Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 198 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 198
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den [28. maj 2015]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Jobrettet integrationsprogram for nytilkomne flygtninge og familiesammenførte udlændinge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 10 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2015 og var til 1.
behandling den 12. maj 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 20.
marts 2015 dette udkast til Beskæftigelsesudvalget, jf. BEU
alm. del – bilag 116. Den 29. april 2015 sendte beskæftigel-
sesministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[.. ]
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der
er gode ting i lovforslaget: Hurtig kompetenceafklaring,
øget brug af mentorer, kun én sagsbehandler pr. flygtning.
Vi kan også støtte, at flygtninge har mulighed for ordinært
job fra dag ét og at ventetiden på asylcentrene skal udnyttes
bedre, ligesom der skal være bedre kommunikation med
kommunen. De nævnte forhold trækker i retning af god inte-
gration. En række andre ting i lovforslaget trækker i den stik
modsatte retning. Flygtninge får pligt til at fungere som løn-
trykkere i nyttejob og virksomhedspraktik, hvor de kommer
til at udføre overenskomstdækket arbejde til en meget lav ti-
meløn. Det er dårlig integration, at de ikke bliver ligestillet
med kollegerne hvad løn og andre rettigheder angår. Det
fremmer heller ikke integrationen, at unge under 30, som er
job- og uddannelsesparate, fremover skal have 1000 kr. min-
dre om måneden, så de skal overleve på en ydelse, der er på
niveau med den starthjælp, som regeringen og EL afskaffe-
de i 2011, og som EL nu kritiserer de borgerlige for at ville
genindføre. Efter EL′s opfattelse forbedrer det ikke de unges
chancer for at få et job eller gennemføre en uddannelse,
tværtimod. EL kan heller ikke støtte den såkaldte »målret-
ning af resultattilskuddene«, der kommer til at fungere som
en straf til de kommuner, der ikke har et arbejdsmarked som
vil tage imod flygtningene, eller som har mange flygtninge
med andre problemer end manglende arbejde. Det kan også
føre til, at kommunerne ikke prioriterer danskundervisnin-
gen højt nok, hvilket vil skade integrationsindsatsen på langt
sigt. Alt i alt er der tale om endnu en spareøvelse, hvor for-
bedringerne finansieres af flygtningene selv, især gennem
lavere ydelser til de unge under 30. Samtidig er der ingen
overvejelser om, hvordan man vil skabe arbejdspladser til de
mange tusinde flygtninge. EL stemmer imod lovforslaget
med, men vil stemme for ændringsforslag 3-9.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
DokumentId
Journalnummer