Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23 Bilag 4
Offentligt
1407886_0001.png
6. maj 2014
Politisk stemmeaftale om idræt
Der er enighed mellem regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) og
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance
og Konservative om følgende:
Vi har i Danmark et aktivt og meget velfungerende idrætsliv. Breddeidrætten hvi-
ler på en lang tradition for idræt og bevægelse, herunder særligt i foreningslivet.
Danskerne er en af verdens mest idrætsaktive befolkninger, og danskernes delta-
gelse i motion og idræt er stigende. Den høje idrætsdeltagelse og danskernes glæde
ved idræt er en gevinst for Danmark.
Ud over den selvstændige værdi og glæde, der er forbundet med idrætten, har
idrætten en kulturel og demokratisk værdi, en betydning i forhold til indlæring i
skolen, en social værdi og en sundhedsmæssig værdi for samfundet.
Trods det positive udgangspunkt er der brug for at sikre, at alle grupper i samfun-
det får mulighed for og lyst til at dyrke idræt og motion. Der skal være gode mulig-
heder både på bredde- og eliteniveau.
For at sikre et godt grundlag for politiske beslutninger har Kulturministeriet fået
gennemført en udredning af idrættens økonomi og struktur. Som opfølgning på
udredningen har der været politiske drøftelser om den fremtidige idrætspolitik på
Kulturministeriets område.
Parterne bag aftalen er enige om, at idrætspolitikken skal bygge videre på for-
eningsidrætten, der gennem mere end 100 år har været grundstenen i dansk idræt.
Parterne bakker op om Danmarks Idrætsforbunds og DGI’s fælles vision ”25-50-
75”, som skal sikre, at 75 procent af den danske befolkning i 2025 dyrker idræt,
heraf skal 50 procent foregå i foreningsregi. Samtidig skal idrætspolitikken tage
højde for, at selvorganiseret idræt og idræt i privat regi i dag spiller en stor rolle i
mange danskeres hverdag, ligesom der er behov for at få en endnu større del af de
ikke-aktive til at dyrke idræt. Ambitionen er at nå en endnu højere andel end 75
procent af befolkningen.
Idrætspolitikken skal endvidere tage hånd om andre udfordringer inden for idræt-
ten såsom bekæmpelse af doping, bekæmpelse af matchfixing, tiltrækning af store
idrætsbegivenheder til Danmark mv.
De økonomiske rammer – i staten, kommunerne og blandt borgerne – spiller en
vigtig rolle for idrætten i Danmark. Det er derfor vigtigt at fremtidssikre de øko-
Dok. nr. 2174912
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
nomiske rammer for idrætspolitikken, herunder at sikre, at der fortsat er en solid
grundfinansiering af de foreningsbaserede organisationer, og at der samtidig er
prioriteret midler til at løse en række udfordringer.
Bekæmpelse af doping
Parterne er enige om, at der er behov for, at ADD’s økonomi styrkes, og at ADD i
lighed med de øvrige organisationer på idrætsområdet kommer til at indgå i forde-
lingsnøglen i udlodningsloven.
I lyset heraf er der blandt parterne enighed om, at ADD’s grundfinansiering øges,
således at ADD modtager yderligere 4 mio. kr. i forhold til i dag i 2015, 6 mio. kr. i
forhold til i dag i 2016, 9 mio. kr. i forhold til i dag i 2017,og fra 2018 yderligere 12
mio. kr. årligt i forhold til i dag. ADD kommer til at indgå i fordelingsnøglen med
en procentandel svarende til dette beløb.
Parterne er enige om, at ADD’s samlede bevilling af udlodningsmidlerne skal un-
dergå en pengestrømsforenkling, således at de midler DIF, DGI, DFIF og TD i dag
giver til ADD omfordeles og tilføres ADD direkte på fordelingsnøglen i udlodnings-
loven.
For at sikre den nødvendige uafhængighed i dopingbekæmpelsen og af hensyn til
styrkelse af integritet og troværdighed i dopingsagerne, er parterne enige om, at
ADD overtager selve udredningen af, om en sag skal rejses, samt anmeldelse af
sagen til afgørelse hos dopingnævnet/Motionsdopingnævnet. ADD skal have mu-
lighed for i udredningen af dopingsager at have fokus på personer og virksomheder
bag distribution og salg af dopingstoffer og at inddrage politiet, hvis der er mistan-
ke om ulovligheder. Parterne er enige om, at der skal søges et styrket samarbejde
med Ministeriet for Sundhed- og Forebyggelse.
Parterne er enige om, at der skal ske en styrket indsats i forhold til alle kommerci-
elle motions- og fitnesscentre og vil drøfte dette i efteråret 2014.
Tiltrækning af store idrætsbegivenheder til Danmark
Sport Event Denmark (SEDK) har eksisteret siden 2008 og har været finansieret
via FL og udlodningsmidler. SEDK har haft succes med at få Danmark placeret på
idrættens verdenskort.
Parterne er på den baggrund enige om, at SEDK i lighed med de øvrige organisati-
oner på idrætsområdet kommer til at indgå i fordelingsnøglen i udlodningsloven og
i 2015-2016 har en finansiering på 24 mio. kr. årligt og fra 2017 en finansiering på
25 mio. kr. årligt med henblik på tiltrækning af store elite- og breddeidrætsbegi-
venheder, så alle kan være med.
Ligeledes er parterne enige om, at SEDK’s samlede bevilling af udlodningsmidler-
ne skal undergå en pengestrømsforenkling, således at de midler DIF i dag giver til
SEDK omfordeles og tilføres SEDK direkte på fordelingsnøglen i udlodningsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Endvidere er parterne enige om, at der skal søges et styrket samarbejde med Er-
hvervs- og Vækstministeriet om turisme- og vækstpotentialet i afholdelse af store
idrætsbegivenheder.
Endelig er parterne enige om, at give SEDK hjemmel til at løse opgaver om til-
trækning og afvikling af store idrætsbegivenheder via indtægtsdækket virksom-
hed.
Foreningsidrætten
Parterne er enige om, at den af DIF og DGI fælles fremlagte vision 25-50-75 er et
godt tiltag i forhold til at arbejde videre med de udfordringer i de foreningsbasere-
de idrætsorganisationer, der er peget på fra foreningernes og kommuners side i
forbindelse med analysedelen af udredningen af idrættens økonomi og struktur.
Parterne har en forventning om, at DIF, DGI og DFIF gør en særlig indsats for
mangfoldighed i idrætten, herunder udvikling af handicapidrætten og idræt for
socialt udsatte grupper samt, at organisationerne har fokus på ligestilling mellem
mænd og kvinder. Parterne vil følge udviklingen.
Eliteidræt
For at sikre, at eliteidrætten fortsat har gode rammer, er parterne enige om, at
talentudviklingsindsatsen i regi af Team Danmark styrkes med 7 mio. kr. årligt i
2015-2016 og fra 2017 med 8 mio. kr. årligt, herunder ved at genetablere talentud-
viklingspuljen samt et fokus på samarbejdet med eksempelvis specialforbundene,
grundskolen og ungdomsuddannelserne om rekruttering og fastholdelse af talen-
ter. Team Danmarks procentmæssige andel af udlodningsmidlerne justeres tilsva-
rende.
Alle specialforbund med talenter i et internationalt perspektiv skal kunne søge
støtte fra talentudviklingspuljen. Team Danmarks bestyrelse træffer beslutning
om anvendelse af midlerne i talentudviklingspuljen.
Professionalisering af bestyrelser i selvejende institutioner under Kul-
turministeriet
Parterne er enige om, at der med udgangspunkt i et princip om good governance er
behov for en justering af bestyrelserne i følgende selvejende institutioner på Kul-
turministeriets område: ADD, SEDK, LOA, Idan og HFF, således at størrelsen af
bestyrelserne i højere grad er ensartet, og således at bestyrelsesmedlemmerne ud-
peges på baggrund af specifikke kompetencer, som fastsættes i de relevante love.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407886_0004.png
Side 4
Parterne er enige om, at bestyrelserne i de nævnte selvejende institutioner på Kul-
turministeriets område fremover udpeges med udgangspunkt i nedenstående:
Institution
ADD
Antal bestyrel-
sesmedlemmer
6
Udpegning/indstilling
Kulturministeren udpeger 4
medlemmer herunder for-
mand.
DIF og TD indstiller i fælles-
skab 1 medlem (viden om
eliteidræt).
DIF, DGI og DFIF indstiller i
fællesskab 1 medlem (viden
om bredde- og motionsidræt).
Kulturministeren udpeger 4
medlemmer herunder for-
mand.
DIF, DGI og DFIF udpeger
hver 1 medlem med viden om
idræt.
Kulturministeren udpeger 4
medlemmer herunder for-
mand.
DIF indstiller 1 medlem (vi-
den om eliteidræt).
DIF, DGI og DFIF indstiller i
fællesskab 1 medlem (viden
om breddeidræt).
Kulturministeren udpeger
alle medlemmer herunder
formand.
Kulturministeren udpeger
alle medlemmer herunder
formand.
Kompetencer repræsen-
teret i bestyrelsen
Ledelse, eliteidræt, bredde-
idræt/motionsidræt, læge-
videnskab, politik, jura og
økonomi.
LOA
7
Ledelse, eliteidræt, bredde-
idræt, byggeri/arkitektur,
tilgængelighed, ungdomsliv,
friluftsliv, politik, jura og
økonomi.
Afholdelse af internationale
begivenheder, økonomi,
turisme, eliteidræt, bredde-
idræt, jura og markedsfø-
ring
SEDK
6
Idan
6
HFF
5
Dansk og international
idrætspolitik, medievirk-
somhed, idrætsforskning,
det brede folkeoplysnings-
område og økonomi.
Ledelse, hestevæddeløbs-
sportene, spilvirksomhed/-
udvikling, jura og økonomi.
Parterne er enige om, at de bestyrelsesmedlemmer, som idrætsorganisationerne
indstiller til ADD og SEDK, ikke kan være siddende medlemmer i bestyrelserne i
DIF, DGI, DFIF og TD eller være ansat i en af disse organisationer.
Idrætspolitiske sigtelinjer
Parterne er enige om, at der skal udarbejdes idrætspolitiske sigtelinjer for idræts-
politiske initiativer i Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
og Undervisningsministeriet. Desuden skal der ske en koordinering med Erhvervs-
og Vækstministeriet om indsatsen for Sport Event Danmark.
Indsatserne skal afholdes inden for de respektive ministeriers egne økonomiske
rammer. Udarbejdelsen sker i dialog med KL, kommunerepræsentanter, idrætsor-
ganisationer og private aktører, som kommer med indspil til Kulturministeriet.
Kulturministeriet er formand og sekretariat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Sigtelinjerne inden for kulturministerens område skal udmøntes af aftalepartierne.
Det kan fx være at igangsætte nye tværgående initiativer, der kan løse udfordrin-
ger, som opstår løbende, og som ikke ligger indenfor idrætsorganisationernes akti-
vitetsområder bl.a. den uorganiserede idræt. Andre eksempler kan være initiativer
målrettet en forebyggelsesindsats for at sikre en dopingfri idræt, tiltag til bekæm-
pelse af matchfixing eller initiativer, der skal få en større del af de ikke-aktive til
at dyrke motion og idræt. Det kan fx være en indsats i forhold til børn og unge, som
er stoppet med foreningsidræt, seniorer, en indsats i forhold til alternative idræts-
tilbud såsom gadeidræt.
Der vil også være mulighed for at etablere projekter, hvor stat og kommune går
sammen om at løse lokale udfordringer på idrætsområdet. Dette er senest sket i
forbindelse med breddeidrætsprojektet Idræt for Alle, hvor 7 kommuner i 2014-
2016 gennemfører aktiviteter og motionstilbud med afsæt i Breddeidrætsudvalgets
rapport fra 2009.
Parterne er enige om, at der gøres status for sigtelinjerne mindst hvert andet år
eller efter behov, f.eks. i form af en idrætspolitisk høring.
Idræt og bevægelse i skolen
I forbindelse med den nye folkeskolereform indføres der et krav om, at motion og
bevægelse skal indgå som en integreret del af skoledagen. Endvidere indføres der
krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever hver dag, samt
krav om at skolerne indgår samarbejde med det lokale foreningsliv. De hovedorga-
nisationer på idrætsområder, der arbejder med børn, kan blive centrale medspille-
re i udviklingen af redskaber og knowhow til implementering af reformen, som de
lokale folkeskoler og idrætsforeninger kan anvende og søge hjælp i, når de konkret
skal til at udmønte kravet om mere bevægelse.
Parterne er på den baggrund enige om at opfordre DIF, DGI, Dansk Skoleidræt og
Team Danmark til at udarbejde en fælles plan for, hvilke indsatser de 4 idrætsor-
ganisationer vil iværksætte i forhold til implementering af folkeskolereformen,
således at initiativerne understøtter hinanden.
Dansk Skoleidræt har en særlig rolle i forhold til implementering af folkeskolere-
formen, idet det er den eneste organisation, som både har kontakt til skolerne,
lærerne og den organiserede idræt. Organisationen er dermed et vigtigt bindeled
mellem de forskellige aktører og kan derfor gøre en forskel i forhold til en vellykket
implementering af målsætningen om fysisk aktivitet og bevægelse i folkeskolere-
formen. Dansk Skoleidræt er endvidere behjælpelig med at implementere motion
og bevægelse i alle grundskoler, herunder friskoler og efterskoler. Parterne er eni-
ge om, at Dansk Skoleidræt bevilges 1,75 mio. kr. i 2015, 1,5 mio. kr. i 2016 og 1
mio. kr. i2017 til en særlig indsats i forhold til implementering af folkeskolerefor-
men.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Parterne er endvidere enige om, at der skal søges et styrket samarbejde med Un-
dervisningsministeriet om implementering af folkeskolereformens krav om motion
og bevægelse.
Endelig er parterne enige om, at Dansk Firmaidrætsforbunds indsats for at styrke
idrætten på produktionsskolerne og erhvervsskolerne er vigtig, herunder i forhold
til implementering af erhvervsskolereformen.
Analyse og statistik
Vidensgrundlaget på idrætsområdet er i de seneste år blevet bedre. Der foregår
megen kortlægning på universiteterne, og ikke mindst etablering af Idrættens
Analyseinstitut (Idan) i 2004 har bidraget til et bedre vidensgrundlag. Parterne er
enige om, at et godt vidensgrundlag er vigtigt for politiske beslutninger på idræts-
området. Parterne ser endvidere et behov for en mere fast forankring af visse stati-
stiske forskningsundersøgelser fx Danskernes motions- og idrætsvaner samt styr-
ket grundlag for udarbejdelse af analyser.
I lyset heraf er parterne enige om en øget grundbevilling til Idan, så organisatio-
nen i højere grad kan koncentrere sin indsats om større undersøgelser som eksem-
pelvis danskernes motions- og idrætsvaner. I lyset heraf er parterne enige om, at
Idan bevilges yderligere 2 mio. kr. i 2015, 3 mio. kr. i 2016 og fra 2017 4 mio. kr.
årligt i forhold til i dag til styrkelse af sit arbejde, og at Idan kommer til at indgå i
fordelingsnøglen i udlodningsloven med en procentandel svarende til dette beløb.
Heri indgår fra 2016 en permanentgørelse af indsatsen på folkeoplysningsområdet
med 2 mio. kr. årligt til dette formål.
Ligeledes er parterne enige om, at Idan’s samlede bevilling af udlodningsmidlerne
skal undergå en pengestrømsforenkling, således at de midler DGI i dag giver til
Idan omfordeles og tilføres Idan direkte på fordelingsnøglen i udlodningsloven.
Parterne er endvidere enige om, at der er behov for en indsats i forhold til stati-
stisk indsamling på idrætsområdet med det formål at styrke vidensgrundlaget for
nye initiativer samt opfølgning på iværksatte initiativer, og i lyset heraf bevilges i
2015 et engangsbeløb på 1 mio. kr. til et forbedret statistikgrundlag på idrætsom-
rådet ved et samarbejde mellem KUM og Danmarks Statistik.
Økonomi
For at skabe det nødvendige råderum til at gennemføre ovenstående prioriteringer
er aftaleparterne enige om følgende omprioritering af udlodningsmidlerne til
idrætsformål:
1. Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (HFF), som i dag modtager 97,6
mio. kr. årligt af udlodningsmidlerne (lovbestemt tilskud), beskæres med 15
mio. kr. i 2015, 20 mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017 og 30 mio. kr. årligt fra
2018, medmindre andet aftales, jf. tabel 1. HFF tages fra 2015 af udlodnings-
nøglen i udlodningsloven, således at et beløb svarende til HFF’s reducerede an-
del af udlodningsmidlerne overføres til Kulturministeriet. Det årlige tilskud til
HFF tildeles via et udlodningsaktstykke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407886_0007.png
Side 7
2. Der gennemføres et samlet omstillingsbidrag på 10 mio. kr. i 2015 og 12 mio.
kr. årligt fra 2016. Beløbet finansieres forholdsmæssigt blandt alle de idræts-
organisationer, der modtager udlodningsmidler (både lovbestemte og ikke lov-
bestemte tilskud). Omstillingsbidraget anvendes dels til at finansiere initiati-
verne i denne aftale og til andre idrætspolitiske prioriteringer inden for Kul-
turministeriets område, som vil blive udmøntet årligt ved et selvstændigt
idrætsaktstykke, jf. ovenfor under idrætspolitiske sigtelinjer.
3. Parterne er enige om at evaluere omstillingsmidlerne i 2018.
4. Parterne opfordrer HFF til i samarbejde med Danske Spil at undersøge alter-
native finansieringsmuligheder for HFF bl.a. via udvikling af nye spilformer.
Hvis undersøgelserne sandsynliggør bæredygtige modeller, vil parterne efter-
følgende se positivt på en alternativ finansieringsmodel, der muliggør selv-
stændighed.
5. I det omfang, der i 2018 er grundlag for en alternativ finansieringsmodel, der
muliggør selvstændighed for hestevæddeløbssporten, vil parterne fordele det
råderum, der opstår herved, med henblik på at styrke idrætten. Hvis undersø-
gelserne viser, at der ikke er bæredygtige alternativer, vil parterne drøfte det
fremtidige tilskud til hestevæddeløbssporten.
Tabel 1
Omprioritering af udlodningsmidler til idrætsformål
mio. kr.
Finansiering
Reduktion HFF
Statsligt bidrag
Omstillingsbidrag
I alt
Udgifter
Anti Doping Danmark
Sport Event Denmark
Idrættens Analyseinstitut
Idrætsstatistik
Dansk Skoleidræt
Talentudvikling
Aftalte initiativer i alt
Omstillingsmidler til udmøntning
Udgifter i alt
2015
15,00
5,00
10,00
30,00
2016
20,00
0,00
12,00
32,00
2017
25,00
0,00
12,00
37,00
2018
30,00
0,00
12,00
42,00
4,00
11,00
2,00
1,00
1,75
7,00
26,75
3,25
30,00
6,00
11,00
3,00
1,50
7,00
28,50
3,50
32,00
9,00
12,00
4,00
1,00
8,00
34,00
3,00
37,00
12,00
12,00
4,00
8,00
36,00
6,00
42,00