Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 202 Bilag 1
Offentligt
1526134_0001.png
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPTR
Sags nr.: 1501764
Dok nr.: 1681135
Dato: 04.05.2015
NOTAT
Høringsnotat til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
vedr. forslag til lov om ændring af lov om røgfri miljøer i forslag
om lov om fremstilling, præsentation og salg af elektroniske
cigaretter m.v.
1. Modtagne høringssvar
Forslag til lov om ændring af lov om røgfri miljøer i forslag om lov om fremstilling, præsen-
tation og salg af elektroniske cigaretter m.v. har i perioden 23. februar 2015 til 20. marts
2015 været i høring hos følgende organer, organisationer og foreninger:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Arkitektskolen i Århus, Astma-
Allergi Forbund, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Brancheforeningen
af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Privathospitaler
og -Klinikker, British American Tobacco, Børnerådet, Center for Hjerneskade, Centralorga-
nisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Farmaceutiske Selskab, Danmarks Lungeforening, Danmarks Privatskoleforening, Dan-
marks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen for mindre Skibe,
Rederiforeningen af 1895, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), Danmarks Vejleder-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Automatbranche Forening, Dansk Diag-
nostika og Laboratorieforening, Dansk e-Damper Forening (DADAFO), Dansk Erhverv,
Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Lungemedi-
cinsk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logi-
stik (DTL), Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Dan-
ske Fysioterapeuter, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Dan-
ske Handicaporganisationer (DH), Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Sko-
leelever, Danske SOSU-skoler, Danske Universiteter, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæ-
ger, De Samvirkende Købmænd, Design og Konservering (KADK), Det Informationsviden-
skabelige Akademi og Designskolen i Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler
for Arkitektur, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig (de tyske mindretals-
skoler), Diabetesforeningen, Efterskoleforeningen, Efterskoleforeningen, Ergoterapeutfor-
eningen, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervs-skolelederne i Danmark, Er-
hvervsskolernes Elevorganisation, Fag og Arbejde (FOA), Fagligt Fællesforbund – 3F, Far-
makonomforeningen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Døgninstitutioner for Børn og Unge (FADD),
Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL), Foreningen af forstandere og direktører
ved AMU-centrene, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Private Uddannelsesudbydere i Danmark,
Foreningen
af
Speciallæger,
Forstanderkredsen
for
Produktionssko-
ler/Produktionshøjskoler, Fredericia Maskinmesterskole, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelses-forening, Gymnasieskolernes In-
L 202 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1526134_0002.png
spektorforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Hjerteforeningen, HK - Handel, Ho-
tel-, Restaurant - & Turisterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S, Industriforenin-
gen for generiske lægemidler, Jordemoderforeningen, KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens
Korshær, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomst-
ansatte (KTO), Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Maskinmesterskole og Elinstallatør-
skole, Landboungdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbe-
styrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og
skolebehandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsforenin-
gen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsforeningen Røgfrit Miljø, Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lilleskolerne, LO – Landsorganisationen i
Danmark, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, MARTEC (Maritime Training
and Education Centre), Maskinmestrenes Forening, Medicoindustrien, Megros (Forenin-
gen af medicingrossister), Mødrehjælpen, Nærbutikkernes Landsforening, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Pharmadanmark, Pharmakon, Philip Morris ApS, Praktiserende Lægers Organisation, Prak-
tiserende Tandlægers Organisation, Private Gymnasier og Studenterkurser, Produktions-
skoleforeningen, Professionshøjskolerne, University Colleges Denmark, PTU's Rehabilite-
ringsCenter, Rigsrevisionen, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
SIMAC, Skole og Forældre, Smoke Solution, Socialpædagogernes Landsforbund, SSP-
Samrådet, Sund By Netværket, Sundhedskartellet, Sygeforsikringen ”Danmark”, Søfartens
Ledere, Tandlægeforeningen, Tobaksindustrien, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrel-
sesforening, VUC Bestyrelsesforening og Aarhus Maskinmesterskole.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgende organer,
organisationer og foreninger:
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fag og Arbejde, SSP Samrådet, Kræftens Bekæm-
pelse, DA, HK Handel, Børnerådet, Tobaksindustrien, De Samvirkende Købmænd, Dansk
Erhverv, Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Danmarks Lungeforening, Dan-
marks Apotekerforening, LO, Tandlægeforeningen, Phillip Morris ApS, Tobaksproducen-
terne, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Jordemoderforeningen, Sund By
Netværk, DADAFO, Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, Aalborg Universitet, Danske Er-
hvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Gymnasier, Advo-
katrådet, Forhandlingsfælleskabet, De private sociale tilbud og Rigsrevisionen.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget bemærkninger fra følgende orga-
ner, organisationer, foreninger og enkeltpersoner, som ikke er opført på høringslisten:
BECIG, Bagger-Sørensen Group, Nerudia, Keld Simonsen, Brian Mansfeld Jørgensen, Dieter
Kristiansen, Asbjørn Hoffskov Lund, Mette Andersen, Henrik Herskind og Kristian Moon.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Indledning
Lov om røgfri miljøer skal i henhold til lovens § 33 gennemgå revision i indeværende folke-
tingssamling.
Udkastet til lovforslaget om lov om røgfri miljøer har været i høring i sammen med forslag
om lov om fremstilling, præsentation og salg af elektroniske cigaretter m.v., som vil blive
fremsat i næste folketingssamling. Af udkastet til lovforslaget om lov om røgfri miljøer
fremgår det, at det er regeringens opfattelse, at loven i sin nuværende udformning funge-
rer efter hensigten, og at der derfor ikke er grundlag for at revidere loven i indeværende
folketingssamling. Regeringen finder derimod, at der er behov for, at loven på visse punk-
Side 2
L 202 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1526134_0003.png
ter udvides til at omfatte brug af elektroniske cigaretter, der falder uden for den nuvæ-
rende lovs anvendelsesområde.
Efter regeringens opfattelse bør en udvidelse af lovens anvendelsesområde - med det
formål på visse punkter at sidestille brug af elektroniske cigaretter med rygning - ske som
led i en samlet og sammenhængende regulering af elektroniske cigaretter. Regeringen
finder derfor, at revisionen af lov om røgfri miljøer bør ske i tæt sammenhæng med im-
plementeringen i dansk ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (direktivet om tobaksvarer og relaterede produkter), der indeholder
nærmere krav til markedsføring af bl.a. elektroniske cigaretter. Direktivet skal gennemfø-
res i dansk ret senest den 20. maj 2016.
Der er modtaget en lang række bemærkninger i forhold til forslaget om at udvide lov om
røgfri miljøer til at omfatte brug af elektroniske cigaretter, hvoraf regeringen er enig i et
antal af disse høringssvars bemærkninger. Dette vil afspejle sig i det forslag om ændring af
lov om røgfri miljøer, som regeringen vil fremsætte i den kommende folketingssamling.
3. Generelle bemærkninger
I forhold til forslaget om ikke at ændre i de gældende bestemmelser for rygning i lov om
røgfri miljøer er der modtaget en række bemærkninger, hvoraf enkelte udtrykker ønske
om, at de eksisterende undtagelsesbestemmelser i den nuværende lov om røgfri miljøer
bør udgå, f.eks. rygekabiner.
4. Specielle bemærkninger
I det følgende gennemgås de i høringssvarene væsentligste generelle bemærkninger til
forslaget om ikke at ændre i de gældende bestemmelser for rygning i lov om røgfri miljøer
og dets bemærkninger. Kommentarer til ændringsforslagene er
kursiverede.
Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Lungeforening og Dansk Sygeplejeråd finder det uhen-
sigtsmæssigt, at der fortsat er undtagelsesmuligheder i loven, og at der er mulighed for at
indrette rum eller kabiner til både rygning. Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Lungefor-
ening og Dansk Sygeplejeråd finder derfor, at undtagelsesbestemmelsen om muligheden
for at oprette rum eller kabiner til rygning og brug af elektroniske cigaretter bør ophæves.
Dansk Sygeplejeråd finder endvidere, at arbejdsgiverne skal pålægges aktivt at informere
om reglerne for rygning, og gør i øvrigt opmærksom på, at en undersøgelse fra 2012 viste,
at 2 % af sygeplejerskerne blev udsat for tobaksrøg i deres arbejdsmiljø. Dansk sygepleje-
råd finder derfor, at det bør være en ambition af få fjernet de sidste røggener. Også Jor-
demoderforeningen mener, at de undtagelsesmuligheder lov om røgfri miljøer indeholder,
bør udbedres, så færre udsættes for tobaksrøg. Hertil kommer, at rum eller kabiner til
rygning ikke beskytter omgivelserne mod forurening.
Børnerådet problematiserer, at en dagpleje kun skal være røgfri i de timer, børnene op-
holder sig i dagplejen, hvilket ifølge Børnerådet er i strid med Sundhedsstyrelsens anbefa-
linger om, at forældre aldrig bør ryge indendørs.
Kommentar
Da regeringen vil skulle fremsætte lovforslag med henblik på gennemførelse af direktivet
om tobaksvarer og relaterede produkters i den kommende folketingssamling, foreslås det,
at revisionen af lov om røgfri miljøer udskydes til folketingsåret 2015-16 med henblik på,
at revisionen kan tænkes ind i en samlet og sammenhængende regulering af elektroniske
cigaretter i Danmark.
Side 3