Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 6
Offentligt
Foretræde for Folketingets Trafikudvalg
TI ved Direktør Jakob Willer
Jakob Willer. Direktør for Teleindustrien (TI).
TI er en brancheforening for de danske teleselskaber. TI har lige nu 25 medlemmer,
der omfatter de helt store udbydere til mindre selskaber. En af TI's hovedopgaver er
at sikre gode rammevilkårene for de danske teleselskaber i forhold til udrulning af
bredbånd og investeringer i digital infrastruktur.
Flere af TI's medlemmer er ledningsejere, og derfor er TI også stærkt interesseret i
den nye vejlov, da reguleringen har stor betydning for vores medlemmer – både i
forhold til administrative byrder, økonomi og mulighederne for at udrulle bredbånd.
TI vil gerne kvittere for, at der er blevet lyttet til de betydelige indsigelser mod gebyr
for gravetilladelser. Det er meget positivt, at § 134 er præciseret til en positiv
oplistning over de tilfælde, hvor der kan kræves gebyr, og at denne oplistning IKKE
omfatter gravetilladelser.
TI har i mange år arbejdet for øget samgravning, og vi finder det derfor også positivt,
at lovforslaget har til hensigt at fremme koordination og samgravning. Vi bakker
fuldt ud op om formålet med at sikre samgravning og koordination og derved sikre
bedre fremkommelighed på vejene og også stimulere udrulning af den digitale
infrastruktur ved bedre udnyttelse af gravearbejde.
Vi har i TI gennem mange år praktiseret samgravning – på tværs mellem
teleselskaber. Vi har aftaler om at annoncere alle gravninger over en vis længde – og
vi har standardaftaler for hvordan samgravning foregår i praksis og hvordan
omkostninger fordeles. Det resulterer i mere end 100 samgravninger hvert år. Så det
kan godt lade sig gøre.
Det er vigtigt, at processen og ansvarsfordelingen for samgravning,
informationsudveksling og koordination er tilpas tydelig, og at det er
vejmyndigheden der fortsat varetager rollen som administrator af vejarealet.
Konkret omkring lovforslagets §§ 74-75 om koordinering af gravearbejder mv. er det
vores opfattelse, at reglerne er meget uklare – i forhold til, hvem der skal gøre hvad
i processen – og hvem der har ansvaret for koordineringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420122_0002.png
Vi vil derfor gerne opfordre til – at reglerne gøre mere enkle og klare.
Konkret foreslår vi at §74 udfærdiges med følgende indhold:
- en klar forpligtelse for graveaktører om at sikre gennemsigtighed og adgang for
andre til information om planlagt gravearbejde
- en klar forpligtelse for graveaktører til at give adgang for andre til at deltage i
samgravninger
- en klar tilkendegivelse om, at det praktiske koordinationsansvar på tværs mellem
alle aktører fortsat må ligge hos vejmyndigheden
De nærmere detaljer i forhold til udveksling af information, koordination og
samgravning bør fastsættes af ministeren (hjemmel bør defineres). Det vil give os
mulighed for i processen med udarbejdelse af bekendtgørelser at give vores input til
de praktiske løsninger.
Eksempelvis mener vi, at der bør indføres bagatelgrænser for, hvornår
ledningsejeren skal følge procedurerne ud fra et operationelt og praktisk synspunkt.
TI's medlemmer har med succes opereret med bagatelgrænser for gravninger – og
udvekslet information når de har en vis længde. Det gør det operationelt at arbejde
med samgravning, og unødigt administrativt arbejde undgås, når det gælder mindre
gravninger, hvor der kun yderst sjældent vil være interesse for samgravning.
Endvidere bør der kunne fastsættes nærmere regler, såfremt graveaktører ikke kan
blive enige om samgravninger, vilkår og fordeling af omkostninger (hjemmel bør
defineres).
TI er bekymrede i forhold til den forskubning af balancen mellem ledningsejere og
myndigheder, som loven generelt medfører:
Jf. § 76 kan ledningsejeren nu blive pålagt
bod
ved forsinkelse af et gravearbejde.
Arbejde med teleledninger er ofte meget kompliceret, ligesom uforudsete
hændelser kan indtræde. TI opfordrer til en modificering af loven, så ledningsejeren
ikke kan pålægges bod, hvis der foreligger en undskyldelig årsag til forsinkelsen,
eksempelvis overgravninger, vejrlig eller andre uforudsete hændelser, uden for
ledningsejerens kontrol.
Jf. § 77 skal ledningsejerne nu betale for
ledningsomlægninger
i alle tilfælde. TI
savner et incitament for vejmyndighederne til at tage hensyn til ledningsejernes
omkostninger. Et forslag kunne være at myndigheden afholder en del af de samlede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anlægsomkostning til ledningsflytninger, så myndigheden har en direkte interesse i –
i fællesskab og samarbejde med ledningsejeren – at sikre en god proces, hvor den
samlede omkostning bliver så lav som mulig. Eller alene ved snævert vejformål –
ikke vejtræer/faunapassager. Eller karensperiode på to år (ikke gentagne gange) –
ellers stor økonomis byrde.
Jf. § 76 stk. 3, § 78 samt § 79 stk. 4 kan vejmyndigheden
i visse tilfælde udføre
ledningsarbejderne på ledningsejerens regning.
Det er et meget indgribende
værktøj, som myndighederne hermed tildeles. TI opfordrer til, at det overvejes, om
der reelt er behov for implementering af så vidtgående en regulering, der i praksis
må forventes særdeles vanskelig at håndtere. Eksempelvis kræver arbejdet med
Teleindustriens ledninger betydelig erfaring og høj faglig ekspertise, ligesom
sikkerhedsgodkendelse kan være nødvendig.
Et godt samarbejde kræver balance og vilje til at nå frem til fornuftige løsninger. Det
er heldigvis også hovedsageligt tilfældet i det samarbejde, som TI's medlemmer har
med myndighederne. Set i lyset heraf er vi forundrede over den forskubning af
balancen mellem parterne, som lovforslaget på væsentlige punkter er udtryk for.
- Myndighederne kan udstede bod.
- Myndighederne kan udføre arbejdet og sende regningen til ledningsejerne, hvis
der er uenighed om en konkret gravning.
- Myndighederne kan i alle tilfælde kræve ledninger flyttet for ledningsejerens
regning.
Er det nødvendigt, og er det en hensigtsmæssig udvikling i forhold til en branche,
der investerer markant i en bedre digital infrastruktur, og som i øvrigt kommercielt
har en stor og velbegrundet interesse i et effektivt og tillidsfuldt samarbejde med
myndighederne?
Tak for ordet.
/Jakob Willer
13. november 2014