, at de rette kompetencer skal være til stede
både når borgeren modtager hjælp fra kommunale og private leverandører.
Kvalitet
DH
og
Ældre Sagen
foreslår, at der udarbejdes faglige retningslinjer for rehabi-
literingsforløb.
Ældre Sagen
anfører, at det skal præciseres, hvilke kriterier der
skal ligge til grund for vurderingen af borgerens potentiale for at indgå i et
selvhjælpsforløb.
Ældre Sagen
anfører endvidere, at den individuelle vurdering
bør foregå i forhold til fagligt fastsatte/kliniske retningslinjer eller tjeklister,
som kan være med til at sikre en ensartet og god kvalitet i vurderingen af bor-
gerens rehabiliteringspotentialer samt udformningen af rehabiliteringsforløbet.
Danske Ældreråd
er yderst tilfredse med, at rehabiliteringsforløb efter § 83 a,
også indgår i kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandard.
DH
og
Ældre
Sagen
anfører, at der bør stilles krav om, at de faglige retningslinjer indgår i
kommunens kvalitetsstandard.
Center for Sund Aldring
anfører, at det generelle behov for tværgående sek-
torarbejde, der bl.a. er anderkendt i sundhedslovgivningen om sundhedsaf-
taler, også burde afspejles og uddybes i lov om social service med mere
konkrete krav og bemærkninger, som afspejler nødvendigheden af et tvær-
gående samarbejde mellem sundheds- og socialsektorerne.
Ældre Sagen
anfører, at det er glædeligt, at man i lovforslaget understreger, at der skal ske
en tværfaglig og tværsektoriel koordinering, og at planlægningen af rehabilite-
Side 11 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0012.png
ringsforløbene skal ske med inddragelse af øvrige sundhedsmæssige og sociale
tiltag.
Kost og Ernæringsforbundet
anfører, at der bør være forpligtende foranstalt-
ninger for kost og ernæring i den kommunale tilrettelæggelse af rehabiliterings-
forløb. Kost og Ernæringsforbundet anfører endvidere, at de finder det fordel-
agtigt, at der henvises til den nationale handlingsplan for den ældre medicinske
patient – herunder den nyligt publicerede nationale handlingsplan for mad og
måltider.
Center for Sund Aldring
anfører, der mangler en vurdering af, om lovforslaget
reelt vil skabe større ensartethed i indsatsen på tværs af landet.
Center for Sund
Aldring
savner konkrete krav til sikring af, at forslaget ikke vil bidrager yderli-
gere til større ulighed i funktionsniveau og sundhed – ikke mindst blandt de
ældre.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at det er op til den enkelte kommune at tilrettelæg-
ge rammerne for indholdet i og opfølgningen på rehabiliteringsforløbene.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at kommunalbestyrelsens vedtagne kva-
litetsstandarder også skal omfatte rehabiliteringsforløb efter § 83 a. Derudover
fremgår det, at rehabiliteringsforløb efter § 83 a omfattes af den stedlige kom-
munes tilsynsforpligtelse.
Det er således den enkelte kommune, der har ansvaret for at udarbejde kvali-
tetsstandarder for 83 a samt at føre tilsyn.
Der vil i forbindelse med lovforslagets vedtagelse blive udarbejdet vejledende
materiale til kommunerne, som vil vejlede om tilrettelæggelsen af rehabilite-
ringsforløbene, herunder hvilke kriterier der skal indgå samt eksempelvis be-
tydningen af kost og ernæring. Socialstyrelsen udarbejder som led i et større
rehabiliteringsprojekt på ældreområdet en håndbog til brug for kommunernes
tilrettelæggelse af rehabiliteringsforløb på ældreområdet. Håndbogen bygger på
kortlægning af eksisterende viden og praksis bl.a. om motivation og inddragel-
se af borgeren i forbindelse med et rehabiliteringsforløb.
Lovforslaget vil sikre, at rehabiliteringsforløb tildeles inden for en entydig lov-
givningsmæssig ramme. Efter lovforslaget skal vurderingen ved rehabilite-
ringsforløb være individuel og konkret og tage udgangspunkt i modtagerens
ressourcer og behov. Samtidig ydes både hjælpen efter § 83 og § 83a ud fra
individuelt fastsatte mål for den enkelte modtager.
Opfølgning efter rehabiliteringsforløb
Ældre Sagen
anfører, at det bør indskrives i lovgivningen, at kommunerne efter
et endt selvhjælpsforløb er forpligtet til løbende at følge op på borgerens situa-
tion, fx 3, 6 og 12 måneder efter endt forløb, med henblik på at vurdere og evt.
justere hjælpen.
Side 12 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406880_0013.png
Indstilling
I de tilfælde, hvor borgeren fortsat har brug for hjælp efter et afsluttet rehabili-
teringsforløb følger det allerede af serviceloven, at hjælpen løbende skal tilpas-
ses modtagerens behov.
Hvis borgeren efter et afsluttet rehabiliteringsforløb er i stand til at klare sig
selv, vil en pligt til, at kommunen skal følge op, være en væsentlig udvidelse af
kommunernes forpligtelse på servicelovens område. Den enkelte borger har
mulighed for at henvende sig til kommunen, hvis borgeren efter rehabiliterings-
forløbet oplever en forringet funktionsevne.
Serviceniveauer
Ældre Sagen
opfordrer til, at der indføjes en bestemmelse om, at ”hjælpen til
den enkelte borger alene kan reduceres, hvis ændringer i dennes individuelle
forhold tilsiger det”.
Indstilling
Der er tale om en væsentlig udvidelse, der ikke indgår i aftalen om fremtidens
hjemmehjælp, som er baggrunden for lovforslaget, og som heller ikke indgår i
Hjemmehjælpskommissionens anbefalinger, som den politiske aftale er opfølg-
ningen på.
Efter serviceloven skal hjælpen løbende tilpasses borgerens behov. Hjælpen
bevilliges på baggrund af en konkret og individuel vurdering med afsæt i det
kommunalt fastsatte serviceniveau. En ændring i kommunens serviceniveau
kan medføre, at hjælpen reduceres, selvom borgerens tilstand ikke er ændret.
Men det skal altid sikres, at den ændrede hjælp fortsat dækker det aktuelle be-
hov.
Ad 3. Afgørelse og klage
KL
anfører, at det giver den nødvendige fleksibilitet i forhold til at sætte borge-
ren i centrum og tilrettelægge forløbene individuelt, at rehabiliteringsforløbet
vil kunne iværksættes med en enkelt afgørelse, hvor det efterfølgende løbende
er muligt at justere forholdet mellem kompenserende ydelser og rehabiliterende
ydelser, som skal dække hele forløbet.
Danske Ældreråd
anfører, at det virker
smidigt og ubureaukratisk, at der ikke skal træffes særskilt afgørelse om den
foreløbige hjælp, idet den indgår som en del af det samlede forløb.
DH
og
Ældre Sagen
mener, at det er uklart, hvorvidt borgeren kan klage over
en ændring af rehabiliteringsforløbet.
Ældre Sagen
anfører, at denne klagead-
gang bør sikres i loven.
Ældre Sagen
anfører, at det bør skrives ind i lovgivnin-
gen, at borgeren kan klage over afgørelser vedrørende selvhjælpsforløb og
hjemmehjælp til Ankestyrelsen, og at klagen skal have opsættende virkning.
Nationalt Videnscenter for Demens
anfører, at kommunalbestyrelsens vurde-
ring af, om et tilbud om rehabilitering vil kunne forbedre personens funktions-
evne, ikke må have opsættende virkning i forhold til iværksættelse af hjælp
efter § 83, stk. 1.
Side 13 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ældre Sagen
og
DH
anfører, at der bør ske en afklaring af, hvordan borgeren er
stillet i forbindelse med evt. fejlbehandling, og træning der fører til skader.
Ældre Sagen
foreslår, at borgeren i forbindelse med afgørelser om rehabilite-
ringsforløb og indsatser kan få en vurdering fra en uafhængig sundhedsfaglig
person med henblik på en second opinion i forbindelse med en evt. klage.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at borgerens retssikkerhed sikres ved, at borgeren
har mulighed for at klage over afgørelsen om kommunens tilbud om et rehabili-
teringsforløb. Borgeren kan ligeledes klage over afgørelsen om hjælp efter § 83
efter afslutning af rehabiliteringsforløbet.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at en afgørelse om et tilbud efter den
foreslåede § 83 a, betyder, at der er tildelt et samlet forløb. Afgørelsen vedrører
tildelingen af forløbet men ikke de konkrete indsatser, der ydes i forløbet, samt
omfanget heraf. Det betyder, at det er muligt at op- og nedjustere hjælp og støt-
te undervejs i forløbet uden fornyet afgørelse. Afgørelsen om tildeling af et
rehabiliteringsforløb kan påklages, jf. servicelovens § 166.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt, at der skal træffes afgørelse, hver
gang hjælpen og støtten op- eller nedjusteres i rehabiliteringsforløbet, da hjæl-
pen og støtten løbende skal tilpasses udviklingen i modtagerens funktionsevne.
Det følger af serviceloven, at borgeren skal have den hjælp, som borgeren har
behov for. Kommunen skal derfor altid være opmærksom på, om borgeren har
et akut behov for hjælp.
Der indføres ikke særlige klageregler i forhold til et rehabiliteringsforløb.
Ad 4. Ophævelse af kontaktpersonsordningen
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
anfører, at forslagets eneste reelle ændring vil blive, at man i stedet for at
oplyse et nummer på en konkret person blot henviser til en afdeling. FSD me-
ner derfor ikke, at der reelt opnås en besparelse ved ophævelsen.
Selveje Danmark
medgiver, at kontaktpersonordningen ikke synes at have fun-
geret optimalt, men det skyldes i højere grad administrative problemer, end at
de berørte borgere ikke har kunnet finde ud af at ringe til en kontaktperson.
Selveje Danmark anbefaler, at ordningen fastholdes, da en fast kontakt både er
en tryghed og hjælp for den enkelte borger, og anbefaler, at en kontaktperson
sikrer borgerens vej ind i forvaltningen i forhold til samtlige tiltag efter §§ 83
og 83a.
FOA
mener, at det er vigtigt, at den enkelte borger helt præcist ved, hvor, hvor-
dan og til hvem de skal henvende sig med spørgsmål eller klager i forbindelse
med leveringen af den visiterede hjælp. FOA anfører, at ordning bør være så
enkel som muligt for borgeren.
Side 14 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Socialpædagogerne
mener, at borgere på det sociale område i mange tilfælde
kan have meget vanskeligt ved at finde ud af, hvad det egentlig er, der foregår.
En fast kontaktperson, som borgeren kender, kan kvalificeret fortælle om, hvad
der sker. Socialpædagogerne er derfor i mod, at kontaktpersonsordningen af-
skaffes.
Socialpædagogernes
anbefaler også, at det er kontaktpersonen, der har
ansvaret for at koordinere rehabiliteringsforløbet.
Faglige Seniorer
er betænkelige ved forslaget om at ophæve reglen om en fast
kontaktperson og foreslår, at den ældre og dennes pårørende som minimum er
tilknyttet et fast, mindre team, der kan kontaktes.
Ældre Sagen
synes, det er vigtigt, at den ældre og de pårørende har en gen-
nemgående myndighedsperson, som er inde i den pågældende ældres behov og
sag, og som hurtigt kan handle, hvis der skal ske ændringer for borgeren.
Indstilling
Med lovforslaget ophæves kravet om, at kommunalbestyrelsen skal oplyse
modtagere af personlig og praktisk hjælp efter § 83 om, hvilken person på
myndighedens vegne der kan kontaktes, hvis modtageren af hjælpen har
spørgsmål vedrørende den personlige og praktiske hjælp.
Det fremgår af lovforslaget, at modtageren af hjælpen fortsat skal oplyses om,
hvordan han eller hun skal forholde sig, hvis hjælpen ikke leveres i overens-
stemmelse med afgørelsen, herunder hvor den pågældende kan henvende sig.
Med ophævelse af kontaktpersonsordningen skal borgeren fortsat vide, hvor
borgeren kan rettes henvendelse til, men kommunalbestyrelsen er ikke længere
forpligtet til , at give kontaktoplysninger på en bestemt person.
For borgeren kan det betyde, at det er lettere, at komme hurtigt i kontakt med
en person, der kan svare på borgerens spørgsmål, set i forhold til sårbarheden
ved en bestemt person, fx i forhold til ferie, sygdom, omorganisering mv.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at den nuværende kontaktpersonordning
ikke er en casemanager i forhold til borgeren, men alene kontaktoplysninger på
en bestemt person.
Ad 5. Økonomiske og administrative konsekvenser
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
anfører, at lovforslaget efter deres mening vil medføre en række udgif-
ter for kommunen. FSD anfører videre, at den indledende finansiering af
opstarten af rehabiliteringsforløbene efter § 83 a utvivlsomt vil medføre, at
kommunerne pålægges en ikke uanselig udgift til opstarten, som vil skulle
afholdes med det samme, men som man først vil se effekten af på sigt. At
rehabiliteringsforløb omfattes af den stedlige kommunes tilsynsforpligtelse
antages også af FSD at ville medføre en større stigning i antallet af kommu-
nale tilsyn.
Side 15 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DH
har svært ved at gennemskue, om ændringerne kan holdes inden for den
nuværende økonomiske ramme, hvis kommunerne samtidig skal iværksætte
helhedsorienteret og tværfaglige rehabiliteringsforløb og hjælpe borgere,
der har behov for hjemmehjælp.
FOA
anfører, at lovforslaget ikke er et besparelsesforslag, men et lovforslag
der skal tage udgangspunkt i den enkelte borgers livssituation, således at
rehabiliteringsspørgsmålet afspejles i den leverede hjælp.
Ældre Sagen
opfordrer til, at afsættes flere midler, så kommunerne i højere
grad sættes i stand til at løfte udfordringen med det brede rehabiliteringsbe-
greb.
Overgangsbestemmelse
KL
vurderer, at to år er tilstrækkeligt til at tilbyde alle eksisterende hjem-
meplejebrugere, som har ressourcer til det, et rehabiliteringsforløb.
Opfølgning på loven
Faglige Seniorer
anfører, at vurderingen af, hvordan kommunerne håndterer
målene i forbindelse med opfølgning på loven, er så vigtig, at den bør stå i sel-
ve lovteksten. Faglige Seniorer foreslår et supplement, hvoraf det fremgår, at
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold skal sikrer, at
der udarbejdes måltal for, hvor mange der vil kunne få en forbedret funktion
ved rehabilitering. Kommunerne bør efterfølgende indberette antallet, således
at ministeriet kan undersøge eventuelle årsager til en eventuel afvigelse mellem
skøn og praksis.
DH
mener, at det i forbindelse med at lovforslaget evalueres i 2016/2017 skal
følges op på, om den nødvendige hjælp og støtte tilvejebringes under et rehabi-
literingsforløb.
Ældre Sagen
anfører, at der op til de politiske drøftelser i Folketingsåret
2016/2017 bør sikres et ordentligt grundlag i form af en uafhængig evaluering
af ordningens virkning. Desuden anbefaler Ældre Sagen, at processen med
indførelse af selvhjælpsforløb løbende overvåges og evalueres. Ældre Sagen
foreslår, at der fx kunne nedsættes en uafhængig ekspertgruppe med dette for-
mål. Ældre Sagen anfører videre, at der bør skrives en egentlig revisionsbe-
stemmelse ind i loven.
Indstilling
Det fremgår af lovforslaget, at indførelse af en ny bestemmelse om rehabilite-
ring og præcisering af bestemmelsen om hjemmehjælp i § 83, samt afskaffelse
af betaling for midlertidig hjemmehjælp vurderes samlet set ikke at medføre
merudgifter for kommunerne. De administrative ændringer, der følger af de
foreslåede regler om rehabilitering, vurderes således at kunne gennemføres
inden for de eksisterende økonomiske rammer.
Side 16 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af lovforslaget, at aftaleparterne finder det vigtigt, at der følges op
på udviklingen på baggrund af det foreslåede regelsæt med henblik på politiske
drøftelser i Folketingsåret 2016/2017.
På baggrund af høringssvarene tilføjes til bemærkningerne, at der ved opfølg-
ningen bl.a. skal ses på kommunernes praksis omkring målfastsættelse, tilrette-
læggelse af rehabiliteringsforløb, samt om den nødvendige hjælp og støtte til-
vejebringes under et rehabiliteringsforløb.
Der skrives ikke en revisionsbestemmelse ind i loven, da det vurderes at være
unødig bureaukratisk. Med den nuværende formulering om opfølgning på ud-
viklingen er der sikret en politisk opfølgning.
Side 17 af 17