Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
1407608_0001.png
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
15.08.14 - Bilag til DANVA høringssvar på udkast til forslag til lov om offentlige veje
Tilførsel af spildevand til veje og klimatilpasning
Som nævnt i høringsbrevet skal vejmyndigheden have samtykke fra vandselskabet, hvis en grundejer skal
have tilladelse til tilledning af spildevand, overfladevand m.m. til offentlige veje, ellers kan der opstå proble-
mer. Som eksempel kan det nævnes, at afløbssystemet i nogle områder kan være indrettet således, at den
offentlige vej afleder overfladevand til vandselskabets kloak og grundejeres husspildevand (fra toilet, køkken,
bad mv.), ligeledes afledes til vandselskabets kloak, mens grundejeres tag- og overfladevand nedsives på
grundene. Dette vil typisk være beskrevet i kommunens spildevandsplan.
En sådan afledningsstruktur kan være begrundet i, at jordbundsforholdene er velegnede til nedsivning og at
det er den samfundsøkonomisk bedste løsning at nedsive mest muligt tag- og overfladevand frem for at tille-
de det til kloak. Grunden til, at vejens overfladevand afledes sammen med husspildevand, kan være, at det
fra en miljømæssig betragtning vurderes, at dette vand skal behandles på et renseanlæg sammen med hus-
spildevand, før det udledes til en recipient. I dette tilfælde vil vandselskabets kloakledning være dimensione-
ret til at modtage husspildevand og vejvand men ikke tag- og overfladevand fra ejendomme.
Hvis vejmyndigheden i en sådan situation uden vandselskabets samtykke tillader grundejere at tillede tag-
og overfladevand til vejen, kan det ”kortslutte” afløbssystemet: Der bliver øget risiko for opstuvninger fra klo-
akken, fordi denne ikke er dimensioneret til at modtage tag- og overflade, og der kan også opstå problemer
med kapaciteten på renseanlægget, fordi det ikke er planlagt, at det skal modtage så store vandmængder.
Det opstuvede spildevand fra både kloak og renseanlæg kan give anledning til fare for sundheden, forure-
ning af miljøet og skader på fast ejendom.
Et alternativ til, at vejmyndigheden skal have samtykke fra vandselskabet, kunne være, at vejmyndigheden
kan give tilladelsen, hvis det er i overensstemmelse med spildevandsplanen. Det skal i givet fald fremgå ek-
splicit af planen, at der i det pågældende område er mulighed for, at ejendomme kan tillede tag- og overfla-
devand til vejen.
DANVA vil i øvrigt gøre opmærksom på, at anvendelsesområdet for § 78 potentielt er meget bredt. Der hen-
vises i lovbemærkningerne til, at spildevand er defineret efter Miljøministeriets definition som
… vand, der af-
ledes fra beboelse, virksomheder, øvrig bebyggelse samt befæstede arealer, jf. § 4, stk. 1 i Miljøministeriets
bekendtgørelse.
Det er godt med henvisningen. Problemet er bare, at denne definition også omfatter hus-
spildevand, det vil sige spildevand fra husholdninger, herunder afløb fra vandklosetter, jf. § 4, stk. 2 i den
nævnte bekendtgørelse (omtalt i daglig tale som spildevandsbekendtgørelsen). Tages bestemmelsen for på-
lydende, vil vejmyndigheden således kunne give tilladelse til, at husspildevand tilledes til offentlige veje. Det
er næppe hensigten. Det foreslås derfor, at ordlyden af § 78 eller lovbemærkningerne rettes til, således at
der gøres klart, at der ikke kan gives tilladelse til, at husspildevand kan tilledes vejen. Eventuelt kan proble-
met løses ved at henvise til § 4, stk. 3 om tag- og overfladevand i spildevandsbekendtgørelsen.
Endelig gør DANVA opmærksom på, at tilladelse til tilledning af spildevand til veje bør koordineres med reg-
lerne om vandselskabers medfinansiering af klimatilpasningsprojekter, jf. ”Bekendtgørelse om spildevands-
forsyningsselskabers medfinansiering af kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand”
(nr. 89, 2013). Det ville være fint med en henvisning til denne bekendtgørelse i lovbemærkningerne.
Side 1 af 2
Vandhuset
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
Tlf.nr.: 7021 0055
Fax: 7021 0056
[email protected]
www.danva.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407608_0002.png
Sikring af ledningsejeres rettigheder
Det fremgår heller ikke af de gældende regler, om det er muligt for ledningsejere eksempelvis et vandsel-
skab at sikre rettigheder i et vejareal for eksempel ved tinglysning. Det er altså svært for vandselskaberne at
sikre rettigheder i offentlig veje i forbindelse med klimatilpasningsprojekter for eksempel rettigheder til en hø-
jere kantsten, en særlig hældningsprofil mv. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis der i den nye lov blev åbnet
op for bedre muligheder for vandselskaberne til at sikre deres rettigheder i forbindelse med eksempelvis kli-
matilpasningsprojekter. DANVA foreslår følgende tilføjelser i lovteksten (vist med
rød skrifttype)
§ 86. Arbejder på ledninger i eller over offentlige veje og stier, herunder om nødvendigt flytning af ledninger, i
forbindelse med arbejder, der iværksættes af vejmyndigheden inden for rammerne af de formål, som
vejmyndigheden kan varetage, betales af ledningsejeren.
Stk. 2, stk 1 finder ikke anvendelse, hvis andet er …………….,
eller hvis vejmyndigheden ikke ved ekspro-
priation til vejen har gjort op med en lednings tinglyste tilstedeværelsesret.
§ 126 om nedlæggelse af kommuneveje med et forslag til en tilføjelse til stk. 4:
Stk. 4. Ledningsejere kan ved nedlæggelse af vejarealer kræve, at kommunalbestyrelsen lader en lednings-
deklaration
med en tilstedeværelsesret
tinglyse på arealet. Ledningsejeren afholder udgifteren forbundet
hermed.
Side 2 af 2