Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
1407605_0001.png
15. august 2014
Transportministeriet
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
Att.: Morten Lorentzen
Kopi: Louise Heilberg
Høring over udkast til forslag til lov om offentlige veje
Dansk Industri afgiver hermed høringssvar på udkast til forslag om lov om offentlige
veje, som er sendt i offentlig høring.
I lovforslagets §1 stk. 2 står, at lovens formål er at sikre mobiliteten på vejene til gavn for
samfundsøkonomien og udvikling i alle dele af Danmark og i stk. 5 står, at loven skal bi-
drage til, at andre former for infrastruktur kan placeres i forbindelse med vejnettet. DI er
enige i, at begge disse formål er væsentlige.
Det er i erhvervslivets interesse, at der en god fremkommelighed på vejnettet, herunder
ved at sikre en hurtig og effektiv afvikling af bygnings- og ledningsarbejder. Det er imid-
lertid også i erhvervslivets interesse, at man ikke får skabt administrative og økonomiske
barrierer for udrulning af eksempelvis it-infrastruktur. Dansk erhvervsliv har brug for en
høj grad af både trafikal og digital mobilitet.
For DI er det afgørende at sikre balance mellem hensynet til god fremkommelighed på
vejnettet og behovet for gravearbejder, så borgere og virksomheder kan blive forsynet
med vand, gas, kloak, el, kraft, fjernvarme, telefoni, it og tv.
Mange faktorer påvirker fremkommeligheden på vejnettet. DI mener, at målet bør være,
at man så vidt muligt søger at styrke den trafikale fremkommeligheden uden, at det går
ud over investeringer i andre typer infrastruktur og dermed forsyningen af eksempelvis
vand, el, telefoni og it.
Ledningsarbejder giver trafikale gener, men det gør vejarbejder i forbindelse med både
udbygning og vedligeholdelse af vejnettet også. Det er vigtigt, at både stat og kommuner
sørger for at tilrettelægge og koordinere vejarbejder så de trafikale gener er mindst muli-
ge. Lovforslaget rummer en række bestemmelser, der lægger op til, at styrke samarbej-
det mellem de forskellige vejmyndigheder. Lovforslagets §7 giver som noget nyt Trans-
portministeren hjemmel til at nedsætte fremkommelighedsudvalg, der skal udarbejde
fælles aftaler for fremkommeligheden på hele det overordnede vejnet. Lovforslagets §11
fastlægger som noget nyt rammer for fælles trafikstyring på flere vejmyndigheders vej-
net. Lovforslaget rummer dog ikke bestemmelser om, at vejmyndigheden skal tilrette-
lægge anlægs- og vedligeholdelsesarbejder, så de er til mindst mulig gene for trafikken.
�½
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget rummer en række bestemmelser, der gør det dyrere at gennemføre led-
ningsarbejder. Lovforslagets §75 stk. 5 rummer en bestemmelse om, at vejmyndigheden
kan fastsætte vilkår for gravetilladelser, herunder vilkår om bod ved forsinkelser. Lov-
forslagets §87 stk. 3 foreslår som noget nyt, at i situationer, hvor der ikke kan opnås
enighed mellem vejmyndigheden og ledningsejeren, kan vejmyndigheden gennemføre
arbejdet eller kræve, at ledningsejeren gør det. Lovforslagets §134 giver Transportmini-
steren mulighed for at fastlægge regler om gebyrer for klager over kommunale afgørel-
ser.
Gravearbejder giver trafikale gener. Det er ikke ensbetydende med, at man kan og skal
undgå gravearbejder men, at de bør afvikles så hurtigt og effektivt som muligt. Træng-
selskommissionen anbefaler i sin betænkning fra september 2013, at der etableres lov-
givningsmæssig adgang til, at vejmyndigheder kan indføre passende økonomiske inci-
tamenter til hurtig og effektiv afvikling af bygnings- og ledningsarbejder.
DI mener, at det er vigtigt at undgå gebyrer, der blot øger omkostningerne ved udrulning
af eksempelvis it-infrastruktur uden at fremme hurtigere og mere effektive ledningsar-
bejder. Det gælder eksempelvis det gebyr til hel eller delvis dækning af omkostningerne
ved varetagelse af klager over kommunalbestyrelsens afgørelser, som bestemmelsen i
lovforslagets §134 giver mulighed for at opkræve.
DI har forstået, at det skulle være intentionen, at den nuværende version af lovforslaget
ikke rummer bestemmelser om gebyrer for graveansøgninger. Dog rummer §134 stk. 2
en bestemmelse om, at Transportministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller
delvis dækning af kommunernes omkostninger ved behandlinger af ansøgninger i hen-
hold til loven. DI skal derfor anmode om, at §134 stk. 2 slettes samt, at det i lovforslaget
og de tilhørende bemærkninger præciseres, at vejmyndigheder ikke skal have mulighed
for at opkræve gebyrer for sagsbehandling af gravetilladelser.
Med venlig hilsen
Michael Svane
Branchedirektør