Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23 Bilag 7
Offentligt
Foretræde for Folketingets Kulturudvalg m. fl. 21. 10. 2014
fra Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond ved Bent Knie-Andersen, formand og Jens Ulrich Nielsen, direktør.
Dantoto, der udbød spil på heste, etableredes af hestevæddeløbsorganisationerne i 1980-erne, men da selskabet i 2000
ønsker at samarbejde med svenske ATG, ønskede regeringen (Stavad) i stedet overdragelse af spillet til Danske Spil.
Danske Spil var interesseret heri, da det holdt lynspillet på heste (Harry Boy) ud af Danmark og man ved ikke at
udvikle hestespillet kunne promovere det mere udbyttegivende Lotto.
HFF etableres som en lovnedsat fond, der kun kan opløses ved lov. Modtog i 2000 50 mill. kr. i indskud fra Danske
Spil og staten bidrog i 2001 og 2002 med 125 mill. kr. om året. I 2003 flyttes ressortområdet til Kulturministeriet og
HFF kommer på tipsnøglen, så man årligt modtager et tilsvarende årligt beløb som svarer til Danske Spil og statens
udbytte af hestevæddeløbsspillet.
HFFs opgave er at fordele midlerne til de enkelte baner og forbund. HFF har derfor ikke under lovens udarbejdelse
virket som lobbyist. Da HFF nu er blevet pålagt en officiel opgave, finder vi det nødvendigt at orientere om de
konsekvenser, som en gennemførelse af lovens vil få.
Beskæring i midler betyder at to baner ikke modtager støtte fra 1. januar 2015 - Billund og Nykøbing F; måske flere
senere.
Gennemførelse kan medføre at monopolet på hestespillet ikke kan opretholdes. HFF har orienteret Kulturministeriet
(se Høringsvar) om udkantsbanernes betydning, da der var en væsentlig forudsætning for den foreløbige godkendelse
af bevaring monopolet på hestespil.
HFF er pålagt sammen med Danske Spil at undersøge muligheden for at etablere fælles Skandinavisk Spil.
Møde afholdt med Danske Spil og hestesportsorganisationerne i Norge og Sverige; disse stærkt interesseret, men
kræver tilbageførsel af spillet til hestesportsorganisationerne i Danmark. Hvad er betalingen herfor?
Har det betydning at monopolet ikke kan opretholdes? Der er monopol i Norge og Sverige.
Vil tage mindst 3 - 4 år inden resultater (overførsel, lovgivning i tre lande, struktur, økonomi) er på plads. De norske
og svenske spilleselskaber må ikke investere i spilleselskaber uden for deres eget land!
Kulturministeriet har i et referat oplyst at man med ”Bæredygtigt spil” skal forstå spil, der ikke kannibaliser lotto. Der
kan ikke udvikles skandinavisk spil, der ikke går ud over andre spil (udbudt af Danske Spil) – selv om ”kagen” totalt
må forventes at blive større. Har Kulturudvalget forlangt dette?
Den foreslåede ordning er dårlig for hestevæddeløbssporten. Der foreslås nedtrapning over 4 år, fjernelse af HFF fra
”Tipsnøglen” og derfor ingen kompensation, hvis hestevæddeløbsspillet i Danmark stiger i perioden - og ingen garanti
for etablering af fælles skandinavisk spil inden for denne periode. Burde have været 4 års fortsættelse af bidrag,
medens mulighederne for fælles skandinavisk spil blev undersøgt, og først da lovgivningsmæssig stillingtagen.
Kulturministeriet har forsøgt at skaffe sig et alibi for nedskæringerne ved at bestille en rapport om besparelserne fra
KPMG. Rapporten, kaldet ”10-20-30” er akademisk ukvalificeret og uegnet til ethvert formål.
Lovudkastet indeholder nogle urimeligheder, der ikke er aftalt i stemmeaftalen og bør ændres.
I stemmeaftalen er grundlaget for nedskæringen 97,6 mio. kr. I lovforslaget er dette omgjort til ” i
forhold til
den procentdel, fonden efter gældende ret er berettiget til, men beregnet med udgangspunkt i det samlede
udlodningsbeløb for det aktuelle år”
Dette forslag koster hestevæddeløbssporten yderligere 2. mio. kr. pr. år.
Hvorfor anvender HFF ikke sin ”formue”, der efter prognosen er på 41,7 mill. kr. ved dette års udgang. Fordi formuen
ikke engang rækker til to år opretholdelse af uændret tilskud. Desuden må det forventes at formuen skal anvendes til
evt. frikøb af hestespillet fra Danske Spil (HFF’s formuer de eneste penge, der findes i systemet, så hvis fælles
skandinavisk spil skal blive til noget, er det disse penge, der må forventes brugt). Danske Spil er kun for 80 % ejet af
staten og mindretalsaktionærerne (de sportsorganisationer, der ikke er pålagt besparelser eller rationaliseringer) må
forventes at kræve kompensation, hvis staten beordrer spillet overdraget til hestevæddeløbsorganisationerne.