Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 7
Offentligt
Artikel til tidsskriftet Trafik & Veje, Dansk Vejtidsskrift,
december 2014
VEJLOVEN PÅ VEJ
Landinspektør Hans Faarup,
Der sker i disse uger noget helt grundlæggende og meget afgørende for landets vejmyndigheder og for
alle grundejere langs landets offentlige veje. Folketinget arbejder med en ny udgave af vejloven, og det er
planlagt, at loven vedtages ved 3. behandlingen den 18. december 2014. Det bliver, når dette nummer af
Vejtidsskriftet udkommer.
Artiklen, der er blevet sendt til Folketinget og Transportministeren, omtaler den nye lovs overordnede
hensyn og 4 konkrete ønsker fra vejsektoren til Folketinget om ændringer. Endvidere kommenteres
lov-arbejdet kritisk.
Det overordnede – stemmeaftalen om en ny vejlov.
Den 24. juni 2014 indgik regeringen, Venstre, DF, SF, LA og K en aftale om at ville stemme for en ny
vejlov, der skal forbedre fremkommeligheden, gøre vejlovsreglerne enklere og lettere at forstå for borgere
og kommuner, samt fremme grøn trafik.
Det har meget længe været et stort ønske for vejsektoren, at vejloven fra 1972 bliver revideret og forbed-
ret. Det vil derfor nok også undre vejsektoren, at anledningen til at sætte vejlovgivningsarbejdet i gang er
nogle trafikreguleringshensyn, der reelt ikke kan varetages gennem vejloven. Loven har ikke direkte no-
get at gøre med trafikregulering. Det er færdselsloven og politiet, der varetager trafikreguleringen - selv-
følgelig i samarbejde med vejmyndighederne. Ganske lidt kan indarbejdes i vejloven, men formentlig
uden særlig mærkbar effekt for trafikanterne.
Ved Folketingets 1. behandling af lovforslaget den 23. oktober var der stor opmærksomhed på, at vejlov-
givningens 4 love nu reduceres til 2. Der er dog ingen grund til at falde i svime over reduktionen, der reelt
ikke er udtryk for nogen forenkling. Den gældende vejlov har 125 paragraffer, og efter lovforslaget får den
nye vejlov 139 paragraffer. Brugerne bliver dog fri for at søge bestemmelser i de to små vejlove, grund-
ejerbidragsloven og renholdelsesloven, der planlægges ophævet.
Forbedring af fremkommeligheden.
Trængselskommissionen nævnte i betænkningen i september 2013, at en etablering af en trafikstyrings-
central i hovedstadsområdet ville kunne bidrage til en lettelse af trængselsproblemerne i hovedstadsom-
rådet. Lovforslagets § 5 og § 9 giver nu Transportministeren mulighed for at nedsætte fremkommelig-
hedsudvalg og fastsætte regler for trafikstyringssamarbejdsaftaler. Trafikanterne på Køgebugtmotorvejen
ved Ishøj og Greve kan så hver hverdags eftermiddag sidde i kø og vente på, at disse vejlovsinitiativer
mindsker det enorme tidsspilde. Umiddelbart ses det ikke at kunne hjælpe noget som helst.
Bøder for langsomt ledningsarbejde.
Der indføres regler om ”samgravning” i vejene, og ledningsejerne kan pålægges bod ved forsinkelser
med gravearbejder. Disse bestemmelser indeholder reelt en kritik af vejmyndighedernes koordinering af
anlægsarbejderne på de offentlige veje. Kommunerne og Vejdirektoratet meddeler hvert år i tusindvis af
gravetilladelser med vilkår især om, hvordan gravearbejdet skal retableres. Nu skal vilkårene suppleres
med frister og trusler om bøder, hvis arbejdet ikke bliver udført hurtigt nok. Det fremgår af lovforslagets §
73 og § 76. Vi må håbe, at det ellers gode samarbejde mellem vejmyndigheder og ledningsejere ikke
bliver skadet af de nye bestemmelser.
Uskøn lovproces.
Når vejsektoren så længe har glædet sig til en ny vejlov, så er det mærkværdigt at skulle kalde lovgiv-
ningsprocessen uskøn. Baggrunden herfor er imidlertid, at forløbet i sidste fase er blevet hastet helt uac-
ceptabelt igennem. Det omtales ganske rigtigt i bemærkningerne til lovforslaget, at Transportministeriet i