Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Høringssvar fra Odense Kommune -
ny vejlov
Sendt:
11-08-2014 16:25:29
Kære Nikolaj Sveistrup
Tak for det tilsendte materiale om udkast til forslag til lov om offentlige veje m.v.
Vi vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at det fra ministeriets side er en urimelig høringsfrist -
midt i
ferietiden.
Det er dermed meget begrænset, hvad du får af kommentarer herfra, da vi først er startet
efter ferie i dag, 11. august.
Kommentarer til lovforslagets hovedindhold i bemærkningerne til lovforslaget:
Hvis kommunerne vælger at opkræve grundejerne ved de private fællesveje for samtlige administrative
udgifter, vil det påføre borgerne ved de private fællesveje en væsentlig merudgift. Dette gælder for såvel
istandsættelser, serviceordninger og belysning. Herved vil der opstå en større forskelsbehandling for
kommunens borgere, alt efter, om de bor ved en kommunevej eller ved en privat fællesvej. Vi har i dag
en del henvendelser fra borgere ved private fællesveje, der klager over den nuværende
forskelsbehandling.
Man kan måske så tage skridtet fuldt ud, og lade grundejerne selv kontakte rådgivere, entreprenører og
forsyningsselskaber og "kun" lade kommunerne stå for udgiftsfordelingerne.
Kommentarer til lovforslaget:
§ 83,stk. 3,
er for upræcis, den er for vanskelig at administrere efter.
§ 123, stk. 3,
Det er en meget lang periode med 4 år for at kunne nedklassificere en kommunevej til privat fællesvej eller
privat vej. Giver unødig omstændelig sagsbehandling.
Det er ønskeligt at kunne nedlægge en kommunal ubrugt parkeringsplads til privat vej/parkeringsplads for
f.eks. en dagligvarebutik, men dette er ikke muligt med 4-års reglen.
Kap. 12
Administrative bestemmelser:
Det er ønskeligt med bestemmelse om bortfald af tilladelse jf. loven, der ikke er udnyttet inden for f.eks.
1 år.
Privatvejsloven:
§ 55, stk. 2 i privatvejsloven:
Kommunens vedligeholdelse for grundejernes regning ønskes at kunne opkræves med et fast årligt aconto
beløb, s åledes at der opspares til en fremtidig istandsættelse af vejen, også selv om ikke alle grundejere
er enige. Det er vores erfaring, at det netop er dette ønske om en samlet opsparing til kommende
vedligeholdelse, der ønskes fra grundejerne.
§ 59 i privatvejsloven:
Der mangler en passus om, at grundejerne selv kan stå for samlede arbejder.
I Odense er der adskillige grundejerforeninger, der i dag forestår vedligeholdelse af belysningen på den
private fællesvej, uden at kommunen er involveret. For Odense Kommunes vedkommende vil det med en