Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Center for Trafik og Byliv
NOTAT
06-08-2014
Til Transportministeriet
Sagsnr.
2014-0137609
Dokumentnr.
2014-0137609-2
Sagsbehandler
Annette Christiansen
Søren Kastoft
Høringssvar - forslag til lov om offentlige veje - høringsudgave af
7. juli 2014
Københavns Kommune har følgende bemærkninger til de nye
initiativer i lovforslaget i forhold til tidligere udkast.
Fremkommelighed
Københavns Kommune har noteret sig, at fremkommelighed på
vejene har fået en fremtrædende plads i lovforslaget.
Københavns Kommune har allerede i dag en god dialog med
Vejdirektoratet og politiet om fremkommelighed og optimering af
trafiksignaler på de vigtige indfaldsveje og ringveje. De øvrige
kommuner i omegnen vil også blive inviteret med til at deltage i denne
dialog.
Københavns Kommune finder derfor lovforslagets forslag om
nedsættelse af fremkommelighedsudvalg interessant, men har
følgende bemærkninger:
Det er vigtigt, at det fortsat er kommunen, som træffer de trafikale
beslutninger ud fra det trafikale behov i kommunen. Københavns
Kommune vil i den forbindelse gerne understrege, at
fremkommelighed omfatter alle trafikarter, herunder også
fremkommelighed for kollektiv trafik,cykler og fodgængere.
Hvordan fremkommelighed skal prioriteres i kommunen i forhold til
biler, cyklister, fodgængere og kollektiv trafik er en kommunal
opgave, som staten ikke skal begrænse via nedsættelse af
fremkommelighedsudvalg med bundne opgaver og mål. Det bør
fortsat være kommunerne, der prioriterer fremkommeligheden i
forhold til de forskellige trafikale behov, der findes i kommunerne.
Fælles trafikstyring
Københavns Kommune har endvidere noteret sig, at lovforslaget giver
udtrykkelig hjemmel til, at kommunerne kan indgå aftaler om fælles
trafikstyring.
Center for Trafik og
Byliv
Njalsgade 13
Postboks 380
2300 København S
Mobil
2492 9588
E-mail
EAN nummer
5798009493149