Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 3
Offentligt
1414910_0001.png
Transportudvalget
Folketinget
Allerød, den 30. oktober 2014
Vedr.: L20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v.
Forslaget til lov om offentlige veje, indeholder også en større ændring af lov om private veje
(privatvejsloven). Det fremgår af forslagets § 141, at det drejer sig om ikke mindre end 82 ændringer af
bestemmelser i privatvejsloven. Hele privatvejsloven er på 104 paragraffer, så der er således tale om så
mange og så omfattende ændringer af denne lov, at man kunne forestille sig, at et forslag herom kunne
være fremsat som et selvstændigt lovforslag, og ikke som en del af et forslag til lov om offentlige veje. Som
en afledet virkning heraf bliver en omfattende ændring af privatvejsloven også omfattet af stemmeaftalen
om vejloven (hvad der formentlig ikke havde været meningen.)
De foreslåede ændringer af privatvejsloven vil ramme især sommerhusområderne hårdt. Der er ca. 260.000
fritidsejendomme i Danmark, så der er tale om en ganske omfattende ændring.
Privatvejsloven har to regelsæt: Et for veje på landet (landreglerne) og et for veje i byer og bymæssige
områder (byreglerne). Der er ikke noget regelsæt for sommerhusområderne, på trods af at planloven
opdeler landet i tre områder: Landzone, byzone og sommerhusområder. Planlovens opdeling er entydig, og
der eksisterer ikke noget område, der ikke tilhører et af de tre områder. Forholdene er vidt forskellige i de
tre områder, og det vil derfor være både logisk og oplagt, at privatvejsloven havde et regelsæt for hvert af
dem. Hidtil har sommerhusområderne tilhørt landreglerne, men kommunalbestyrelsen har kunnet overføre
dem til byreglerne, hvilket en del kommuner har benyttet sig af.
Landreglerne er efter vor opfattelse det mest velegnede af de to regelsæt, men det fremlagte forslag vil
fastlåse sommerhusområderne til byreglerne UDEN mulighed for at ændre det, hvis lokale hensyn skulle
gøre det ønskeligt. Hermed bliver sommerhusområderne fast knyttet til det mindst velegnede af de to
regelsæt.
På baggrund af de mange klagesager vedrørende vejlovgivningen i sommerhusområderne, burde det ikke
komme som en overraskelse, at hverken byreglerne eller landreglerne passer særlig godt til
sommerhusområderne, og at ingen af de to regelsæt er velegnet til at regulere disse områder. Sagerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414910_0002.png
angår ofte konflikter, der skyldes, at reglerne ikke tager tilstrækkeligt hensyn til de særlige forhold, der gør
sig gældende i sommerhusområderne.
Et enkelt eksempel:
Sommerhusområderne adskiller sig fra byer og bymæssige områder på et meget væsentligt område: Det er
ikke tilladt at bo i sit sommerhus i vinterhalvåret. Det siger derfor sig selv, at det ikke giver mening at
indføre de samme regler for snerydning i sommerhusområderne som for et parcelhusområde i bymæssig
bebyggelse. Landreglerne giver kun byrådet en begrænset mulighed for at indføre snerydning, nemlig hvis
ganske særlige hensyn taler for det, og kun efter en konkret vurdering. Og så skal rydningen betales af dem,
der bruger vejene om vinteren. Det fremgår af privatvejlovens § 23.
Landliggersammenslutningen skal under alle omstændigheder anbefale, at den eksisterende ordning
vedrørende snerydning videreføres for så vidt angår sommerhusområderne.
Landliggersammenslutningen skal herudover indtrængende anbefale, at ændringen af privatvejsloven
udgår af det fremsatte forslag, og fremsættes som et selvstændigt forslag baseret på et regelsæt for hvert
af de tre områder: By-, land- og sommerhusområder. Herved gives den demokratiske proces en chance og
de berørte organisationer får mulighed for at fremkomme med bemærkninger til forslaget.
Landliggersammenslutningen bidrager gerne med sine erfaringer i forbindelse med udarbejdelsen af et
sådant lovforslag. Et særskilt regelsæt for de private fællesveje i sommerhusområderne vil både lette og
billiggøre kommunernes administration af disse områder, samt nedbringe antallet af klagesager. Et særskilt
regelsæt for de private fællesveje i sommerhusområderne vil både lette og billiggøre kommunernes
administration af disse områder, samt nedbringe antallet af klagesager.
Subsidiært skal det anbefales, at sommerhusområderne fortsat administreres efter landreglerne med
mulighed for at overføre dem til byreglerne. En sådan overførsel bør kun kunne ske, såfremt det ikke strider
mod ønsket blandt et flertal af sommerhusejerne i det berørte område.
Med venlig hilsen
Flemming Denker
Formand for Landliggersammenslutningen Gribskov Vest
Magnolievangen 100
3450 Allerød