Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23 Bilag 5
Offentligt
1409153_0001.png
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond
Strandvejen 203, 2900 Hellerup; tlf.: +45 3930 3919; e-mail: [email protected]
Bestyrelse: Bent Knie-Andersen (formand), Kurt Damsgaard, Nick Elsass, Knud Erik Ravn og Katia K. Østergaard
Direktion: Jens Ulrich Nielsen
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF) ønsker at give kulturudvalget overblik over de reelle
konsekvenser, hvis
”Forslag til lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål og lov om fremme af dopingfri idræt”
bliver vedtaget i sin nuværende form.
Om det fremsatte lovforslag
Lovforslaget indebærer, at hestesporten fremover tages af udlodningsnøglen i udlodningsloven og således
ikke længere modtager en andel af Danske Spils overskud og dermed ej heller af overskuddet fra spil på
heste. Efter aftalen skal hestesporten fremover støttes via et årligt udlodningsaktstykke.
Samtidig beskæres hestesportens tilskud med 15 mio. kr. i 2015 stigende til 30 mio. kr. årligt fra 2018.
Denne reduktion af midlerne svarer til godt 1/3 af det hidtidige niveau.
Den efter lovforslaget tilvejebragte struktur vil ligeledes betyde, at udviklingen af spil på heste, fremover
alene varetages af Danske Spil, der ikke hidtil har ønsket eller været i stand til at udvikle spillet på heste.
Af den oprindelige stemmeaftale fremgår det, at de politiske parter opfordrer HFF til i samarbejde med
Danske Spil at undersøge alternative finansieringsmuligheder for HFF bl.a. via udvikling af nye
spilleformer.
En mulighed her vil være udvikling af fælles skandinavisk spil, men det vil nødvendiggøre at
hestevæddeløbsspillet i Danmark frakøbes Danske Spil og overføres til at blive drevet af hestevæddeløbs
organisationerne på samme måde som i Norge og Sverige. En sådan ændring vil kræve både tid og kapital.
Endelig skal det påpeges, at EU’s godkendelse af opretholdelse af et monopol på hestevæddeløbsspil i
Danmark i betydeligt omfang er initieret af, at hestevæddeløbssporten er blevet anderkendt som en sport af
væsentlig betydning for beskæftigelsen og kulturen i områder, der er ramt af beskæftigelsesproblemer og
økonomisk tilbageslag.
Gennemførelsen af det fremlagte lovforslag vil betyde lukning af banerne i netop disse områder, og dermed
også i realiteten undergrave den argumentation, der fra dansk side har været anvendt over for EU.
I sidste ende vil det formentlig medføre, at monopolet ikke kan opretholdes. Der skal her henvises til lov
202/2009 1, Lov om spil, p. 25, 26 og 48, hvor det i bemærkningerne netop påpeges, at selv om
hestevæddeløbssporten er en forholdsvis mindre sportslig aktivitet i Danmark, udfylder sporten vigtige
lokale og sociale funktioner, og en ophævelse af monopolet vil medføre fatale problemer for de lokale baner
i yderområderne og for interessen for hestevæddeløbsspillet som helhed.
Overblik over hestevæddeløbssportens økonomi
Hestevæddeløb har en lang tradition i Danmark. De første organiserede galop- og travløb afholdtes i
henholdsvis 1820 og 1831. Hestevæddeløb nød stigende popularitet som folkeforlystelse og spilobjekt, og
Danmark fik i 1895 den første egentlige lov, der regulerede spil på væddeløb og sportskampe samt
beskattede dette spil.
Hestesportsorganisationerne etablerede spilleselskabet Dantoto A/S, hvis overskud anvendtes til finansiering
af hestevæddeløbssporten. Ved en gensidigt bebyrdende aftale overtog Danske Spil i 2000 hestesportens
spilleselskab og rettighederne til at udbyde spil på heste, mod at hestesporten til gengæld årligt modtog et
beløb, svarende til et vurderet afkast af spillet på heste.
Baggrunden for aftalen i 2000 var dels, at det blev vurderet, at Danske Spil kunne effektivisere spillet på
heste, dels at Danske Spil samtidig kunne beskytte sin daværende kerneforretning, Lotto. Samtidig
etableredes Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF). Ved fondens start indskød Dansk
Tipstjeneste A/S 50 mill. kr. i fonden, der hvert af årene 2001 og 2002 modtog 105 mill. kr. i tilskud fra
staten. I 2003 blev hestevæddeløbssporten optaget på fordelingsnøglen for Tips- og Lottomidler i stedet for
at modtage et årligt statstilskud.
Det er denne aftale, som nu ændres med det resultat, at hestesporten fremover vil få sit tilskud reduceret i
forhold til det aftalte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409153_0002.png
Hestevæddeløbssportens potentiale
At hestevæddeløbsspillet ikke er udviklet i Danmark står klart, når man sammenligner med forholdene i
Norge og Sverige. Videncentret For Landbrug har udarbejdet en analyse af hestevæddeløbssportens
potentiale i Danmark. Konklusion er klar: Hvis Danmark kan nå et niveau på spil af heste, der relativt passer
til det svenske, vil det betyde en mærkbar fremgang i danske arbejdspladser.
Helt konkret vil der skulle bruges 47.000 væddeløbsheste yderligere, for at kunne følge med efterspørgslen
1
.
47.000 nye væddeløbsheste vil betyde i omegnen af 4.700 nye danske arbejdspladser, da 10 nye heste, efter
Videncenter for Landbrugs beregninger, svarer til 1 ny arbejdsplads. Hvis arbejdspladserne følger samme
mønster som de nuværende arbejdspladser, vil ca. ¾ af de nye jobs blive skabt i de såkaldte yderområder.
Konsekvenserne af lovforslaget i sin nuværende form
Hverken stemmeaftalen eller lovforslaget, som gennemfører stemmeaftalen ”lukker” baner.
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFonds bestyrelse beslutter, hvordan midlerne til støtte af
hestevæddeløbssporten i Danmark prioriteres”.
Sådan har kulturminister Marianne Jelved (RV) udtalt
2
.
Samtidig står det i de generelle bemærkninger til lovforslaget, at ”Lovforslaget
medfører ingen
administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet”.
3
Banelukninger
Kulturministeren har ret i, at det nuværende lovforslag ikke direkte peger på, at der skal lukkes
hestevæddeløbsbaner i Danmark. Men konsekvenserne af lovforslaget er helt klare - der vil som minimum
blive lukket to væddeløbsbaner i Danmark.
De ni hestevæddeløbsbaner i Danmark har de seneste år opnået store effektiviseringsgevinster. Hvis der nu
fjernes 1/3 af det økonomiske grundlag, bliver det simpelthen ikke muligt, for de 9 baner at finde besparelser
eller skaffe alternative indtægter i den påkrævede størrelsesorden. Besparelserne kan heller ikke fordeles
forholdsmæssigt mellem banerne. Konsekvensen er under alle omstændigheder, at minimum to baner vil
ophøre med at modtage tilskud fra 1. januar 2015 og at disse baner som følge heraf nedlægges.
Det drejer sig konkret om banerne i Billund og Nykøbing Falster.
Yderligere banelukninger kan blive nødvendige over den kommende fireårige periode.
Det vil i så fald dreje sig om banerne på Bornholm og i Skive. Såfremt besparelserne ikke måtte være
tilstrækkelige, vil der endog kunne blive tale om at lukke så store baner som f. eks. Odense.
Konsekvenser for erhvervslivet:
Kulturministeriets bemærkninger om, at erhvervslivet ikke vil kunne mærke nogen ændringer, hvis
lovforslaget bliver vedtaget, er direkte forket. Videncentret for Landbrug har fastslået, at lovforslaget kan
koste helt op til 850 arbejdspladser
4
.
Høringssvar fra Videncentret for Landbrug til ”Forslag til lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål og lov om fremme af dopingfri idræt” af 15. august 2014.
1
2
3
http://travservice.dk/jelved-jeg-lukker-ikke-baner/
Kulturministeriets ”Forslag til Lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål og lov om
fremme af dopingfri idræt” af 25. juni 2014, s. 12.
Høringssvar fra Videncentret for Landbrug til ”Forslag til lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål og lov om fremme af dopingfri idræt” af 15. august 2014
4