Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
1432037_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. december 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 18:
Ministeren bedes som lovteknisk bistand udarbejde ændringsforslag med føl-
gende indhold: I den nuværende vintervedligeholdelseslov, § 6, stk. 1, gælder
en begrænsning, så ejere af ejendomme ikke kan pålægges at renholde og sne-
rydde på fortov eller sti, hvortil der ikke er adgang fra den pågældende ejen-
dom. Denne begrænsning skal opretholdes i en ny vejlov.
Svar:
Et ændringsforslag som anført i spørgsmålet, kan efter Transportministeriets
vurdering affattes således:
Til § 64
1.)
§ 64, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
En grundejer kan ved en beslutning efter stk. 1 kun pålægges at sne-
rydde, glatførebekæmpe og renholde fortov eller sti ud for sin ejendom, hvis
der er etableret en adgang fra ejendommen til vejen eller stien, eller hvis på-
gældende ejer efter ansøgning har fået tilladelse til at etablere en adgang til
vejen eller stien. En grundejer kan kun pålægges pligter efter stk. 1 for et for-
tov eller stiareal i en bredde af maksimalt 10 meter, og det skal være det til
ejendommen nærmest liggende fortovs- eller stiareal.«
[Ændring af grundejeres forpligtelse til vintervedligeholdelse og renholdelse af
fortov]
Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget, blandt andet fordi det vil skabe betydeli-
ge vanskeligheder i forhold til snerydningen ved hjørnegrunde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432037_0002.png
Baggrunden for § 64, stk. 2, som bestemmelsen er affattet i det fremsatte vej-
lovsforslag, er en konkret afgørelse fra 2013 afsagt af Vejdirektoratet om for-
tolkningen af den nuværende vintervedligeholdelseslovs § 6, stk. 1. Vejdirekto-
ratets afgørelse betyder, at en grundejer ikke kan pålægges at snerydde et for-
tov foran sin ejendom, hvis der ikke er direkte adgang fra ejendommen til den
pågældende vej eller sti. Afgørelsen ændrede derved mange års fast praksis,
hvorefter kommunerne kunne pålægge grundejere at snerydde fortov på veje
foran ejendomme, også selvom der fra ejendommene ikke var etableret direkte
adgang til vejen.
Praktisk talt alle landets kommuner har administreret bestemmelsen efter
denne tidligere praksis. Den ændrede praksis har derfor stor betydning for lan-
dets kommuner, fordi det vil være nærmest umuligt for kommunerne at admi-
nistrere vintervedligeholdelsen, hvis de får ansvaret for at snerydde små, ad-
skilte vejstrækninger, der er klemt inde i et område, hvor det ellers fortrinsvist
er grundejerne selv, der skal foretage snerydningen.
Vedlagte kortbilag illustrerer de praktiske vanskeligheder, en kommune vil stå
over for, hvis det stillede ændringsforslag realiseres. Kortet er et udsnit af et
boligområde i Randers Kommune, hvor 5 matrikler omkring Tværgade, Søvej,
Grønnegade og Bakkevej er angivet. Pilene ud fra matriklerne illustrerer ad-
gange til vejene. De skraverede områder er de vejstrækninger, hvor der ikke er
adgang til vejen, og hvor Randers Kommune vil have pligt til at snerydde, hvis
ændringsforslaget realiseres.
Som det fremgår, vil ændringsforslaget blandt andet betyde, at ved hjørne-
grunde, vil grundejeren typisk skulle snerydde langs den ene side ad grunden
frem til hjørnet, mens kommunen vil skulle snerydde langs den anden side af
grunden, med mindre der – som det er tilfældet for nogle grunde – er etableret
adgang til begge veje, og hvor grundejeren derfor har hele forpligtelsen.
I forlængelse af de praktiske vanskeligheder, som konkret er illustreret ved
kortbilaget, vil ændringsforslaget også betyde en væsentlig fordyrelse af kom-
munernes vintervedligeholdelse. Herudover kan der være færdselssikkerheds-
mæssige betænkeligheder, såfremt kommunerne har vanskeligheder ved at
håndtere denne opgave i praksis inden for det ønskede tidsrum efter snefald.
Det er på ovenstående baggrund, at L 20 – Forslag til lov om offentlige veje,
indeholder forslag til, at en kommune lovligt vil kunne pålægge grundejere at
snerydde fortove langs deres ejendomme i overensstemmelse med tidligere
praksis og således uanset, at der ikke er direkte adgang til vejen.
Bestemmelsen indebærer formelt set, at vejmyndigheden for en offentlig vej –
det vil i praksis sige kommunalbestyrelsen – efter forhandling med politiet
kan
bestemme, at ejere af ejendomme, der grænser til en offentlig vej eller offentlig
sti, skal rydde fortov eller sti for sne, glatførebekæmpe eller renholde.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432037_0003.png
Om og i hvilket omfang bestemmelsen i forslagets § 64, stk. 1, rent faktisk skal
tages i anvendelse, beror på kommunens skøn. Det er med andre ord op til den
enkelte kommune at foretage en vurdering af, hvilket serviceniveau kommunen
vil tilbyde sine borgere.
Jeg mener overordnet ikke, at det er et urimeligt krav, at ejere langs offentlige
veje i byer og bymæssige områder kan pålægges at vintervedligeholde og ren-
holde fortov eller sti ud for deres ejendom. Den gældende retstilstand efter
vintervedligeholdelsesloven – der som nævnt ikke svarer til den hidtidige prak-
sis i kommunerne, men som spørgeren med ændringsforslaget ønsker opret-
holdt i den kommende vejlov – vil omvendt betyde, at kommunerne vil stå med
en uforholdsmæssig stor byrde – især i tæt bebyggede områder, hvor kommu-
nen får ansvaret for rydning af små, pletvist forekommende strækninger i et
område, hvor forpligtelsen til snerydning som udgangspunkt ellers ligger hos
grundejerne.
Det foreslåede ændringsforslag vurderes at have så vidtrækkende konsekven-
ser, at Transportministeriet skal anbefale en ekstern høring, såfremt udvalget
vælger at fremme ændringsforslaget.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke