Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 22
Offentligt
1435445_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
16. december 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 11. december 2014, stillet mig følgende spørgsmål,
nr. 5 (L 22), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. december 2014 fra Kontor Radio
Klitholm, jf. L 22 – bilag 10.”
Svar:
Radio Klitholm har ved mail af 10. december 2014 fremsendt sine bemærkninger til
kulturministerens besvarelse af 10. december af spørgsmål nr. 4 vedr. L 22.
Det er Radio Klitholms opfattelse, at det ikke vil være muligt at udøve lokalradio i et
tyndt befolket område, som stationens nuværende tilladelsesområde, såfremt der alene
er mulighed for at få rådighed over én sendemulighed, som kun dækker et teoretisk,
geografisk område på ca. 5 km fra sendepositionen.
Det er i forlængelse heraf Radio Klitholms opfattelse, at det ikke er realistisk at
påregne, at de nuværende foreninger bag Radio Klitholm og Radio Ådalen lægges
sammen til én forening, som herefter søger programtilladelse, når sendemulighederne
udbydes efter omlægningen af ordningen, fordi der er næsten 1 times kørsel mellem de
to stationer i henholdsvis Hvide Sande og Skjern, hvilket efter stationens opfattelse
ikke vil gøre det sandsynligt, at de frivillige medarbejdere vil flytte med i den
fortsættende forening. Dertil kommer, at der er kulturelle forskelle på de to
lokalradioer og dermed på stationers programprofiler.
Endelig peger Radio Klitholm på, at det – fordi der er for få frivillige til at lave
programmerne – ikke er muligt at udfylde en hel sendeflade på op til 168 timer om
ugen.
Dok. nr. 2473326
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435445_0002.png
Side 2
I forlængelse af mit svar på spørgsmål nr. 4 kan jeg oplyse, at Kulturministeriet har
været i dialog med Radio Klitholm og med Kulturstyrelsen, der er sekretariat for Radio-
og tv-nævnet, som fører tilsyn med de lokale radiostationer.
Det er i denne dialog blevet klart, at der i den foreliggende sag ikke alene er tale om
ikkekommercielle lokale radiostationer, som ministeriet gik ud fra i min besvarelse af
spørgsmål nr. 4 i anledning af Radio Klitholms henvendelse af 9. december 2014,
herunder i lyset af, at den del af det foreliggende forslag, som vedrører lokalradio, alene
handler om den kommende nye ordning for de ikkekommercielle lokale radioer, og
således ikke vedrører de kommercielle stationers forhold.
Radio Klitholm er således en kommerciel lokalradio, medens Radio Ådalen er en
ikkekommerciel lokalradio. Det er alene Radio Ådalen, som modtager støtte fra Radio-
og tv-nævnet fra tilskudspuljen til ikkekommercielt lokal radio og tv.
Bestemmelserne i det foreliggende lovforslag om lokalradio handler som nævnt alene
om ikkekommerciel lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel lokalradio
ændres ikke, hvilket jeg nok desværre i mit tidligere svar er kommet til at skabe tvivl
om, da ministeriet gik ud fra, at Radio Klitholm var en ikkekommerciel radio, fordi
lovforslaget som nævnt alene vedrører denne form for lokalradio.
For så vidt angår de kommercielle lokalradioer har partierne bag medieaftalen den 12.
september 2014 besluttet at forlænge de eksisterende kommercielle lokalradioers
programtilladelser til udgangen af 2019, hvor det er besluttet at slukke for FM-båndet,
såfremt det medio 2018 kan konstateres, at minimum 50 % af radiolytningen sker på
digitale platforme, jf. i øvrigt punktet herom i medieaftalen for 2015-2018.
Radio Klitholm vil således kunne få sin programtilladelse forlænget på uændrede vilkår
frem til udgangen af 2019 og er derfor ikke direkte berørt af det foreliggende lovforslag.
Radio Klitholm vil dog ikke kunne fortsætte sit programmæssige
networkingsamarbejde med de ikkekommercielle stationer i Ringkøbing-Skjern
Kommune på deres sendemuligheder. De kommercielle radiostationer, herunder Radio
Klitholm, vil fremover kunne sende på alle de sendemuligheder, som stationerne hidtil
har haft programtilladelse til at sende på, og der er ikke lagt op til, at de kommercielle
radioer skal lægges sammen med ikkekommercielle radioer eller andre kommercielle
radioer, som Radio Klitholm synes at have fået opfattelsen af.
Den kommende lokalradioordning er baseret på et grundliggende princip om adskillelse
af kommerciel og ikke kommerciel lokalradio, jf. beslutningen i medieaftalekredsen den
2. maj 2013. Programtilladelse til kommerciel og ikkekommerciel
lokalradioprogramvirksomhed vil som følge heraf ikke kunne gives til den samme
sendemulighed. Endelig vil sendemulighederne til ikkekommerciel lokalradio for
fremtiden alene blive udbudt som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om
ugen, der ikke kan deles mellem flere tilladelseshavere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Det blev som bekendt samtidig besluttet, at der med virkning fra 1. januar 2016 skal
gennemføres en ny ordning for ikkekommerciel lokalradiovirksomhed efter samme
principper om lokal tilknytning mv., som den ordning for ikkekommercielt lokal-tv, der
trådte i kraft den 1. januar 2014. Denne beslutning er efterfølgende bekræftet i
medieaftalen for 2015-2018.
Baggrunden for beslutningen om at adskille ordningerne for kommerciel og ikke
kommerciel lokalradio er – som der nærmere er redegjort for i Kulturstyrelsens
”Rapport om ny ordning for lokal radio og tv” fra marts 2013 – at de to former for
radiovirksomhed er karakteriseret ved en række forskelle for så vidt angår både formål,
professionalisme, lyttere, økonomi og ikke mindst det indhold, der udsendes. Den fælles
ordning har givet anledning til en række administrative problemstillinger og for
tilladelseshaverne deraf følgende uhensigtsmæssigheder gennem tiden – særligt i
forbindelse med tildeling af nye tilladelser.
Baggrunden for beslutningen om at programtilladelse til kommerciel og
ikkekommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til den samme
sendemulighed, samt at sendemulighederne for fremtiden alene udbydes som såkaldt
hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen, der ikke kan deles mellem flere
tilladelseshavere, skal ses i forlængelse heraf.
Denne beslutning om en mere forenklet ordning hænger sammen med princippet om, at
der i den nye ordning for de ikkekommercielle lokale radio- og tv-stationer bør gives et
større tilskud, men til gengæld til færre stationer. Som det fremgår af den ovennævnte
rapport, har der fra lokalradio/tv-side været udtrykt ønske om, at en nyordning
indebærer et markant løft af tilskuddet pr. nyproduceret programtime, idet tilskuddet
efter den gamle ordning er så lille, at det er vanskeligt for stationerne at producere
kvalitetsprogrammer, som er attraktive for lytterne/seerne. Der har endvidere været
peget på vanskeligheder – især for tv – ved at skabe en sammenhængende og attraktiv
sendeflade, når sendefladen – som nu – er opdelt i små af hinanden uafhængige
stationers programmer. På denne baggrund lægges der op til en reduktion af antallet af
lokale stationer. De stationer, som opnår tilladelse efter den nye ordning, vil til gengæld
have flere sendetimer til rådighed og kunne opnå tilskud til flere af disse timer end
hidtil, og derned et bedre grundlag for dels at kunne skabe en sammenhængende
sendeflade, dels at kunne producere programmer af højere kvalitet.
Det ovennævnte princip om større tilskud til færre stationer er som bekendt allerede
gennemført på lokal-tv-området pr. 1. januar 2014.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at navnlig de kommercielle lokale radiostationers
interesseorganisation Danske Medier har bakket op om beslutningen om separate
ordninger for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradiovirksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Beslutningen om at forlænge tilladelserne til kommerciel lokalradio til udgangen af
2019 betyder, at de sendemuligheder, som enten helt eller delvist er tildelt til
kommerciel lokalradiovirksomhed, fastholdes til denne form for lokalradiovirksomhed
efter gennemførelsen af den nye ordning for ikkekommercielle lokalradioer pr. 1. januar
2016. Dette følger af, at det som nævnt ovenfor er hensigten, at sendemuligheder til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed for fremtiden alene udbydes som såkaldt hele
sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen. De sendemuligheder, som i dag alene er
tildelt til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, vil således også fremover blive anvendt
til denne form for lokalradiovirksomhed.
I Ringkøbing-Skjern kommune vil der efter gennemførelse af den nye ordning – udover
sendemulighederne til de kommercielle lokalradioer – efter de foreliggende oplysninger
fra Kulturstyrelsen være i alt fire sendemuligheder til rådighed for ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed.
Det kan desuden nævnes, at Kulturstyrelsen er i dialog med Erhvervsstyrelsen om
mulighederne for at tilvejebringe yderligere sendemuligheder til lokalradioformål. Disse
sendemuligheder vil kunne anvendes til at afhjælpe eventuelle uhensigtsmæssigheder
for så vidt angår fordelingen mellem sendemuligheder til kommerciel
lokalradiovirksomhed og sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed på
baggrund af beslutningen om, at sendemuligheder, der i øjeblikket anvendes til begge
former for lokalradiovirksomhed, videreføres som sendemuligheder til kommercielle
anvendelse i den kommende ordning. Spørgsmålet om anvendelsen af disse nye
sendemuligheder til dette formål vil i givet fald skulle drøftes med partierne bag
medieaftalen.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 4, er alle forhold vedrørende den nye
lokalradioordning endnu ikke fastlagt i detaljer på nuværende tidspunkt. Der vil
således være mulighed for – inden for rammerne af det foreliggende lovforslag - at
tilpasse ordningen i lyset af de ønsker, som måtte fremkomme senere i processen. Det
er alene hovedprincipperne i omlægningen, der er fastlagt i bemærkningerne i det
foreliggende lovforslag. Der er således – som det også fremgår af mit svar på spørgsmål
nr. 4 – ikke taget stilling til, om ledige sendemuligheder til ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed i en kommune med flere sådanne sendemuligheder skal udbydes
samlet eller hver for sig. Afslutningsvis henledes opmærksomheden på, at det ikke er
tanken at fastsætte en pligt for de lokale radioer til at sende 24 timer med nye
programmer alle ugens dage, dvs. 168 timer ugentligt. Der er ikke taget endelig stilling
til udformningen af den nye lokalradiotilskudsordning, men det må nok forventes, at
der også efter den nye ordning vil være muligt at udfylde en del af sendetiden med
genudsendelser, således at flere får mulighed for at høre de støttede programmer.
Det er som tidligere nævnt hensigten, at de nærmere regler om ordningen skal
fastsættes i en bekendtgørelse udstedt af kulturministeren. Et udkast til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
bekendtgørelse vil blive sendt i høring i løbet af foråret 2015 og efterfølgende drøftet
med partierne bag medieaftalen inden udstedelsen.
Partierne bag medieaftalen har som nævnt besluttet, at et af de grundliggende
principper i den nye ordning skal være en adskillelse mellem de to former for
lokalradio, og at der – som konsekvens heraf - ikke længere skal være sendemuligheder
med såvel kommercielle som ikkekommercielle radiostationer. Hermed imødekommes
som nævnt ovenfor et længe næret ønske fra de navnlig de kommercielle lokale
radiostationer. Det foreliggende lovforslag har været i bred høring i sommeren 2014, og
der blev ikke i den forbindelse fremsat ønske om videreførelse af den gældende ordning.
Efterfølgende har et høringsnotat – bilagt et revideret lovudkast – været forelagt for
partierne bag medieaftalen, som ikke havde indholdsmæssige bemærkninger hertil. Det
er derfor min opfattelse, at de trufne beslutninger – herunder princippet om at der ikke
kan være både kommercielle og ikkekommercielle radioer på samme frekvens - bør
fastholdes, og lovforslaget derfor vedtages i den foreliggende form. De lokale radioer må
herefter tilpasse deres virksomhed i lyset af de nye regler.
Jeg tillader mig afslutningsvis at henvise til mine besvarelser af spørgsmål nr. 1, 2, 3 og
4 (til L 22), som alle omhandler den nye lokalordning mv.
Marianne Jelved