Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 15:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2014 fra Hans
Faarup, Skanderborg, jf. L 20 – bilag 7.
Svar:
Hans Faarup har i sin artikel fremsat en række generelle bemærkninger til lov-
forslaget, som jeg indledningsvist vil kommentere overordnet.
Jeg finder det først og fremmest positivt, at man selv i en meget teknisk lov
som vejloven så vidt muligt forsøger at lave regler, som tilgodeser formålet med
vejene, nemlig afvikling af trafikken. Det gør vi i dette lovforslag, bl.a. med
reglerne om fælles trafikstyring, fremkommelighedsudvalg og reglerne om ko-
ordinering og styring af gravearbejder i vejene.
Jeg mener også, at reduktionen af antallet af love på vejområdet – fra 4 love til
2 – udgør en reel regelforenkling, selvom antallet af bestemmelser i vejloven
teknisk set vil stige. De to love, der ophæves, er indarbejdet i hhv. vejloven og
privatvejsloven. Antallet af bestemmelser i vejloven vil på den baggrund ganske
vist stige, men idet en del af bestemmelserne fra de to ophævede love samtidig
udgår, vil det samlede antal af bestemmelser på hele vejområdet reduceres.
Dertil kommer, at de tilbageværende bestemmelser er forenklet og modernise-
ret rent sprogligt.
Desuden fremsættes der kritik af den høringsproces, lovforslaget har været
igennem. Jeg skal hertil bemærke, at lovforslaget har været i høring i 5 uger.
Høringsperioden skal ses i lyset af, at lovforslaget tidligere har været i høring
ad to omgange – senest i efteråret 2012, som Hans Faarup selv påpeger. Selv-
om der er tale om et stort lovforslag, svarer store dele af indholdet til tidligere
udgaver, der har været i høring. Gennem processen har der derfor været rig
mulighed for at gennemse og kommentere indholdet af lovforslaget.