Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
1407622_0001.png
Bemærkninger
til
udkast til forslag til lov om offentlige veje
- kapitel 10 om ekspropriation og taksation
(udkast af 7. juli 2014)
Odense
Hestehaven 21J
5260 Odense S
7733 2244
www.le34.dk
René Aggersbjerg
+45 7733 2269
D
+45 2124 5072
M
[email protected]
21-08-2014
Projekt: 1491017
Dokument: D14-187396
I forlængelse af vores bemærkninger til det udkast til forslag til lov om offentlige veje, der blev sendt i
høring, fremsender vi hermed for god ordens skyld vores bemærkninger til lovens kapitel 10 om
ekspropriation og taksation, således som vi nævnte i forbindelse med de første bemærkninger.
Vedrørende kapitel 10´s enkelte bestemmelser og bemærkningerne hertil
§§§
§ 95. Når det er nødvendigt af hensyn til almenvellet, kan vejmyndigheden ekspropriere til offentlig vej eller sti. Det samme gælder,
når en ekspropriation til private veje og stier er nødvendig på grund af
1) anlægsarbejder mv. på offentlig vej, jf. §§ 50 og 96,
2) beslutninger om oprettelse eller benyttelsen af adgange til offentlige veje, jf. § 52, stk. 4, § 56, stk. 1, og § 58, stk. 1, eller
3) beslutninger om vejadgang på grund af nedlæggelse af offentlige veje, jf. kap. 11.
Som vi også bemærkede i forbindelse med vores bemærkninger til den øvrige del af loven, foreslås
bestemmelsen i den gældende vejlovs § 79, stk. 1, om, at vejbestyrelsen skal udarbejde forslag til
tilvejebringelse af anden passende adgang til arealet, hvis den finder et krav efter lovens § 78 berettiget,
foreslås ikke videreført (jf. forslagets bemærkninger til § 60). Hverken den forslåede bestemmelse i § 56,
stk. 1, eller i § 58, stk. 1, indebærer, at vejmyndigheden kan beslutte at tilvejebringe anden passende
adgang til ejendom. Der vil herefter ikke kunne eksproprieres i disse tilfælde.
Den foreslåede bestemmelse i § 56, stk. 1, giver vejmyndigheden mulighed for at ”ændre, dispensere
(fra) eller ophæve adgangsbestemmelser på en ejendom eller en vejstrækning i sin helhed”. Og den
foreslåede bestemmelse i § 58, stk. 1, fastsætter alene, at den endelige afgørelse om
adgangsbestemmelser skal træffes snarest muligt efter udløbet af fristen for indsigelser og senest et år
efter offentliggørelse eller meddelelse af den påtænkte beslutning.
Landinspektørfirmaet LE34 A/S | Medlem af Praktiserende Landinspektørers Forening | DS/EN ISO 9001 Certificeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407622_0002.png
§§§
§ 97. …
I bemærkningerne nævnes det, at ”erstatning for midlertidigt beslaglagte arealer fastsættes ved
arealernes tilbagelevering”.
Det forekommer urimeligt, at ejere, der skal respektere, at store arealer midlertidigt – måske i en længere
årrække – bruges som arbejdsareal, skal vente flere år med at få erstatning for den midlertidige afståelse.
Der bør kunne fastsættes en erstatning med det samme eller eventuelt betales en løbende a´conto-
erstatning i takt med brugen.
§§§
§ 103. Hvis ekspropriationen medfører, at restejendommen bliver så lille eller af en sådan beskaffenhed, at det ikke skønnes
hensigtsmæssigt, at den bevares som en selvstændig ejendom eller det skønnes, at den ikke kan udnyttes på en rimelig måde, kan
ejeren kræve, at hele ejendommen eksproprieres. En ejer kan tilsvarende kræve en del af ejendommen eksproprieret, hvis denne
afskæres ved en vejlinje.
Som vi også bemærkede i forbindelse med vores bemærkninger til den øvrige del af loven, synes
begrebet ”vejlinje” ikke at have samme betydning de steder, hvor begrebet anvendes.
Begrebet anvendes i § 42, stk. 5, hvorefter bygninger eller andre anlæg af blivende art ikke må opføres i
vejbyggelinjen eller i vejlinjen uden vejmyndighedens tilladelse, hvis bygningens eller anlæggets jordlinje
ikke er i samme højde som den fremtidige vejhøjde. Da § 42 handler om byggelinjer, og da det følger af
bestemmelserne om råden over vejareal, at bygninger eller anlæg ikke kan anbringes på vejarealet, må
begrebet ”vejlinje” i denne bestemmelse umiddelbart opfattes som skellet mellem vejen og nabogrunden.
Begrebet anvendes også i § 44, stk. 3, hvorefter kommunalbestyrelsen inden den giver tilladelse til
byggeri eller fysiske foranstaltninger, som må forventes at komme i strid med vejlinjen for en statsvej. Her
må begrebet mere bredt dække det areal (vejarealet), hvor en kommende statsvej planlægges at skulle
forløbe.
Endelig anvendes begrebet i § 103, stk. 1, hvor det dækker det forhold, at en del af en ejendom bliver
afskåret af et (kommende) vejanlæg. Begrebet må her dække det forhold, at en (kommende) vej
indebærer, at man ikke kan komme til den pågældende del af ejendommen.
Selvom begrebet også har været anvendt i de tilsvarende bestemmelser i den gældende vejlov, er der
efter vores opfattelse en god anledning til at præcisere, hvad der menes i de forskellige situationer, eller
eventuelt at bruge forskellige begreber, som enten er velkendte eller defineres i loven. Det er uheldigt og
kan give anledning til misforståelser, at det samme begreb ikke anvendes entydigt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407622_0003.png
§§§
§ 113. …
§ 114. …
Vi har desværre i de senere år i stigende grad oplevet, at taksationsmyndighederne både er meget lang
tid (mange måneder, i nogle tilfælde endda år) om at beramme sagerne, når de bliver indbragt for
henholdsvis taksations- eller overtaksationskommissionen, og også at der kan gå meget lang tid, fra
sagen er behandlet, til afgørelsen foreligger.
Det fremgår af retsplejelovens § 219, stk. 3, at ”domme i sager, der behandles ved byretten af 1 dommer
uden medvirken af sagkyndige, og domme i ankesager, der behandles ved landsretten, skal afsiges
senest 4 uger efter optagelsen til dom. Domme i andre sager, der behandles ved byretten, landsretten
eller Sø- og Handelsretten, skal afsiges senest 2 måneder efter optagelsen til dom. Domme i byretssager,
der behandles efter kapitel 39, skal dog afsiges senest 14 dage efter optagelsen til dom.”
Det bør efter vores opfattelse overvejes tilsvarende at opstille frister for både taksationsmyndighedernes
berammelse af sagerne og for afgørelserne fra taksationsmyndighederne. Dette ikke mindst, fordi
ekspropriationssager ofte kan dreje sig om væsentlige indgreb i ejendomsretten.
§§§
§ 115. …
Stk. 2. Taksationskommissionens kendelse skal indbringes skriftligt til taksationskommissionens formand senest 4 uger efter, at
kendelsen er meddelt parten. Overtaksationskommissionens formand kan, efter at have indhentet udtalelse fra den anden part,
beslutte at behandle en indbringelse, der er modtaget efter fristens udløb. Hvis taksationskommissionens kendelse afsiges på et
møde, hvor parterne er til stede, kan indbringelse ske ved erklæring til taksationskommissionens protokol.
Er det bevidst, at der ikke længere skal foreligge en særlig grund, for at overtaksationskommissionens
formand kan beslutte at behandle en sag, der er indbragt for sent? Det bør i givet fald fremgå af
bemærkningerne, hvorfor dette ikke længere er en forudsætning.
§§§
§ 120. Søgsmål om ekspropriation efter denne lov skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt.
Stk. 2. Afgørelser, der kan efterprøves efter §§ 115 og 132, kan ikke indbringes for domstolene, før de administrative
klagemuligheder er udnyttet.
Formuleringen af søgsmålsfristen i § 115, stk. 1, adskiller sig fra formuleringen i § 132, stk. 5, hvorefter
afgørelser ikke kan indbringes for domstolene, før de administrative klagemuligheder er udnyttet, og
søgsmål skal være anlagt inden 6 måneder efter, at transportministerens afgørelse er meddelt.
Formuleringen af § 115, stk. 1, indebærer efter sin ordlyd, at et søgsmål ikke kan anlægges rettidigt, hvis
klagemyndigheden er mere end 6 måneder om at behandle en klage.
Selvom der er en tilsvarende formulering i den gældende vejlov bør det præciseres, at søgsmålsfristen på
6 måneder først løber fra klagemyndighedens afgørelse. Det kunne gøres ved, at bestemmelsen får en
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407622_0004.png
formulering svarende til § 127, stk. 5: ”§
120. Afgørelser, der kan efterprøves efter §§ 115 og 132, kan
ikke indbringes for domstolene, før de administrative klagemuligheder er udnyttet. Søgsmål skal være
anlagt inden 6 måneder efter, at klagemyndighedens afgørelse er meddelt.”
4