Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU L20), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.2:
Med henvisning til lovforslagets § 80, stk. 3 bedes ministeren præcisere, hvilke
former for råden over vejarealet, der kan undtages fra tilladelseskravet, herun-
der om ministeren har tænkt sig at fastsætte en bagatelgrænse, således at fx
kortvarigt trækning af slanger over fortov og cykelsti i forbindelse med slam-
sugning ikke kræver tilladelse og afmærkningsplan m.v.
Svar:
Der er ikke nogen tvivl om, at der i dag er for meget administration, når virk-
somheder eller borgere ønsker at råde over vejarealet, hvad enten det er til ek-
sempelvis et mindre skilt foran en butik, udeservering foran caféen eller cykel-
stativer foran skolen.
Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at lave regulativer, hvor der står, hvil-
ke former for råden over vejarealet kommunen accepterer, eksempelvis med
bagatelgrænser. Det vil være oplagt, at for eksempel kortvarig trækning af slan-
ger til slamsugning ikke skal kræve en tilladelse, hvis det kan udføres uden ge-
ne eller fare for trafikken.
Det er dog vigtigt, at der kan tages hensyn til lokale forhold, da der som be-
kendt er stor forskel på, hvor trafikerede vejene er. Det skal derfor fortsat være
muligt for kommunerne at kræve tilladelse i de situationer, hvor fremkomme-
ligheden eller trafiksikkerheden gør det nødvendigt. Vi skal med andre ord
ramme en balance, som tilgodeser, at vejene kan bruges af trafikanterne, men
også får sat en stopper for den unødige administration.
Derfor vil jeg invitere KL til et samarbejde om den bekendtgørelse, som fast-
lægger rammerne for de kommunale regulativer, så vi sikrer, at rammerne
hjælper både det lokale erhvervsliv og kommunerne, og samtidigt sikrer frem-
kommeligheden og trafiksikkerheden på vejene.