Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
13-08-2014
Anker Riis ([email protected])
TRM Morten Lorentzen (Sagsbehandler, Vejkontoret)
Høringssvar -
Frederikssund Kommune + Lyngerup Bylaug
476513
1
TRM Morten Lorentzen
Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen
Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen [DOK2219862]
Lyngerup Bylaug
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
15-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0002.png
-- AKT 476513 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Morten Lorentzen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Anker Riis ([email protected])
Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen
13-08-2014 16:57:48
Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen [DOK2219862].pdf; Lyngerup Bylaug.pdf; 
Til Trafikministeriet
Hermed fremsendes høringssvar fra Frederikssund Kommune vedr. lovforslag for Fjordforbindelsen.
Frederikssund Kommune har modtaget bemærkninger til lovforslaget fra Lyngerup Bylaug. Frederikssund Kommune 
har ikke taget stilling til bylaugets bemærkninger, men videresender disse til Trafikministeriets behandling. 
Med venlig hilsen
Anker Riis
Plan-
og Miljøchef
Plan og Miljø
Torvet 2, 3600 Frederikssund
47 35 10 00
[email protected]
www.frederikssund.dk
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0003.png
-- AKT 476513 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar til lovforslag for Fjordforbindelsen [DOK2219862] ] --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
att. Morten Lorentzen
Dato
13. august 2014
Sagsbehandler
dmikk
J.nr.
015541-2014
PLAN, VEJ OG MILJØ
Rådhuset
Frederikssund Kommunes kommentarer til udkast til lov om ny
fjordforbindelse ved Frederikssund.
Udkast af forslag til lov om ny fjordforbindelse ved Frederikssund er i offentlig
høring i perioden 14. juli 2014 til 15. august 2014.
Frederikssund Kommune ser frem til gennemførelsen af loven, som vil sikre, at vi
kan afvikle trafikken uden lange køer og spildtid i og omkring Frederikssund via en
ny fjordforbindelse syd for Frederikssund – et godt og nødvendigt supplement til
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
Frederikssund Kommune har udover de tidligere afgivne kommentarer til VVM
undersøgelsen følgende kommentarer til selve lovudkastet af 14. juli 2014:
1. Vi bemærker, at det af § 1, stk. 3 fremgår, at det efter åbningen af den
nye fjordforbindelse ved Frederikssund, ikke længere vil være tilladt for
lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på 3,5 t eller derover at
passere Kronprins Frederiks Bro.
Frederikssund Kommune forudsætter, at følgende fortsat lovligt kan
passere: bus, traktor og motorredskab.
Der er desuden en række forsyningsselskaber mv., der har stor
samfundsmæssig betydning, som bør have dispensation til, at passere
Kronprins Frederiks Bro med køretøjer der vejer mere end 3,5 t. Vi
anmoder om, at der dispenseres for passage af Kronprins Frederiks Bro i
lovteksten for følgende:
o
Brand- og redningsberedskab
o
Politi
o
Forsvaret
o
Frederikssund Forsyning (vand og kloak)
o
El-selskaber
o
HMN Naturgas I/S
o
Vestforbrænding I/S
o
Private entreprenører mv. der arbejder for forsyningsselskaberne
mv. i akutte situationer
o
Frederikssund Kommunens Vejvæsen
o
Private entreprenører mv. der arbejder for Frederikssund Kommunes
Vejvæsen i akutte situationer
Torvet 2
3600 Frederikssund
Telefon 47 35 10 00
Telefax 47 35 10 99
[email protected]
www.frederikssund.dk
CVR-nr.: 29 18 91 29
Bank 4319-3430270303
Åbningstider:
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Fredag
09.00 - 15.00
lukket
09.00 - 15.00
09.00 - 14.00
Torsdag 10.00 - 18.00
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0004.png
2. Af § 1, stk. 4, fremgår det at Vejdirektoratet er bemyndiget til at træffe bestemmelser
om trafikregulering på Kronprins Frederiks Bro og J.F.Willumsens Vej og
på de i stk. 1,
nr. 3, nævnte vejstrækninger
.
Paragraffen bemyndiger Vejdirektoratet til, at træffe beslutninger på veje som er
overgivet til Frederikssund Kommune og således er en del af det kommunale vejnet.
Det er ikke en kendt praksis. Frederikssund Kommune anbefaler, at tilføjelsen om de
kommunale veje udgår eller, at vejene nævnt i § 1, stk. 1 nr. 3 forbliver statsveje og
ikke overdrages til kommunen.
3. Af § 2 fremgår det, at Transportministeren kan fremsætte regler, som tilsidesætter
Miljøbeskyttelseslovens regler om gener af forurening og gener som måtte opstå i
forbindelse med gennemførelsen af den nye fjordforbindelse.
Frederikssund Kommune forudsætter, at den foreslåede hjemmel til
Transportministeren i § 2, stk. 1 kun er gældende i anlægsfasen og ikke er gældende i
driftsfasen. Den eventuelle hjemmel skal ikke anvendes på en måde, som vil give
miljøgener efter anlægget er færdigt. Det er f.eks. vigtigt at den Blå Flag strand, som
findes lige nord for det østlige landanlæg, ikke påføres nogle gener.
4. I § 5 fremgår det, at der skal etableres et selvstændigt juridisk forvaltningssubjekt ved
navn Roskilde Fjordforbindelsen. I lovens titel benævnes den nye forbindelse – ny
fjordforbindelse ved Frederikssund.
Frederikssund Kommune anbefaler, at der skabes bedre overensstemmelse mellem de
to benævnelser og at det samtidig signaleres, at broens geografiske placering er ved
Frederikssund. Potentielle navne for forvaltningssubjektet kan være:
Frederikssundsforbindelsen eller Frederikssundsbroen.
5. Af § 8 fremgår det, at der er mulighed for fritagelse for betaling. Af paragraffens stk. 4
fremgår det at Vejdirektoratets køretøjer, der anvendes i forbindelse med
vejbestyrelsesopgaver – ikke blot på den betalingspligtige del af broen, men også det
omkringliggende hovedlandevejsnet – fritages.
Det er Frederikssund Kommunes holdning, at Frederikssund Kommunes køretøjer der
anvendes i forbindelse med vejbestyrelsesopgaver tilsvarende skal fritages for betaling
for passage. Det samme bør være gældende for kommunens øvrige køretøjer, som
benyttes af hjemmeplejen, servicekorps, tilsynsfolk, m.fl.
Frederikssund Kommune har desuden følgende kommentarer til
lovforslagets bemærkninger:
6. Side 15, sidste afsnit (startende med Ad 3) nævnes ændrede trafikale effekter af
brugerbetaling i forbindelse med Ny Landerslevvej.
Der skulle formentlig her stå, at Frederikssund Kommunes ændringsforslag om
afkortelse af Ny Landerslevvej ikke medfører en væsentlig ændring af trafikafviklingen.
Teksten kan med fordel tydeliggøres.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0005.png
7. Af bemærkninger til lovforslaget fremgår det, at muld og jord forventes transporteret
via det eksisterende vejnet. Det er Frederikssund Kommunes ønske, at jord og muld så
vidt muligt ikke transporteres via det eksisterende kommunale vejnet, men at
anlægsarbejdet planlægges på en sådan måde, at transporten kan foregå via det
kommende nye vejanlæg. Kommunen kan ikke acceptere at transporten af muld og
jord på den østlige side af Fjorden foregår via Marbækvej/Strandvangen. Kommunen
opfordrer i øvrigt til dialog omkring lokal anvendelse af den overskydende jord, f.eks. til
diger.
8. Anlægsloven konstaterer, at cyklister kan krydse motortrafikvejen via broen ved
Tørslevvej.
Frederikssund Kommune ønsker at denne krydsning udføres som en dobbeltrettet
cykelsti i den østlige side af Tørslevvej.
9. På side 23 i kapitlet 4.7 Erstatningsnatur fremgår det, at der vil blive etableret
erstatningsnatur for de inddragede arealer i størrelsesforholdet maksimum 2:1 og
på side 24, øverste afsnit fremgår det, at der som erstatning for fredskov, etableres op
til det dobbelte areal med erstatningsskov.
Frederikssund Kommune forventer, at erstatningsnatur etableres i forholdet 2:1.
10. På side 24, afsnit 2 er nævnt formålet/begrundelsen for, at der skal etableres nye
afværgevandhuller for at støtte paddepopulationen.
Der mangler et afsnit om, at der af staten etableres nye afværgevandhuller for at
støtte paddepopulationen – etablering er beskrevet i VVM-undersøgelsen.
11. På side 27, afsnit 3 fremgår det, at projektet overvejende ligger i et område som er
udpeget med almindelige drikkevandsinteresser. Dette er ikke korrekt, området er
overvejende udpeget med særlige drikkevandsinteresser.
12. På side 27, afsnit 5 fremgår det, at Naturstyrelsen har meddelt principgodkendelse
efter Naturbeskyttelseslovens § 20.
Det fremgår imidlertid ikke af udkastet til lovforslaget, at Naturstyrelsen har meddelt
tilladelse jævnfør § 5 i bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse
arter.
Det er en forudsætning for, at kommunen kan meddele tilladelse til nedlæggelse af
beskyttede naturtyper, strandenge mv., at Vejdirektoratet har opnået § 5 tilladelse fra
Naturstyrelsen i henhold til omtalte bekendtgørelse nr. 408.
13. På side 35 fremgår det af afsnit 1, at der skal disponeres over arealer til midlertidig
jorddeponering.
Efter Frederikssund Kommunes opfattelse kræver håndtering af forurenet jord tilladelse
efter gældende regler.
14. Frederikssund Kommune skal venligst igen gøre opmærksom på, at paddeværn (evt.
midlertidige) skal opsættes før anlægsfasen. Frederikssund Kommune har ikke kunnet
finde bemærkninger om dette i det fremsendte høringsmateriale. Det forventes at
dette tilføjes.
15. På østsiden vil den nye fjordforbindelse gå igennem og meget tæt på boringer
tilhørende ”Marbæk Nord Kildeplads”, som er en vigtig regional kildeplads.
Frederikssund Kommune forudsætter, at etableringen af den nye fjordforbindelse
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0006.png
foretages på en sådan måde, at der ikke gøres skade på kildeplads og
grundvandsressource. Såfremt det vurderes, at gældende indvindingstilladelse ikke kan
opretholdes forudsættes det, at Vejdirektoratet betaler kompensation for etablering af
nye boringer / kildeplads til vandforsyningsselskabet bag.
Det er Frederikssund Kommunes ønske, at der i loven om ny fjordforbindelse ved
Frederikssund sikres hjemmel, således projektet ikke fordyres eller forsinkes unødigt og det
sikres, at natur og miljø forhold sikres på den bedst mulige måde.
Med venlig hilsen
Tina Tving Stauning
Formand Teknisk Udvalg
Claus Steen Madsen
Direktør for Teknik,
Miljø og Erhverv
4/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0007.png
-- AKT 476513 -- BILAG 3 -- [ Lyngerup Bylaug ] --
Frederikssund Kommune
Teknisk Udvalg
Rådhuset
Torvet 2
3600 Frederikssund
Lyngerup 12-08-2014
Vedr.: Bemærkninger fra Lyngerup Bylaug vedr. ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Jeg blev d. 11-08-2014 gjort opmærksom på, at Teknisk Udvalg holder møde onsdag d. 13-08-2014
om bl.a. den nye fjordforbindelse. I al hast vil jeg derfor nedenfor redegøre for Lyngerup Bylaugs
holdning til forhold, som omhandler selve Lyngerup by.
Jeg håber hermed, at Teknisk Udvalg vil medtage disse betragtninger i kommentarerne til
Transportministeriet.
Dette brev sendes pr. mail til Tina Tving Stauning, som er formand for Teknisk Udvalg samt til
Kristian Moberg, som er involveret i “Et projekt om landsbyer og det åbne land”.
-1-
I Bemærkninger til lovforslaget punkt 13 fremgår det, at udkastet ikke har været sendt i høring til
Lyngerup Bylaug.
Dette er for os uforståeligt, da Lyngerup by og opland berøres meget direkte af de nye vejføringer.
-2-
I Bemærkninger til lovforslaget punkt 4.5 fremgår det, at den nye motortrafikvej skal krydse
Mejerigårdsvej. Det kan for os virke uforståeligt, at motortrafikvejen ikke rykkes om på den anden
side af ejendommen Mejerigårdsvej 28, således at Mejerigårdsvej kan bibeholdes i sin fulde
længde.
-3-
I Bemærkninger til lovforslaget punkt 4 fremgår det ikke, præcis hvor Ny Landerslevvej rammer
Lyngerupvej/rute 53. Udformning af tilslutningen fremgår heller ikke.
Vi formoder, at et godt bud på denne tilslutning kan være en rundkørsel. I Lyngerup er vi til fulde
klar over, hvor megen støj en rundkørsel genererer, hvorfor denne, eller en anden form for
tilslutning, skal placeres så langt væk fra Lyngerup by som muligt. Et fornuftigt bud er at placere
rundkørslen/tilslutningen hvor Vestervangsvej og Lyngerupvej/rute 53 mødes.
-4-
I Bemærkninger til lovforslaget punkt 11.2 fremgår det, at der ikke er påtænkt støjskærme ved
tilslutningen Ny Landerslevvej – Lyngerupvej/rute53. Vi ønsker, som nævnt i punkt 3, at begrænse
støjen mod Lyngerup by mest muligt, hvorfor støjskærme også her skal etableres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407760_0008.png
-5-
I Bemærkninger til lovforslaget fremgår det ikke, hvordan det sikres, at den nord-syd gående trafik
mellem den gamle bro og Skibby fremover føres uden om Lyngerup.
I selve Lyngerup by ønsker vi, at der etableres hastigheds- og støjdæmpende foranstaltninger. For
høj hastighed har i mange år været et sikkerhedsproblem for byen, ligesom de mange accelerationer
og nedbremsninger, primært i forbindelse med rundkørslen, genererer en evig, generende støj. Vi
ønsker at opnå en støjsvag og glidende trafik gennem byen.
Det fremgår i punkt 6, at den samlede trafik på Hornsherred forventes at stige.
Hastighedsdæmpende foranstaltninger i Lyngerup by skal derfor også bevirke, at det for den nord-
syd gående trafik mellem den gamle bro og Skibby ikke er attraktivt at køre den mere direkte vej
gennem Lyngerup by. Set i dette lys giver det også god mening, at Ny Landerslevvej rammer
Lyngerupvej/rute 53 som beskrevet i punkt 3, da turen øst om Lyngerup hermed vil virke mere
“naturlig”.
På Lyngerup Bylaugs vegne
Formand Klaus Forup
Buen 7, Lyngerup
3630 Jægerspris
Tlf. 40 84 94 19 + 38 68 27 38
Mail:
[email protected]