Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 22 Bilag 15
Offentligt
1437018_0001.png
Bestemmelserne i det foreliggende lovforslag om
lokalradio handler som nævnt alene om
ikkekommerciel lokalradio. Den gældende ordning
for kommerciel lokalradio ændres ikke, hvilket jeg
nok desværre i mit tidligere svar er kommet til at
skabe tvivl om, da ministeriet gik ud fra, at Radio
Klitholm var en ikkekommerciel radio, fordi
lovforslaget som nævnt alene vedrører denne form
for lokalradio.
Det er korrekt, at Radio Klitholm er en
kommerciel radio, men vi er kommet i
tvivl om, om Folketinget er klar over, at
kommercielle
lokale
radioer er nøjagtig
som ikkekommercielle radioer f.s.v.
angår programvalg, frivillige medarbej-
dere og at være foreningsdrevne - blot
med den forskel, at en stor del af
indtægten kommer fra radioreklame?
Radio Klitholm vil i højeste grad blive
berørt af lovforslaget. Vi sender først
fra kl. 12, men indgår i sendesamvirker,
som sender om
morgenen/formiddagen. Disse
stationer har en lidt anden profil m.h.t.
medlemsindflydelse o.s.v. end os. Vi vil
stadig komme i den situation, at vi ikke
kan sende flere timer, idet det kræver
flere frivillige medarbejdere, og det er
ikke noget, man umiddelbart bare kan
få mange flere af.
Radio Klitholm vil således kunne få sin
programtilladelse forlænget på uændrede vilkår frem
til udgangen af 2019 og er derfor ikke direkte berørt
af det foreliggende lovforslag. Radio Klitholm vil dog
ikke kunne fortsætte sit programmæssige
networkingsamarbejde med de ikkekommercielle
stationer i Ringkøbing-Skjern Kommune på deres
sendemuligheder. De kommercielle radiostationer,
herunder Radio Klitholm, vil fremover kunne sende
på alle de sendemuligheder, som stationerne hidtil
har haft programtilladelse til at sende på, og der er
ikke lagt op til, at de kommercielle radioer skal
lægges sammen med ikkekommercielle radioer eller
andre kommercielle radioer, som Radio Klitholm
synes at have fået opfattelsen af.
Baggrunden for beslutningen om at adskille
ordningerne for kommerciel og ikke kommerciel
lokalradio er – som der nærmere er redegjort for i
Kulturstyrelsens ”Rapport om ny ordning for lokal
radio og tv” fra marts 2013 – at de to former for
radiovirksomhed er karakteriseret ved en række
forskelle for så vidt angår både formål,
professionalisme, lyttere, økonomi og ikke mindst
det indhold, der udsendes. Den fælles ordning har
givet anledning til en række administrative
problemstillinger og for tilladelseshaverne deraf
følgende uhensigtsmæssigheder gennem tiden –
særligt i forbindelse med tildeling af nye tilladelser.
At den fælles ordning kan give nogle
administrative problemstillinger, bør
vel ikke betyde, at foreninger skal
nedlægges????
Var det ikke vigtigere at stille krav om
lokal tilknytning, lokal produktion og
lokale medarbejdere, og ikke skelne
mellem, om radiostationerne er
kommercielle eller ikkekommercielle?
Og tillade sendesamvirker, hvis disse
forhold er opfyldt?...og ikke nøjes med
at nedlægge muligheden, fordi det
giver administrative problemer?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437018_0002.png
Denne beslutning om en mere forenklet ordning
hænger sammen med princippet om, at der i den
nye ordning for de ikkekommercielle lokale radio- og
tv-stationer bør gives et større tilskud, men til
gengæld til færre stationer. Som det fremgår af den
ovennævnte rapport, har der fra lokalradio/tv-side
været udtrykt ønske om, at en nyordning indebærer
et markant løft af tilskuddet pr. nyproduceret
programtime, idet tilskuddet efter den gamle
ordning er så lille, at det er vanskeligt for
stationerne at producere kvalitetsprogrammer, som
er attraktive for lytterne/seerne. Der har endvidere
været peget på vanskeligheder – især for tv – ved at
skabe en sammenhængende og attraktiv
sendeflade, når sendefladen – som nu – er opdelt i
små af hinanden uafhængige stationers
programmer. På denne baggrund lægges der op til
en reduktion af antallet af lokale stationer. De
stationer, som opnår tilladelse efter den nye
ordning, vil til gengæld have flere sendetimer til
rådighed og kunne opnå tilskud til flere af disse
timer end hidtil, og derned et bedre grundlag for
dels at kunne skabe en sammenhængende
sendeflade, dels at kunne producere programmer af
højere kvalitet.
Da vi laver radio alene med frivillige,
lokale medarbejdere, har vi svært ved
at forstå, at et højere tilskud kan blive
det, der løfter kvaliteten. Tværtimod vil
det blot betyde, at der bliver færre
lokale radiostationer, idet det er svært
for stationerne at sende hele dagen.
Netop derfor har sendesamvirker
været en god idé for de små
radiostationer. Vi ved godt, at det
nogle steder har været ikkelokale
stationer, der er indgået samarbejde
med, men det må være vigtigere at se
på den lokale tilknytning end på det
kommercielle.
Som vi tidligere har skrevet, er det
problematisk at sammenligne tv og
radio, idet måden de bliver brugt og
valgt på er meget forskellig. Så selv om
en opsplitning er en god idé for tv, er
det ikke automatisk det samme for
radio, hvor det er vigtigt, at der er
udsendelser hele dagen/ugen for at
fastholde lytterne. At høre radio er ikke
nødvendigvis et spørgsmål om at lytte
intenst, men også bare en mulighed for
at have en lydkulisse - fx på
arbejdspladsen.
Vi har ikke tidligere været opmærksom
på, at dette lovforslag har været
undervejs, hvorfor vi ikke tidligere har
reageret på det. Dermed har vi heller
ikke kunnet fremsætte nogle ønsker.
Hvorfor de kommercielle lokale
radiostationer skulle have noget at
indvende overfor sendesamvirker, kan
vi ikke gennemskue, idet de vel ikke er
- eller har været - nødt til at skulle
indgå dem?
Partierne bag medieaftalen har som nævnt
besluttet, at et af de grundliggende principper i den
nye ordning skal være en adskillelse mellem de to
former for lokalradio, og at der – som konsekvens
heraf - ikke længere skal være sendemuligheder
med såvel kommercielle som ikkekommercielle
radiostationer. Hermed imødekommes som nævnt
ovenfor et længe næret ønske fra de navnlig de
kommercielle lokale radiostationer. Det
foreliggende lovforslag har været i bred høring i
sommeren 2014, og der blev ikke i den forbindelse
fremsat ønske om videreførelse af den gældende
ordning. Efterfølgende har et høringsnotat – bilagt
et revideret lovudkast – været forelagt for partierne
bag medieaftalen, som ikke havde indholdsmæssige
bemærkninger hertil. Det er derfor min opfattelse,
at de trufne beslutninger – herunder princippet om
at der ikke kan være både kommercielle og
ikkekommercielle radioer på samme frekvens - bør
fastholdes, og lovforslaget derfor vedtages i den
foreliggende form. De lokale radioer må herefter
tilpasse deres virksomhed i lyset af de nye regler.