Det her handler om det nye forslag til vejlov, nærmere bestemt § 64, stk.
2, i det nye forslag til vejloven.
Og det handler om renholdelse og snerydning af vores veje, men ikke mindst af vores fortove og stier.
Jeg tror, der er rigtig mange, især på vores villaveje, som rundtomkring undrer sig over, at kommunen er meget, meget nidkær med hensyn til pligten til at rydde fortove og stier for den sags skyld, mens den vej, der ligger lige ved fortovet, jo aldrig bliver ryddet, især ikke hvis den er klassificeret som c-vej.
Her færdes dog trods alt cyklister og andre, som også har mulighed for at falde på glatte og sneklædte veje.
Det giver i hvert fald anledning til diskussioner rundtomkring.
Her handler det om, at man i den nye vejlov vil pålægge grundejerne at rydde fortove og stier, hvortil deres ejendom ikke giver adgang.
Sådan har det været i mange år, vil mange sikkert sige.
Og hvad med hjørnegrunde?
Men det har bare vist sig, at det faktisk var en ulovlig praksis, og at Vejdirektoratet tilbage i 2013 underkendte denne praksis.
Derefter har kommunerne jo haft voldsomt travlt med at prøve at få lovliggjort den her praksis.
Det sker så med L 20, at man forsøger at lovliggøre den praksis, som faktisk har været ulovlig, og som der ulovligt er blevet administreret efter.
Det skulle være et kæmpe stort problem for kommunerne.
Transportministeren har oversendt noget kortmateriale – eksemplet er fra Randers – der viser, at kommunen får rigtig meget bøvl ud af at rydde fortove her og ovre på den anden side af vejen og ovre på en tredje vej.
Det er, uha, meget, meget bøvlet.
Jeg har et kortmateriale, der viser, hvor urimeligt det kan virke for nogle borgere, for så har de adgang til vejen her, og så skal de selvfølgelig rydde der, men de har så ikke adgang herovre, men der skal de søreme også rydde efter den nye vejlov og efter den praksis, som jo indtil nu har været ulovlig, men som man forsøger at lovliggøre.
Men der er søreme også et stort kommunalt areal her, der er lavet af hensyn til oversigten.
Det skal man søreme også som grundejer rydde.
Så altså, transportministeren kommer med noget kortmateriale, og jeg kommer med noget kortmateriale, og sådan kunne vi sikkert komme med i hundredvis af kort, der viser de forskellige situationer.
Jeg tror, at det korte af det lange er, at kommunerne med den her lov får mulighed for at pålægge grundejerne rundtomkring at rydde og renholde meget, meget store arealer, som egentlig burde være kommunens opgave.
Der er ingen tvivl om, at når kommunen først får den her mulighed, sætter de fuld turbo på.
Det er naturligvis for at spare penge.
Kommunerne er jo trængte, og her er et sted, hvor man kan privatisere sådan helt ud til den enkelte grundejer, der kan få lov at rydde og renholde det.
Derfor har vi i Enhedslisten, og det var det, jeg ville frem til, stillet et ændringsforslag om, at vi opretholder den gamle vejlovs bestemmelser, og Vejdirektoratet har jo fastslået, hvordan den skal administreres, nemlig at man selvfølgelig kun rydder stier og fortove i en zone på 10 m, hvortil ens ejendom giver adgang.
Resten må kommunen sørge for og i øvrigt også sørge for at rydde de veje, som i dag ikke bliver ryddet.
Der er ingen tvivl om, og det fremgår egentlig også af lovforslaget, at KL har svunget pisken, og jeg synes, det er beklageligt, at man lægger sig på maven for KL, for det er klart for at spare penge i det lange løb.