Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 3
Offentligt
Transportudvalget
Folketinget
Allerød, den 30. oktober 2014
Vedr.: L20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v.
Forslaget til lov om offentlige veje, indeholder også en større ændring af lov om private veje
(privatvejsloven). Det fremgår af forslagets § 141, at det drejer sig om ikke mindre end 82 ændringer af
bestemmelser i privatvejsloven. Hele privatvejsloven er på 104 paragraffer, så der er således tale om så
mange og så omfattende ændringer af denne lov, at man kunne forestille sig, at et forslag herom kunne
være fremsat som et selvstændigt lovforslag, og ikke som en del af et forslag til lov om offentlige veje. Som
en afledet virkning heraf bliver en omfattende ændring af privatvejsloven også omfattet af stemmeaftalen
om vejloven (hvad der formentlig ikke havde været meningen.)
De foreslåede ændringer af privatvejsloven vil ramme især sommerhusområderne hårdt. Der er ca. 260.000
fritidsejendomme i Danmark, så der er tale om en ganske omfattende ændring.
Privatvejsloven har to regelsæt: Et for veje på landet (landreglerne) og et for veje i byer og bymæssige
områder (byreglerne). Der er ikke noget regelsæt for sommerhusområderne, på trods af at planloven
opdeler landet i tre områder: Landzone, byzone og sommerhusområder. Planlovens opdeling er entydig, og
der eksisterer ikke noget område, der ikke tilhører et af de tre områder. Forholdene er vidt forskellige i de
tre områder, og det vil derfor være både logisk og oplagt, at privatvejsloven havde et regelsæt for hvert af
dem. Hidtil har sommerhusområderne tilhørt landreglerne, men kommunalbestyrelsen har kunnet overføre
dem til byreglerne, hvilket en del kommuner har benyttet sig af.
Landreglerne er efter vor opfattelse det mest velegnede af de to regelsæt, men det fremlagte forslag vil
fastlåse sommerhusområderne til byreglerne UDEN mulighed for at ændre det, hvis lokale hensyn skulle
gøre det ønskeligt. Hermed bliver sommerhusområderne fast knyttet til det mindst velegnede af de to
regelsæt.
På baggrund af de mange klagesager vedrørende vejlovgivningen i sommerhusområderne, burde det ikke
komme som en overraskelse, at hverken byreglerne eller landreglerne passer særlig godt til
sommerhusområderne, og at ingen af de to regelsæt er velegnet til at regulere disse områder. Sagerne