Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
1407619_0001.png
N O TAT
Høringssvar – Forslag til Lov om offentlige
veje - høringsudgave af 7. juli 2014
KL takker for muligheden for at kommentere det fremsendte forslag til
Lov om offentlige veje. KL vil indledningsvis beklage at høringen er
lagt hen over sommerperioden.
Generelt vil KL gerne igen rose initiativet med at modernisere og forenkle,
så de 4 vejlove efterfølgende er sammenskrevet til 2 love og ajourført til
nutidige forhold. Forenklingen af sprog og opbygning var tiltrængt.
KL tager ændringerne baseret på DUT-forhandlingerne ad notam, og be-
klager at en ellers fornuftig lovgivning præges af økonomiske forhandlinger.
KL ser gerne at der fremadrettet, når så vigtige love sendes i høring med så
kort varsel, fremhæves hvilke ændringer der er foretaget siden sidste udkast.
Det er ikke nemt at se hvad der er ændret, men vi har bemærket at mini-
mum følgende bestemmelser er taget ud som følge af uenighed om DUT:
Fortovsreglen er taget ud – tidligere udkast § 48, stk. 8
Fordyrelsesbestemmelse om at ledningsejere skal betale for anlægsfor-
dyrelser, som følge af hensyntagen til ledninger er begrænset til VD §
87, stk. 4.
Mulighed for at lade ledningsarbejder udføre for ledningsejers regning
er begrænset til VD § 88, stk. 3 – Kommunerne kan stadig retablere ef-
ter et ledningsarbejde for ledningsejers regning
Nedklassificering § 123 – forslaget om at forkorte fristerne er taget ud.
Fristerne på 4-6 år bibeholdes.
Privatvejsloven: Grundejerforeningsregel er taget ud
Forslag om indførelsen af 2 års forældelses på tilladelser er taget ud.
Den 11. august 2014
Sags ID: SAG-2014-04326
Dok.ID: 1891907
[email protected]
Direkte 3370 3431
Mobil 4033 7065
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KL noterer sig dog også at en række af de omtvistede forslag fortsat er fin-
de i lovforslaget, fx hjemlen til at kommunerne kan indgå aftaler med priva-
te om drift og vedligeholdelse af offentlige veje.
KL har kommenteret tidligere udkast til loven og har følgende bemærknin-
ger til de nye initiativer i det fremsendte lovforslag.
Fremkommelighed
KL noteret sig med glæde at fremkommelighed er kommet med i lovforsla-
get efter Trængselskommissionens anbefalinger. Fremkommelighed er vig-
tigt for både borgere og erhvervsdrivende og er meget højt på kommuner-
nes dagsorden.
KL finder at forslaget om nedsættelse af fremkommelighedsudvalg er inte-
ressant, men vil påpege at det er vigtigt, at det fortsat er kommunen, som
træffer de trafikale beslutninger ud fra det trafikale behov i kommunen og
at alle trafikarter bør omfattes, herunder også fremkommelighed for kollek-
tiv trafik, cykler og fodgængere.
KL vil også gerne påpege at prioritering af fremkommelighed skal foregå i
kommunerne. De nye fremkommelighedsudvalg skal ikke begrænse den
kommunale opgave med afvikling af trafik med biler, cyklister, fodgængere
og kollektiv trafik. Det bør fortsat være kommunerne, der prioriterer frem-
kommeligheden i forhold til de forskellige trafikale behov, der findes i
kommunerne.
Det er KL’s opfattelse, at dårlig fremkommelighed som følge af mange og
store anlægs- og ledningsarbejder ikke er et landsdækkende problem, men
primært er koncentreret i København og omegn og delvist i Aarhus. Der-
imod er det KL’s opfattelse, at landets kommuner har en god og konstruk-
tiv dialog med anlægs- og ledningsejerne for at koordinere arbejderne for
derved at begrænse generne for bilisterne mest muligt.
Fælles trafikstyring
KL bemærker at lovforslaget giver hjemmel til, at kommunerne kan indgå
aftaler om fælles trafikstyring. Lovforslaget lægger i den forbindelse op til,
at transportministeren kan fastsætte regler om sådanne trafikstyringsaftaler,
herunder om finansiering og beslutningskompetencer. KL finder i den for-
bindelse, at det skal være frit for kommunerne at aftale sig tilrette om ind-
retningen af trafikstyringssamarbejde uden regler fra staten om fx finansie-
ring og beslutningskompetencer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Særlig råden
KL støtter at der med lovforslaget gives hjemmel til, at transportministeren
kan bemyndige kommunerne til at fastsætte nærmere regler om visse former
for råden.
Differentieret p-betaling
KL sætter pris på, at hjemlen til udstedelse af regler om differentieret p-
betaling er bibeholdt. Det er vigtigt, at reglerne herom er klare og præcise,
så de kan danne et sikkert regelgrundlag for kommunernes parkeringsadmi-
nistration.
Gravetilladelser
KL har noteret sig, at lovforslaget pålægger ledningsejere at tåle samgrav-
ninger i forbindelse med en allerede udstedt gravetilladelse. Flere kommu-
ner betinger sig allerede i dag samgravning i videst mulig omfang som et led
i koordineringen af gravearbejder.
KL er betænkelig ved forslaget om, at transportministeren kan fastsætte
regler om de krav, der kan stilles i forbindelse med ansøgninger om gravetil-
ladelser, og om at visse typer gravearbejder kan undtages fra kravet om gra-
vetilladelse.
Det er af yderste vigtighed, at kommunerne har kendskab til og kontrol
med alle gravearbejder af hensyn til den samlede koordinering i forhold til
trafikafviklingen.
I forhold til den foreslåede hjemmel til regler om fordeling af udgifter til
gravearbejder og erstatninger mv. i forbindelse med at flere ledningsarbej-
der har benyttet samme udgravning, stiller KL sig skeptisk i forhold til evt.
at pålægge kommunerne opgaven med at foretage en sådan fordeling.
Kommunerne ønsker ikke, at skulle afgøre interne uenigheder imellem led-
ningsejere.
Vintervedligeholdelse
KL har noteret sig, at lovforslaget fortsat lægger op til at rette op på det
forhold, at Vejdirektoratet uden varsel har ændret en mangeårig kommunal
og statslig praksis om grundejernes pligt til at snerydde fortove på offentlige
veje.
KL foreslår, at ændringen træder i kraft efter offentliggørelsen i Lovtidende
for på den måde at mindske generne af Vejdirektoratets uhensigtsmæssige
praksisændring.
Med venlig hilsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nikolaj Sveistrup
Chefkonsulent
KL
4