Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23 Bilag 3
Offentligt
1407796_0001.png
Notat
Til ministeren
Høringsnotat om udkast til lov om ændring af lov om udlodning af
overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål og lov om fremme af
dopingfri idræt
1. september 2014
Kulturministeriet sendte den 1. juli 2014 et udkast til forslag til lov om ændring af
lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål og lov om
fremme af dopingfri idræt i høring. Høringsfristen var den 15. august 2014.
Til og med den 15. august 2014 havde 34 organisationer m.v. afgivet i alt 28
høringssvar, se bilag 1. Efter høringsfristens udløb har to organisation m.v. afgivet
høringssvar, se bilag 1.
I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.
Eftersom lovforslaget har til formål at gennemføre den politiske stemmeaftale om
idræt, som blev indgået af regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance og Konservative den 6. maj 2014, vil Kulturministeriets kommentarer til
de fremkomne høringssvar i det væsentligste henvise til den politiske
stemmeaftale. For så vidt angår ønsker, der ikke er omfattet af den politiske
stemmeaftale, indeholder høringsnotatet i det væsentligste blot en konstatering
heraf.
*****
Advokatrådet, Anti Doping Danmark, Center for Idræt og Arkitektur,
Forbrugerombudsmanden, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og
Rigsrevisionen og har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danmarks Idrætsforbund, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Handicap Idræts-
Forbund, Dansk Ungdom Fællesråd, DGI, Friluftsrådet, Lokale og Anlægsfonden,
Oplysningsforbundenes Fællesråd, Syddansk Universitet og Team Danmark, er
generelt tilfredse med lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at man af ressourcemæssige årsager ikke har
mulighed for at forholde sig til lovforslaget.
1. Bemærkninger angående bestyrelsesposter
Danmarks Idrætsforbund (DIF) anfører, at organisationen er uenig i et forbud
mod, at de to medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse, og de to
Dok. nr. 2295802
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0002.png
Side 2
medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse, som DIF er med til at udpege,
ikke må være medlemmer af bestyrelserne eller ansat i DIF, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund eller Team Danmark. DIF påpeger i den forbindelse, at det er
paradoksalt, at forbuddet ikke forhindrer udpegning af bestyrelsesmedlemmer
eller ansatte i fx DIF’s specialforbund og DGI’s landsdelsforeninger, eller
medlemmer af DIF og Team Danmarks aktivkomite. DIF finder blandt andet, at
forbuddet dels forringer muligheden for at have den største sagkyndighed
repræsenteret i bestyrelserne for Anti Doping Danmark og Sport Event Denmark,
og dels forringer Anti Doping Danmarks og Sport Event Denmarks muligheder for
at have en relevant repræsentation af deres væsentligste samarbejdspartnere i
deres bestyrelser.
DGI og Dansk Firmaidrætsforbund finder det betænkeligt, at deres repræsentation
i Anti Doping Danmarks bestyrelse indskrænkes. Organisationerne finder, at der
ikke er belæg for at stilles spørgsmål til troværdighed og uafhængighed i den
hidtidige indsats, samt at det kan føre til mindre ejerskab og medansvar for
indsatsen, hvis man ikke er repræsenteret i bestyrelsen for Anti Doping Danmark.
Team Danmark foreslår, at organisationen indsættes som udpegningsberettiget i
fællesskab med DIF for så vidt angår det medlem med viden om eliteidræt som
udpeges til henholdsvis Sport Event Denmarks bestyrelse og til Lokale og
Anlægsfondens bestyrelse, på samme vis som er tilfældet for udpegningen til Anti
Doping Danmarks bestyrelse.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) stiller sig undrende overfor, at lovforslaget
lægger op til, at DUF mister sin plads i bestyrelsen i Lokale og Anlægsfonden.
Dette henset til, at DUF er medstifter af Lokale og Anlægsfonden, og at DUF
indskød den tredje største fondskapital ved oprettelsen af fonden. DUF frygter, at
der uden en repræsentant fra det idébestemte og samfundsengagerende børne- og
ungdomsarbejde, i endnu højere grad vil komme fokus på idrætsformål. DUF
ønsker en plads i Lokale og Anlægsfondens bestyrelse. DUF anbefaler, at
kompetencekravet i Lokale og Anlægsfondens bestyrelse ang. ungdomsliv erstattes
af et krav om kendskab til det idébestemte og samfundsengagerende børne- og
ungdomsarbejde.
Dansk Ungdoms Fællesråd foreslår, at kravet om, at der i Idrættens
Analyseinstituts bestyrelse skal være repræsenteret kompetencer indenfor
folkeoplysningsområdet, præciseres, således at det fremgår af bemærkningerne, at
der er tale om kompetencer indenfor både det idébestemte og
samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde og voksenundervisnings- eller
foreningskompetence.
Friluftsrådet konstaterer med stor beklagelse, at den nuværende bestemmelse om,
at 1 af bestyrelsesmedlemmerne i Lokale og Anlægsfonden udpeges af
Friluftsrådet, udgår af loven. Friluftsrådet ser helst, at der fortsat sker udpegning
af et medlem af fondsbestyrelsen efter indstilling fra Friluftsrådet. Friluftsrådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0003.png
Side 3
finder det afgørende for fondens virke, at der i bestyrelsen er kompetencer til stede,
der kan vurdere fondens støtte til friluftsliv.
Dansk Travsport Centralforbund (DTC), Dansk Galop (DG) og Dansk
Hestevæddeløb (DH) mener, at det er urimeligt at samtlige bestyrelsesmedlemmer
i Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond udpeges af Kulturministeriet uden
indstillingsret og indflydelse fra hestevæddeløbssporten. DTC, DG og DH henviser
til, at det oprindeligt har været intentionen, at sporten skal have direkte
indflydelse i Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, hvorfor sporten fortsat
bør være repræsenteret i Hestevæddeløbssportens Finansieringsfonds bestyrelse,
så sporten på den måde har mulighed for at påvirke egen fremtid.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at samtlige ændringer i lovforslaget for
så vidt angår bestyrelsessammensætning følger af den politiske
stemmeaftale om idræt, hvoraf det fremgår, ”at der med udgangspunkt i et
princip om good governance er behov for en justering af bestyrelserne i
følgende selvejende institutioner på Kulturministeriets område: ADD,
SEDK, LOA, Idan og HFF.” Endvidere fremgår det af stemmeaftalen, ”at
de bestyrelsesmedlemmer, som idrætsorganisationerne indstiller til ADD
og SEDK, ikke kan være siddende medlemmer i bestyrelserne i DIF, DGI,
DFIF og TD eller være ansat i en af disse organisationer”.
Kulturministeriet bemærker hertil, at lovforslagets tekst, som gennemfører
en tekstnær implementering af stemmeaftalen, betyder at forbuddet
omfatter medlemmer i hovedbestyrelserne for DIF, DGI, DFIF og TD og
ikke i disse organisationers medlemsforeninger eller lignende.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
Lokale og Anlægsfonden anfører, at der er et teknisk problem i den beskrevne
overgangsordning for Lokale og Anlægsfondens bestyrelse, og at teksten bør
ændres til følgende: ”… således at man i 2015 udpeger 7 bestyrelsesmedlemmer. I
2017 udpeges 3 bestyrelsesmedlemmer, i 2019 udpeges 4 og så fremdeles”.
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslaget tilrettes i overensstemmelse med Lokale og Anlægsfondens
forslag. Kulturministeriet bemærker hertil, at den foreslåede ændring
stemmer overens med intentionerne i forslaget om, at hele fondens
bestyrelse på 7 medlemmer udpeges i 2015, mens der de efterfølgende år
udpeges henholdsvis 3 og 4 bestyrelsesmedlemmer ad gangen.
2. Omstillingsbidrag
Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) påpeger, at
man er forundrede over, at der foretages ”indgreb i organisationernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0004.png
Side 4
overskudsandele, idet udredningen har ført til organisatoriske ændringer i
organisationerne samt nye samarbejdsformer mellem organisationerne.” DIF og
DFIF har på den baggrund svært ved at se begrundelsen for den økonomiske
nedskæring, ligesom DIF anfører, at der bør tilføres flere ressourcer til DIF og DGI
til udmøntning af visionen 25-50-75.
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF) står uforstående over for at
skulle bidrage til omstillingsmidlerne, da HFF fremover ikke indgår i
fordelingsnøglen for udlodningsmidlerne, men vil modtage udlodningsmidler via et
aktstykke fra Kulturministeriet.
Lokale og Anlægsfonden (LOA) anfører, at for at undgå at flytte midler fra kultur-
og friluftslivs-sektoren til idrætsformål, bør LOA kun betale omstillingsbidrag af
de midler, som fonden bevilliger til idræt, svarende til 60 % og ikke de midler LOA
bevilliger til kultur- og friluftslivs-sektoren.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet henviser til den politiske stemmeaftale om idræt, hvoraf
fremgår, at ”Der gennemføres et samlet omstillingsbidrag på 10 mio. kr. i
2015 og 12 mio. kr. årligt fra 2016. Beløbet finansieres forholdsmæssigt
blandt alle de idrætsorganisationer, der modtager udlodningsmidler (både
lovbestemte og ikke lovbestemte tilskud). Omstillingsbidraget anvendes
dels til at finansiere initiativerne i denne aftale og til andre idrætspolitiske
prioriteringer inden for Kulturministeriets område, som vil blive udmøntet
årligt ved et selvstændigt idrætsaktstykke”. Kulturministeriet finder på
den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF) foreslår, at § 3a bliver
korrigeret, således at det af lovteksten klart fremgår, at grundlaget for beregning
af udlodninger til HFF i perioden 2015-2018 er den hidtidige fordelingsprocent,
også hvis udlodningsbeløbet stiger fx som følge af øget interesse for spil.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bekræfter, at intentionen med lovforslaget er, som HFF
anfører i sit høringssvar, at HFF’s tilskud beregnes ud fra den procent HFF
er berettiget til i dag efter gældende ret, men beregnet i forhold til, hvad
det endelige udlodningsbeløb er for det aktuelle år. Det betyder, at HFF’s
tilskud, på samme vis som i dag og på samme vis som alle andre
tilskudsmodtagere, vil variere afhængigt af, om det samlede overskud fra
Danske Spil og Det Danske Klasselotteri går op eller ned.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
3. Pengestrømsforenkling i idrætten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0005.png
Side 5
Team Danmark finder det uhensigtsmæssigt, henset til den øvrige forenkling af
pengestrømme i lovforslaget, at videreføre den nuværende praksis med, at en del af
det lovbestemte tilskud til Team Danmark fortsat skal komme via Danmarks
Idrætsforbund. Team Danmark foreslår, at fordelingen af Kulturministeriets
midler til idrætsformål reguleres således, at Team Danmark modtager de samlede
lovbestemte midler direkte og samlet fra Kulturministeriet.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) anbefaler, at det bidrag, som DIF i dag er
forpligtet til at videregive til Tankesporten, fremover tilføres Tankesporten direkte
på fordelingsnøglen, således at DIF’s bidrag til Tankesporten indgår i den
pengestrømsforenkling, som indføres med lovforslaget.
Kulturministeriets kommentar:
De ændringer for så vidt angår pengestrømmene, som fremgår af
lovforslaget, følger af den politiske stemmeaftale om idræt.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
4. Anmeldelse og indbringelse af dopingsager
Dansk Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) finder det
uhensigtsmæssigt, at lovforslaget vil ændre på de sagsbehandlingsprocedurer, som
de frivillige organisationer har vedtaget og praktiseret gennem en årrække.
DIF mener, at bemærkningerne angående ”troværdighedssynspunkt” ikke kan
gøres gældende som argumentation for den foreslåede ændring af
sagsbehandlingsprocedurerne, idet DIF gennem mere end 35 år har varetaget
funktionen som ”anklagemyndighed” i dopingsager, uden at der er stillet
spørgsmålstegn ved troværdigheden og integriteten i DIF’s arbejde. DIF ser det
som en styrke for troværdigheden og integriteten i antidopingarbejdet, at der
ligesom i det offentlige strafferetligt system er en opdeling mellem politi og
anklagemyndighed. DIF mener, at den foreslåede ændring vil skabe en
magtkoncentration i Anti Doping Danmark, hvor politi og anklagemyndighed
bliver blandet sammen i et lukket, inkvisitorisk system med øget risiko for fejl og
mangler i sagsbehandlingen. DIF anfører endvidere, at man savner dokumentation
for, at der er et egentligt behov for at ændre på den nuværende praksis. Ligeledes
anfører DIF, at der i bemærkningerne er fejl i beskrivelsen af gældende praksis i
forhold til udredningsarbejdet, og i betegnelsen af idrætsorganisationernes fælles
administrativ funktion, kaldet Dopingsekretariatet, der er placeret i DGI. Endelig
påpeger DIF, at lovforslaget og bemærkningerne ikke forholder sig til
dopingkontrol i den private sektor, i særdeleshed fitnesssektoren.
DIF foreslår på den baggrund, at forslaget til ændring af Anti Doping Danmarks
virksomhed trækkes tilbage. Såfremt lovforslaget alligevel fremmes, forudsætter
DIF, at Anti Doping Danmark ligeledes påtager sig at anmelde og indbringe
dopingsager i 1. instans i den private sektor, samt at anmelde og indbringe
appelsager vedrørende den private sektor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0006.png
Side 6
Kulturministeriets kommentar:
Det fremgår af den politiske stemmeaftale om idræt, at parterne bag
aftalen, ”for at sikre den nødvendige uafhængighed i dopingbekæmpelsen
og af hensyn til styrkelsen af integritet og troværdighed i
dopingbekæmpelsen”, er enige om, ”at ADD overtager selve udredningen af,
om en sag skal rejses, samt anmeldelse af sagen til afgørelse hos
dopingnævnet/Motionsdopingnævnet.” For så vidt angår den del, finder
Kulturministeriet ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Med henvisning til DIF’s bemærkninger om fejl i beskrivelsen af gældende
praksis
og
betegnelsen
Motionsdopingsekretariatet,
finder
Kulturministeriet anledning til at foretage enkelte præciseringer i
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1. For så vidt angår spørgsmålet
om dopingsager i den private sektor, er der tale om et ønske, der ikke er
indeholdt i stemmeaftalen.
Datatilsynet bemærker, at med hensyn til anmeldelse og indbringelse af
dopingsager, så skal Anti Doping Danmark sørge for, at der sker anmeldelse til
Datatilsynet af disse nye behandlinger af personoplysninger.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet formidler Datatilsynets bemærkning videre til Anti
Doping Danmark. Bemærkningen giver i øvrigt ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
5. Bemærkninger angående den samfundsmæssige
beskæring af midler til hestevæddeløbssporten:
betydning
ved
Bornholms Travselskab, Dansk Travsport Centralforbund, Dansk Galop og Dansk
Hestevæddeløb, Forenede Danske Travamatører, Foreningen for Travopdrættere,
Guldborgsund og Billund Kommuner, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond
(HFF), Skive Kommune, Videncentret for Landbrug og Aalborg Kommune gør
opmærksom på, at lovforslaget vil få betydelige negative konsekvenser for
samfundsøkonomien, især for yderområder i Danmark og ønsker derfor, at
reduktionen af midlerne til hestesporten i Danmark genovervejes, og at midlerne
reduceres mindst muligt. Organisationerne mener, at den reduktion af midler, der
rammer hestevæddeløbssporten, uvilkårligt vil medføre et lavere aktivitetsniveau,
og at flere af landets væddeløbsbaner må lukke, med den afledte konsekvens, at
der tabes arbejdspladser i alle de erhverv, som omgiver hestevæddeløbssporten.
Videnscentret for Landbrug er af den opfattelse, at en reduktion af
hestevæddeløbsportens midler på 30 % vil give et tab på ca. 800-900
arbejdspladser, og henviser til, at disse ofte er placeret i yderområder i Danmark.
HFF mener, at dette tab af arbejdspladser bør indgå i lovforslagets bemærkninger
ang. negative erhvervsøkonomiske konsekvenser. Videnscentret for Landbrug
mener ligeledes, at aktiviteterne i hestevæddeløbssektoren er direkte proportionale
med muligheden for at vinde pengepræmier ved deltagelse i hestevæddeløb, og at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0007.png
Side 7
en uundgåelig konsekvens, af reduktionen af midler til hestevæddeløbssektoren er,
at aktiviteter i og omkring hestevæddeløbssektoren reduceres i samme takt.
Videnscentret for Landbrug anfører på den baggrund, at man i stedet burde
investere i hestevæddeløbssporten, da det kan skabe øget aktivitet og dermed flere
arbejdspladser i Danmark. Ligeledes mener Bornholms Travselskab, at en
udvikling og fremgang af hestevæddeløb på Bornholm kræver, at der investeres
flere midler i sporten frem for en reduktion af midlerne.
Dansk Travsport Centralforbund, Dansk Galop og Dansk Hestevæddeløb, Forenede
Danske Travamatører, Foreningen af Travopdrættere, Odense Kommune og
Aalborg Kommune anfører, at landets væddeløbsbaner ligeledes har en aktiv rolle i
lokalsamfundene som samlingspunkt, og at unge med forskellige sociale og
psykiske problemer med stor succes har fået arbejde på og omkring
væddeløbsbanerne. Dette giver værdi, ikke blot for hestevæddeløbssporten, men for
hele samfundet.
I forlængelse heraf anbefaler Dansk Travsport Centralforbund, Dansk Galop og
Dansk Hestevæddeløb, at hestevæddeløbssporten bør kunne modtage midler for
sportens sociale indsats.
Kulturministeriets kommentar:
Det
følger
af
den
politiske
stemmeaftale
om
idræt,
at
”Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (HFF), som i dag modtager
97,6 mio. kr. årligt af udlodningsmidlerne (lovbestemt tilskud), beskæres
med 15 mio. kr. i 2015, 20 mio. kr. i 2016, 25 mio. kr. i 2017 og 30 mio. kr.
årligt fra 2018”. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning
til at foretage ændringer i lovforslaget.
Hestevæddeløbssportens FinanseringsFond (HFF) og Guldborgsund og Billund
Kommuner påpeger, at EU’s godkendelse af opretholdelse af et monopol på
hestevæddeløbsspil i Danmark i betydelig omfang er initieret af, at
hestevæddeløbssporten blev anerkendt som en sport af væsentlig betydning for
beskæftigelsen
og
kulturen
i
områder,
der
ellers
er
ramt
af
beskæftigelsesproblemer og økonomisk tilbageslag. HFF er af den opfattelse, at
lovforslaget i sidste ende formentlig vil medføre, at monopolet ikke kan
opretholdes.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at den politiske stemmeaftale om idræt
fastlægger, i hvilket omfang HFF skal beskæres i årene 2015 til 2018. HFF
er en selvejende institution, og det er således op til HFF’s bestyrelse at
afgøre, hvorledes man vil prioritere de midler, som HFF har til rådighed til
støtte af hestevæddeløbssporten i Danmark, herunder støtten til de enkelte
baner. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0008.png
Side 8
Guldborgsund og Billund Kommuner ønsker, at lovforslaget ændres, så ikke de to
hestevæddeløbsbaner i Billund og Nykøbing Falster står til lukning.
Odense Kommune, Skive Kommune og Aalborg Kommune anfører, at man ønsker
sin lokale væddeløbsbane i henholdsvis Odense og Aalborg bevares af hensyn til
den værdi banen tilfører lokalsamfundet og regionen.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker til spørgsmålet om eventuelle lukninger af
baner kontra bevaring af baner, at den politiske stemme aftale om idræt
fastlægger i hvilket omfang HFF skal beskæres i årene 2015 til 2018. HFF
er en selvejende institution, og det er således op til HFF’s bestyrelse at
afgøre, hvorledes man vil prioritere de midler, som HFF har til rådighed til
støtte af hestevæddeløbssporten i Danmark, herunder støtten til de enkelte
baner. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
6. Bemærkninger angående baneprovision
Dansk Travsport Centralforbund, Dansk Galop og Dansk Hestevæddeløb og
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond bemærker, at ophævelse af den
gældende § 11 i Lov om udlodning fra lotteri samt heste- og hundevæddeløb
medfører, at hjemlen til at udbetale provision fra Danske Spil til
hestevæddeløbsbanerne for spil, der formidles af banerne bortfalder.
Organisationerne anmoder derfor om, at ministeriet etablerer en klar hjemmel til
at opretholde den eksisterende ordning, og samtidig sikre banerne provision for
internetspil fra fx mobile platforme o.l. der foregår på banerne.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at det aldrig har været meningen, at
baneprovisionen skulle afskaffes, hvorfor lovforslaget justeres, så denne del
af § 11 videreføres uændret. For så vidt angår ønsket om at ”sikre banerne
provision for internetspil fra fx mobile platforme o.l. der foregår på
banerne”, ville der være tale om en ny rettighed, som ikke findes i dag, og
som ligger ud over stemmeaftalens indhold.
7. Bemærkninger angående alternative finansieringsmuligheder for
hestevæddeløbssporten
Dansk Travsport Centralforbund, Dansk Galop og Dansk Hestevæddeløb og
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF) anmoder om, at politikernes
opfordring i den politiske stemmeaftale om idræt til, at HFF og Danske Spil
foretager et udredningsarbejde, med henblik på at undersøge alternative
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0009.png
Side 9
finansieringsformer, bl.a. via udvikling af nye spilformer, bliver skrevet ind i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet finder ikke, at punkt 4 i økonomiafsnittet i den politiske
stemmeaftale om idræt, som udgør en opfordring til en branche om at
undersøge finansieringsforhold, er egnet til lovgivning. Ligeledes er der
andre dele af den politiske stemmeaftale, som ikke indgår i lovforslaget.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
8. Økonomi i øvrigt
DGI og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) finder ikke, at der er proportionalitet i
den økonomiske omfordeling. Organisationerne finder, at udredningen ikke giver
grundlag for en så stor tilførsel af nye midler til Anti Doping Danmark, som
lovforslaget lægger op til. DGI vurderer, at en samlet nettotilførsel på op til 6 mio.
kr. til Anti Doping Danmark vil være tilstrækkelig, og DFIF vurderer, at en samlet
nettotilførsel på 4-5 mio. kr. vil være tilstrækkelig.
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslagets bestemmelser, der indebærer økonomiske omfordelinger
følger af den politiske stemmeaftale om idræt. Kulturministeriet finder på
den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) finder
det ubegrundet, at permanentgørelsen af Videncenter for Folkeoplysning
finansieres af idrætten. Organisationerne henviser til, at centret er oprettet efter
ønske fra DUF og oplysningsforbundene, og de bør derfor også bidrage til
permanentgørelsen.
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslagets bestemmelser, der indebærer økonomiske omfordelinger
følger af den politiske stemmeaftale om idræt. Kulturministeriet finder på
den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) anfører, at administrationsbidrag til
ungdomsformål og oplysningsforbundene har været udsat for en urimelig
nedregulering siden 2007. DUF ønsker en tilbagevenden til niveauet før 2007.
Kulturministeriets kommentar:
DUF’s ønsker ligger uden for rammerne af den politiske stemmeaftale om
idræt. Kulturministeriet finder således ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0010.png
Side 10
9. Øvrige bemærkninger
Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk
at det er uhensigtsmæssigt og ufleksibelt at
organisationernes fremtidige anvendelse af
lovforslaget. Organisationerne foreslår, at de
fastsættelse af rammeaftaler.
Firmaidrætsforbund (DFIF) finder,
anføre konkrete forventninger til
midlerne i bemærkningerne til
indgår i de løbende drøftelser og
I forlængelse heraf foreslår DIF, at bemærkninger til lovforslagets § 3a, stk. 1,
ændres således, at forventningerne til idrættens organisationer bliver, at de
fortløbende bidrager til at implementere de idrætspolitiske sigtelinjer, som
kulturministeren kommer med fremadrettet. Derudover foreslår DIF, at den aftale,
som DIF i henhold til bemærkningerne, skal indgå med kulturministeren, skal
tage udgangspunkt i de idrætspolitiske sigtelinjer og sikre varetagelse af disse,
frem for varetagelse af kulturpolitiske målsætninger.
Kulturministeriets kommentar:
Bemærkningerne til § 3 a, stk. 1, nr. 2-4, indeholder forventninger til DIF,
DGI og DFIF’s anvendelse af midlerne. Teksten i bemærkningerne følger af
den politiske stemmeaftale om idræt. Kulturministeriet finder på den
baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Lokale og Anlægsfonden og Sport Event Denmark påpeger, at det er vigtigt, at
deres bestyrelser fortsat har mulighed for at formulere og beslutte strategier, og
derfor foreslår begge organisationer, at der ændres i bemærkningerne til
lovforslagets § 1 om henholdsvis Lokale og Anlægsfonden og Sport Event Denmark,
således at det fremstår klart, at den aftale, der skal indgås mellem
kulturministeren og henholdsvis Lokale og Anlægsfonden og Sport Event
Denmark, skal indgås på grundlag af den pågældende organisationens vedtagne
strategi.
Kulturministeriets kommentar:
Den forslåede formulering i bemærkningerne ang. de aftaler, Lokale og
Anlægsfonden og Sport Event Denmark skal indgå med kulturministeren,
er identisk med de formuleringer, der er for de øvrige idrætsorganisationer,
som skal indgå aftale med kulturministeren. Kulturministeriet skal i øvrigt
bemærke, at det er sædvanlig praksis, at rammeaftalerne tager
udgangspunkt i de enkelte organisationers strategier. Kulturministeriet
finder på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407796_0011.png
Side 11
Team Danmark foreslår, at Lokale og Anlægsfondens formålsbestemmelse i
bemærkningerne til lovforslaget udvides, således at Lokale og Anlægsfondens
indsats også skal omfatte eliteidrætsanlæg.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker, at under henvisning til, at Lokale og
Anlægsfonden efter ophøret af Elitefacilitetsudvalget har overtaget den
fulde støtte til opvisningsanlæg, anser Kulturministeriet det for relevant at
præcisere formålsbestemmelsen, således at Lokale og Anlægsfonden skal
koncentrere sin indsats om områderne idrætsanlæg, børn- og
ungdomsområdet, friluftsliv og små lokale projekter, hvor idræt og kultur
ofte deler faciliteter. Der vil alene være tale om en præcisering og ikke en
ændring af, at Lokale og Anlægsfondens indsats på idrætssiden primært
omhandler breddeidrætsanlæg.
Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF) foreslår, at DHIF bliver nævnt som
direkte modtager på Udlodningsloven med 2 %, alternativt en finansiering via
statspuljerne. DHIF henviser til, at det ikke er hensigtsmæssigt, at ansvaret for
udvikling af idræt for personer med handicap gives til idrættens 3
hovedorganisationer, samt at handicapidrætten har væsentlige opgaver indenfor
såvel sundheds-, social- og undervisningsområdet.
Kulturministeriets kommentar:
Det fremgår af den politiske stemmeaftale om idræt, at ”Parterne har en
forventning om, at DIF, DGI og DFIF gør en særlig indsats for
mangfoldighed i idrætten, herunder udvikling af handicapidrætten”.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslaget.
Oplysningsforbundenes Fællesråd opfordrer til, at der holdes øje med udviklingen i
niveauet for udlodningsmidlerne på baggrund af den delvise liberalisering af det
danske spillemarked.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet bemærker hertil, at udlodningsmodellen skal evalueres i
2015.
Syddansk Universitet ser positivt på, at institutioner, som indgår i
fordelingsnøglen for udlodning, underlægges Forvaltningsloven. Instituttet ser
ligeledes positivt på igangsættelsen af arbejdet med udredning af idrættens
økonomi og struktur, men mener at udredningen ikke har inddraget relevant
forskning. Endelig mener Syddansk Universitet, at alle de udlodningsmidler, som
bliver anvendt til forskning på idrætsområdet burde have været samlet i en
forskningspulje under Det Strategiske Forskningsråd, alternativt skulle det være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
et krav, at alle større forskningsprojekter som idrættens organisationer ønsker
gennemført skulle udbydes i fri konkurrence mellem alle forskningsmiljøer.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet finder ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget på den baggrund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Bilag 1
Skrevet med fed: Kommentarer
Andre: Ingen kommentarer
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
udlodning af lotteri samt heste- og hundevæddemål og lov om fremme af
dopingfri idræt.
1. Forbrugerombudsmanden
2. Lokale og Anlægsfonden
3. Advokatrådet
4. Center for Idræt og Arkitektur
5. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Dansk Ungdoms Fællesråd
7. Oplysningsforbundenes Fællesråd
8. Friluftsrådet
9. Aalborg kommune
10. Foreningen af Travopdrættere i Danmark
11. Forenede Danske Travamatører
12. Anti Doping Danmark
13. Rigsrevisionen
14. KL
15. Dansk Firmaidrætsforbund
16. DGI
17. Danmarks Idrætsforbund
18. Team Danmark
19. Dansk Handicap Idræts-Forbund
20. Dansk Travsport Centralforbund, Dansk
Galop og Dansk Hestevæddeløb Aps
21. Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond
22. Odense kommune og Region Syddanmark
23. Bornholms Travselskab
24. Skive Kommune
25. Videncentret for landbrug
26. Datatilsynet
27. Forbrugerrådet Tænk
28. Guldborg Sund Kommune og Billund Kommune,
medunderskriver Region Syddanmark, Region
Sjælland og Bornholms Regionskommune
29. Sport Event Denmark
30. Syddansk Universitet – Institut for Idræt og
Biomekanik
8. juli 2014
10. juli 2014
7. august 2014
12. august 2014
12. august 2014
13. august 2014
14. august 2014
14. august 2014
14. august 2014
14. august 2014
14. august 2014
14. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
15. august 2014
16. august 2014
19. august 2014