Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. november 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. oktober 2014 fra Landlig-
gersammenslutningen Gribskov Vest, jf. L 20 – bilag 3.
Svar:
Landliggersammenslutningen Gribskov Vest kommenterer i sin henvendelse på
de foreslåede ændringer af reglerne om administration af veje i sommerhusom-
råder. Den del af lovforslaget er en del af regelforenklingen på vejlovsområdet.
Først og fremmest er der kritik af, at forslaget er fremsat sammen med et for-
slag til ny vejlov og ikke som et selvstændigt ændringsforslag.
Vejlovgivningen – lov om offentlige veje og lov om private fællesveje – er kom-
pleks lovgivning, og de to love hænger sammen med mange krydshenvisninger.
Derfor fremsættes ændringsforslagene til privatvejsloven sammen med det nye
forslag til vejlov, så der er sikret en samlet ikrafttræden og ingen utilsigtede
retlige huller, hvis det ene skulle blive forsinket.
Lovforslaget har desuden været i offentlig høring på høringsportalen i alt tre
gange. I de to sidste høringer, henholdsvis den 28. august 2012 og 1. juli 2014,
var ændringerne i sommerhusreglerne en del af lovforslaget. Som det fremgår
af høringsnotatet og de indkomne høringssvar, har ministeriet modtaget en del
bemærkninger til forslagene om ændringer af privatvejsloven fra andre organi-
sationer og virksomheder. Jeg er derfor ikke enig i, at proceduren har udgjort
et demokratisk problem.
Derudover er Landliggersammenslutningen uenig i forslaget om, at private
fællesveje i sommerhuse fremover skal behandles efter byreglerne. Private fæl-
lesveje burde efter Landliggersammenslutningens opfattelse i det mindste be-
handles efter landreglerne.
Private fællesveje på landet er forbeholdt de trafikanter, der har vejret til vejen.
Det vil typisk være de ret få personer, der bor ved vejen. På private fællesveje i
sommerhusområder minder trafikken oftest om forholdene i bymæssige områ-