Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 22 Bilag 15
Offentligt
Bestemmelserne i det foreliggende lovforslag om
lokalradio handler som nævnt alene om
ikkekommerciel lokalradio. Den gældende ordning
for kommerciel lokalradio ændres ikke, hvilket jeg
nok desværre i mit tidligere svar er kommet til at
skabe tvivl om, da ministeriet gik ud fra, at Radio
Klitholm var en ikkekommerciel radio, fordi
lovforslaget som nævnt alene vedrører denne form
for lokalradio.
Det er korrekt, at Radio Klitholm er en
kommerciel radio, men vi er kommet i
tvivl om, om Folketinget er klar over, at
kommercielle
lokale
radioer er nøjagtig
som ikkekommercielle radioer f.s.v.
angår programvalg, frivillige medarbej-
dere og at være foreningsdrevne - blot
med den forskel, at en stor del af
indtægten kommer fra radioreklame?
Radio Klitholm vil i højeste grad blive
berørt af lovforslaget. Vi sender først
fra kl. 12, men indgår i sendesamvirker,
som sender om
morgenen/formiddagen. Disse
stationer har en lidt anden profil m.h.t.
medlemsindflydelse o.s.v. end os. Vi vil
stadig komme i den situation, at vi ikke
kan sende flere timer, idet det kræver
flere frivillige medarbejdere, og det er
ikke noget, man umiddelbart bare kan
få mange flere af.
Radio Klitholm vil således kunne få sin
programtilladelse forlænget på uændrede vilkår frem
til udgangen af 2019 og er derfor ikke direkte berørt
af det foreliggende lovforslag. Radio Klitholm vil dog
ikke kunne fortsætte sit programmæssige
networkingsamarbejde med de ikkekommercielle
stationer i Ringkøbing-Skjern Kommune på deres
sendemuligheder. De kommercielle radiostationer,
herunder Radio Klitholm, vil fremover kunne sende
på alle de sendemuligheder, som stationerne hidtil
har haft programtilladelse til at sende på, og der er
ikke lagt op til, at de kommercielle radioer skal
lægges sammen med ikkekommercielle radioer eller
andre kommercielle radioer, som Radio Klitholm
synes at have fået opfattelsen af.
Baggrunden for beslutningen om at adskille
ordningerne for kommerciel og ikke kommerciel
lokalradio er – som der nærmere er redegjort for i
Kulturstyrelsens ”Rapport om ny ordning for lokal
radio og tv” fra marts 2013 – at de to former for
radiovirksomhed er karakteriseret ved en række
forskelle for så vidt angår både formål,
professionalisme, lyttere, økonomi og ikke mindst
det indhold, der udsendes. Den fælles ordning har
givet anledning til en række administrative
problemstillinger og for tilladelseshaverne deraf
følgende uhensigtsmæssigheder gennem tiden –
særligt i forbindelse med tildeling af nye tilladelser.
At den fælles ordning kan give nogle
administrative problemstillinger, bør
vel ikke betyde, at foreninger skal
nedlægges????
Var det ikke vigtigere at stille krav om
lokal tilknytning, lokal produktion og
lokale medarbejdere, og ikke skelne
mellem, om radiostationerne er
kommercielle eller ikkekommercielle?
Og tillade sendesamvirker, hvis disse
forhold er opfyldt?...og ikke nøjes med
at nedlægge muligheden, fordi det
giver administrative problemer?