Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
Transportministeriet
Att. Morten Lorentzen
Att.:
C.c.:
Dato:
Sagsnr.:
J.nr.:
Vor ref.:
11-08-2014
-
-
HS
Høring over udkast til forslag til lov om offentlige veje
Dansk Ledningsejerforum (DLF) har modtaget det reviderede udkast til forslag til lov om of-
fentlige veje i høring. Efter første og anden høring, der blev gennemført i 2012, må vi des-
værre konstatere, at kun enkelte af ledningsejernes bemærkninger er blevet hørt og indar-
bejdet i det reviderede udkast.
Derfor vil DLF igen påpege, at det fremsendte forslag har markante konsekvenser, herunder
en markant omfordeling af omkostninger imellem vejmyndigheder og ledningsejerne til
ugunst for ledningsejerne. Det er endvidere DLF’s holdning, at forslaget samlet set giver me-
re sagsbehandling hos både myndigheder og erhvervsliv og samlet set har en negativ sam-
fundsøkonomisk virkning.
Helt overordnet er der i forslaget en markant forskubning af balancen mellem vejmyndighed
og erhvervslivet/ledningsejerne til ugunst for sidstnævnte. Herunder kan blandt andet næv-
nes:
- Vejmyndigheden kan udstede bod ved forsinkelse af anlægsarbejder, jf. § 75 stk. 5. Dette
uagtet om forsinkelse skyldes forhold, der er udenfor ledningsejerens kontrol. Dette giver
risiko for, at ledningsejerne - for at sikre overholdelse af tiden – må beregne længere peri-
oder til arbejdet. Dette er ikke samfundsøkonomisk optimalt.
- Vejmyndigheden får mulighed for at bestemme, hvordan et ledningsarbejde skal tilrette-
lægges, hvis der er uenighed mellem parterne herom, jf. § 87 stk. 3.
- Vejmyndigheden kan udføre ledningsarbejdet på ledningsejerens regning, hvis vilkår i en
gravetilladelse ikke overholdes, eller hvis ledningsarbejdet, som bestemt af vejmyndighe-
den, ikke udføres af ledningsejeren, jf. § 75 stk. 6 og § 87 stk. 4.
- Jf. § 75 stk. 7 vil vejmyndigheden i op til to år efter vedligeholdelse af vej kunne betinge
gravetilladelse af, at ledningsejer dækker tab som følge af gravearbejdet. Dette findes ik-
ke rimeligt i tilfælde, hvor gravning skyldes forhold der ikke var kendskab til på istandsæt-
telsestidspunktet – f.eks. ved reparationer eller nye tilslutninger.
- Der åbnes op for, at vejmyndigheden kan opkræve gebyr for behandling af graveansøg-
ninger, jf. § 134 stk. 2. DLF anslår, at der udstedes omkring 100.000 gravetilladelser årligt.
Ved et gebyr på omkring 1.000 kr. pr. tilladelse vælter dette en betaling på 100 mio. kro-
ner over på ledningsejerne og dermed på forbrugerne.
Udstedelse af gravetilladelser er en myndighedsopgave, og bør anses for en naturlig del
af den drift, som påhviler vejmy
n
digheden. Derfor bør det ikke være gebyrfinansieret.