Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Høringsvar over udkast til forslag til lov om offentlige veje -
j.nr. 2011-990
Sendt:
01-08-2014 12:37:01
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til lov om offentlige veje -
lovtekst.pdf; Forslag til lov om offentlige veje -
bemærkninger.pdf; Bilag -
Politisk aftale 24062014 - stemmeaftale om vejlovforslaget.docx; 20 2 2012 Hringssvar
fra DTL - Udkast lov om offentlige veje.docx;
Til Transportministeriet
DTL har følgende bemærkninger l vedlagte udkast l forslag om lov om offentlige veje:
DTL har dligere afgivet vedlagte høringssvar i forbindelsen med høringen i 2012, som at vi skal henholde os l.
Fokus på fremkommelighed
For så vidt angår de nye forslag i lovforslaget om større fokus på fremkommelighed, så bifalder DTL disse ltag.
Fælles trafikstyrenscentraler
Et vig g ltag i den forbindelse er samarbejdet og koordineringen mellem vejmyndigheder, herunder fælles
trafikstyringscentraler.
I lovforslaget lægges der dog op l, at hovedvægten i samarbejde mellem vejmyndighederne fortsat skal bero på
frivillighed.
I lighed med Trængselskommissionen finder DTL, at der behov for et mere formaliseret og obligatorisk
samarbejde mellem vejmyndighederne
– særligt i hovedstadsområdet. Derfor forslår DTL, at samarbejdet mellem
vejmyndighederne gøre obligatorisk.
Gravearbejdet skal koordineres
Et andet vig gt ltag i det nye lovforslag er, at der lægges op l, at gravearbejde, herunder ledningsarbejde, skal
koordineres bedre, så vejbanen omkring gravearbejdet ikke skal blokeres og dermed sænke trafikken mere end
højst nødvendig.
Forsinkelse skal have konsekvenser
Endeligt bifalder DTL forslaget om, at vejmyndigheden skal kunne få udført gravearbejdet for ledningsejers
regning, hvis ikke arbejdet er afsluttet inden for tidsfristen.
Med venlig hilsen
John Roy Vesterholm, DTL
Fra: