Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23
Offentligt
1431808_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
8. december 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 1. december 2014, efter ønske fra udvalget, stillet
mig følgende spørgsmål, nr. 28 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2014 fra
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond, jf. L 23 - bilag 15.
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at jeg d. 7. november 2014 modtog en henvendelse fra
direktøren i Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (HFF), Jens Ulrich Nielsen,
som på vegne af bestyrelsen anmodede om et møde.
Det fremgik af henvendelsen, at formålet med mødet var en orientering og drøftelse af
bestyrelsens dispositioner i forbindelse med vedtagelsen af L 23.
Af mit svar af 12. november 2014, fremgår, at jeg har tillid til, at HFF’s bestyrelse, som
er sammensat af uafhængige personer og personer inden for hestevæddeløbssporten,
træffer de beslutninger, de vurderer, er de rigtige i forhold til fondens formål og set i
lyset af den til enhver tid gældende økonomiske situation, og at jeg derfor ikke fandt
anledning til at mødes med HFF´s bestyrelse for at drøfte bestyrelsens dispositioner i
forbindelse med vedtagelsen af L 23. Se vedlagte henvendelse og svar til HFF.
HFF’s henvendelse af 28. november 2014, indeholder en række problemstillinger, som
jeg skal redegøre for i det følgende.
HFF lægger til grund, at det af den politiske stemmeaftale om idræt fremgår, at det
beløb, HFF skal modtage i årene 2015-2018, tager udgangspunkt i et årligt grundbeløb
på 96,7 mio. kr.
Dok. nr. 2454400
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Hertil bemærker jeg, at det fremgår af stemmeaftalen i pkt. 1 under afsnittet økonomi,
at ”Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (HFF), som i dag modtager 97,6 mio. kr.
årligt af udlodningsmidlerne (lovbestemt tilskud), beskæres med 15 mio. kr. i 2015, 20
mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017 og 30 mio. kr. årligt fra 2018, medmindre andet
aftales, jf. tabel 1.” Det fremgår ikke, at HFF modtager et årligt grundbeløb i de
angivne år på 97,6 mio. kr.
Beløbet 97,6 mio. kr. svarer til udlodningen for 2013, hvilket er udgangspunktet for alle
tal opgivet i stemmeaftalen. Tilskuddet til HFF, såvel som til de øvrige
udlodningsmodtagere, vil blive beregnet på baggrund af det samlede udlodningsbeløb
for det aktuelle år. Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af KUU L 23, spørgsmål 6.
HFF anfører endvidere, at hestevæddeløbssporten skal deltage i en udligningspulje.
Hertil bemærker jeg, at det af stemmeaftalens pkt. 2 i afsnittet om økonomi fremgår, at
”der gennemføres et samlet omstillingsbidrag på 10 mio. kr. i 2015 og 12 mio. kr. årligt
fra 2016. Beløbet finansieres forholdsmæssigt blandt alle de idrætsorganisationer, der
modtager udlodningsmidler (både lovbestemte og ikke lovbestemte tilskud)”. Det
betyder, at alle organisationer, også dem som foreslås finansieret at et kommende
idrætsaktstykke, forholdsmæssigt er med til at finansiere omstillingsbidraget.
HFF påpeger, at HFF er i en særlig situation, da fonden er omsætningsmodtager frem
for overskudsmodtager, og at Danske Spils prognose for overskuddet for 2015 derfor er
særligt alarmerende for HFF. Hertil bemærker jeg, at såvel HFF som Team Danmark
og Oplysningsforbundenes Fællesråd er omsætningsmodtagere, og at dette har
historiske årsager. Jeg kan oplyse, at forskellen på at være omsætningsmodtager og
overskudsmodtager er, at omsætningsmodtagere f.eks. i 2015 modtager tilskud
beregnet ud fra prognosen for overskuddet for 2015, mens overskudsmodtagerne
modtager tilskud i 2015 beregnet ud fra overskuddet fra regnskabsåret 2014.
HFF’s henvendelse indeholder egne beregninger over, hvad HFF mener, at Danske
Spils faldende overskud vil have af virkning for HFF’s økonomi.
Eventuelt faldende udlodningsmidler rammer alle udlodningsmodtagerne, herunder
også alle idrætsorganisationerne. Danske Spil har oplyst, at de tal HFF nævner i sin
henvendelse ikke er baseret på oplysninger fra Danske Spil, og at Danske Spil hverken
kan be- eller afkræfte tallene.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at det fremgår af bemærkningerne til § 14 i udlodningsloven,
at ”udlodningsmodellen jf. § 1, evalueres i 2014. Evalueringen drøftes i den politiske
aftalekreds, således at eventuelle ændringer vil kunne gennemføres og få virkning i
2015”. Evalueringen er på grund af udskydelsen af ikrafttrædelsen af
spilliberaliseringen udskudt til 2015. Ordførerne for partierne bag stemmeaftalen er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
oplyst herom i notat af 5. maj 2014, som blev sendt til ordførerne i forbindelse med
forhandlingerne om stemmeaftalen.
HFF anfører, at organisationen ser en betydelig risiko for, at det ikke vil være muligt at
opretholde monopolet på hestevæddemål, hvis der kun afvikles løb på baner i de store
byer i Danmark. I tilknytning hertil anfører HFF, at organisationen ikke finder, at det
er fondens opgave at træffe lovgivningsmæssigt lignende beslutninger på området, og at
det derfor er påkrævet, at Kulturministeriet forholder sig til monopolproblemstillingen.
Jeg bemærker hertil, at HFF er et armslængdeorgan, og at jeg har tillid til, at HFF’s
bestyrelse, som er sammensat af uafhængige personer og personer inden for
hestevæddeløbssporten, træffer de beslutninger, de vurderer, er de rigtige i forhold til
fondens formål og set i lyset af den til enhver tid gældende økonomiske situation. For så
vidt angår spørgsmålet om opretholdelse af monopol på hestevæddemål, henviser jeg til
min besvarelser af KUU L 23, spørgsmål 8.
Endelig konkluderer HFF i henvendelsen, at det for HFF står klart, at
hestevæddeløbsspillet i Danmark skal frikøbes fra Danske Spil.
Hertil bemærker jeg, at det fremgår af stemmeaftalen, at ”Parterne opfordrer HFF til i
samarbejde med Danske Spil at undersøge alternative finansieringsmuligheder for HFF
bl.a. via udvikling af nye spilformer. Hvis undersøgelserne sandsynliggør bæredygtige
modeller, vil parterne efterfølgende se positivt på en alternativ finansieringsmodel, der
muliggør selvstændighed.” Som det fremgår af mit svar på KUU L 23, spørgsmål 27,
har Danske Spil orienteret Kulturministeriet om, at arbejdsgruppen har ”besluttet at
færdiggøre de opgaver, der er indeholdt i kommissoriet og udarbejde rapport til
Kulturministeriet inden udgangen af 1. kvartal 2015.” Når rapporten foreligger, vil den
blive sendt til Folketingets Kulturudvalg. Som det fremgår af mit svar på KUU L 23,
spørgsmål 5, vil jeg sende resultatet af undersøgelsen til Folketingets Kulturudvalg, når
ministeriet har modtaget den.
Begrebet ”bæredygtige modeller” i den politiske stemmeaftale om idræt er ikke
defineret nærmere i stemmeaftalen, hvorefter det vil være op til parterne bag
stemmeaftalen at vurdere, om man finder, at undersøgelsen har sandsynliggjort
bæredygtige modeller, jf. mit svar på KUU L 23, spørgsmål 21.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at jeg som kulturminister er optaget af at sikre nogle
fornuftige løsninger for hestevæddeløbssporten både på kort og lang sigt. Jeg skal i
øvrigt henlede opmærksomheden på, at der med den politiske stemmeaftale om idræt er
foretaget en omprioritering af Kulturministeriets midler til idrætsformål i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Jeg har dags dato svaret HFF i overensstemmelse med dette svar.
Marianne Jelved