Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 6
Offentligt
1420121_0001.png
Transportudvalget
Foretræde for Folketingets Transportudvalg,
13. november 2014, kl. 13.00
Dansk Ledningsejer Forum (DLF) ved Henrik Vinther Jensen,
Henrik Vinther Jensen, formand for Dansk Ledningsejer Forum (DLF). Mange års
praktisk
erfaring
med ledningsarbejder samt branchesamarbejde.
DLF er en
interesseorganisation
for lokale, regionale og landsdækkende ledningsejere.
Medlemskredsen udgør direkte og indirekte 6000 forskellige virksomheder og sammen-
slutninger – lige fra store selskaber indenfor energi- og telesektoren til helt små vandvær-
ker og antenneforeninger over hele Danmark. Alle har det til fælles, at de i et eller andet
omfang ejer ledninger, der er placeret i vejnettet, og derfor er vejlovens regulering af led-
ninger
særdeles vigtig
for denne store sammenslutning, hvor alle – uanset om det er den
store virksomhed eller det lille vandværk – vil blive påvirket af den nye vejlov.
Indledningsvist vil DLF gerne udtrykke tilfredshed med den forenkling og modernisering af
reguleringen, som lovforslaget medfører. Det er vigtigt for ledningsejerne med en enkel og
forståelig lovgivning.
DLF vil gerne kvittere for den lydhørhed, der indtil nu har været i forhold til den nye be-
stemmelse om gebyrer i § 134. Bestemmelsen har været årsag til
stor bekymring og mod-
stand
i DLF, da vi frygtede, at der nu blev indført hjemmel til at opkræve gebyr for grave-
ansøgninger. Vi forstår, at loven nu er præciseret til, at § 134 ikke omfatter betaling for
graveansøgninger, og det finder vi
meget positivt.
DLF vil også gerne kvittere for den øgede fokus på koordinering af samgravning og fælles-
gravninger. Vi støtter indsatsen, der såvel samfundsøkonomisk som for ledningsejerne kan
være meget rentabel.
o
Det er dog vigtigt at huske på, at samgravning i praksis
ikke altid er så nemt som
det lyder,
for det handler ikke bare om at grave en rende, og så kan alle typer led-
ninger pænt ligge sammen. Specielt når der graves på tværs af sektorer, kan det
____________________________________________________________________________________
Dansk Ledningsejerforum Sekretariat - C/O Dansk Energi
Sekretær Helle Stisen -
[email protected]
– tlf. 35 300 433
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420121_0002.png
give
store problemer,
og i disse tilfælde er pligterne efter § 74 meningsløse. Ek-
sempelvis kan der være forskellige sikkerhedskrav, bl.a. når det gælder gas, der
ikke må ligge i nærheden af el eller tele, ligesom nogle ledningstyper som kloak og
store fjernvarmeledninger graves ned i store udgravninger midt i vejbanen, mens
mindre ledninger som telefon og antenne etableres i rabatten. Med den nuværende
bestemmelse i § 74 pålægges Ledningsejerne således en pligt
uden forbehold,
som
i praksis kan vise sig overflødig og medføre unødvendigt administrativt arbejde.
DLF opfordrer til, at loven præciseres til at give ledningsejerne rum til ikke at følge
kravene i § 74, når det rent praktisk ikke giver mening pga. forskellige ledningsty-
per.
Det er et problem, at pligterne efter § 74 gælder i alle tilfælde. Er det eksempelvis
hensigtsmæssigt, at der et planlagt gravearbejde på 10 meter på en villavej i pro-
vinsen skal igennem en proces for samgravning, inden gravetilladelsen kan udste-
des? DLF opfordrer til, at der indføres bagatelgrænser for, hvornår ledningsejeren
er forpligtiget af § 74. Bagatelgrænserne kan flugte de grænser, som i årevis har
fungeret rigtig godt i Teleindustriens branchesamarbejde. Afhængig af specifikke
forhold er det 100 meter i indre by i købstæder og 300 meter i øvrig bymæssig
bebyggelse. Her vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt at have praktikken for
øje, og man bør spørge sig selv om, hvad der praktisk virker i hverdagen.
Ja, vi
skal fremme samgravning, men det skal være via en praktisk anvendelig proces.
o
Som en generel bemærkning til bestemmelserne om såvel gravetilladelser som
samgravning i §§ 73-74 opfordrer DLF til, at der sikres effektive og smidige ad-
gang til kommunikationen med det offentlige. Især mange mindre ledningsejere,
hvoraf eksempelvis antenneforeninger og vandværker drives på frivillig basis, har
ikke ressourcerne til at følge med på mange forskellige hjemmesider, aviser etc.
Derfor bør sikres én fælles portal/indgang, hvor ledningsejerne nemt og hurtigt
kan opnå adgang til at fremsende graveansøgninger, anmelde muligheden for
samgravning, følge med i samgravning osv.
o
Endvidere bør det præciseres, at koordineringsmøder indkaldes af myndighederne
med baggrund i deres udbygnings- og renoveringsplaner, som det gøres i mange
af de større kommuner i dag. Denne koordinering foregår netop i disse dage med
bl.a. Københavns kommune.
DLF vil gerne udtrykke
meget stor bekymring
for den udvidelse af gæsteprincippet, der
finder sted i § 77. For år tilbage var der en langt bedre balance mellem vejmyndigheden
og ledningsejerne, idet ledningsejerne afholdte omkostningerne til ledningsflytninger, når
der var tale om decideret vejformål, mens vejmyndigheden eller rekvirenten betalte i an-
dre tilfælde. Fremover kommer ledningsejerne til at betale i alle tilfælde. Ledningsejerne er
således under et meget stort pres på økonomien ved ledningsflytninger, hvilket absolut ik-
o
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420121_0003.png
ke er blevet bedre af, at Vejdirektoratet ikke længere anerkender tinglyste deklarationer,
hvis ledningsejeren ikke kan dokumentere, at der i tidernes morgen er blevet betalt er-
statning. Det er efterhånden
meget svært at se,
hvilket incitament myndighederne har til
reelt at udvise hensyn til ledningsejernes omkostninger. Den nye § 77 kan blive en væ-
sentlig belastning for ledningsejerne, og kan hurtigt få konsekvenser for investeringerne i
en bedre infrastruktur. DLF opfordrer derfor til, at § 77 ændres sådan, at vejmyndigheden
afholder en beskeden del af omkostningen. Herved sikres et reelt incitament til, at led-
ningsejeren inddrages tidligst muligt i processen, og til at de samlede omkostninger holdes
nede.
Tak for ordet.
Med venlig hilsen
Dansk Ledningsejerforum
Henrik Vinther
Formand Dansk Ledningsejerforum
mail: [email protected]
3