Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 197 Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 197
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den [27. maj 2015]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Ligebehandlingsnævnet.
(Indførelse af krav om retlig interesse, formandsafgørelser samt mulighed for, at Institut for Menneskerettigheder – Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution kan indbringe visse sager for Ligebehandlingsnævnet m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliance har stillet ændringsforslag nr. 1 til lovforslaget og
V og KF har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2015 og var til 1.
behandling den 8. maj 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 16.
marts 2015 dette udkast til udvalget, jf. LIU alm. del – bilag
30. Den 29. april 2015 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at Ligebehandlingsnævnet fortsat har sin
eksistensberettigelse. Venstre og Det Konservative Folke-
parti finder, at det er vigtigt, at Danmark går forrest i lige-
stillingsdebatten og viser, at der ikke skal accepteres nogen
former for diskrimination i det danske samfund. Desværre
har der, siden Ligebehandlingsnævnet blev oprettet i 2009,
vist sig en tendens til, at Nævnet behandler sager, hvor man
kan diskutere, om der er tale om reel diskrimination – ek-
sempelvis i forhold til sagerne om Bella Sky, frisørpriser,
entrépriser til strikkefestivaler osv. Mange af disse sager
handler om forskel i priser på baggrund af køn. Derfor skal
der indføres nogle nye retningslinjer for Ligebehandlings-
nævnet. Målet er, at Ligebehandlingsnævnets arbejde igen
kan fokuseres på vigtige og reelle diskriminationssager.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at indførelse
af et gebyr for indbringelse af sager ved Ligebehandlings-
nævnet vil medvirke hertil, og derfor har de to partier frem-
sat ændringsforslag herom. Gebyret bør ligge på 500 kr., der
findes at være et rimeligt niveau, der ikke vil afholde klage-
re fra at indbringe sager med reelt indhold for Ligebehand-
lingsnævnet, og det er samtidig et niveau, der minder om ni-
veauet for gebyret for indbringelse af klager for Forbruger-
klagenævnet, som dette vil være efter 1. oktober 2015, hvor
lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbruger-
klager træder i kraft. Hvis klager får medhold i sin klage, el-
ler klagen afvises fra behandling ved Ligebehandlingsnæv-
net, skal klager have gebyret tilbagebetalt, og et eventuelt
overskydende provenu fra gebyrindbetalingerne skal gå til
generelle skattelettelser.
Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker følgen-
de: Den 2. marts 2015 blev der indgået en bred politisk afta-
le med henblik på at »målrette Ligebehandlingsnævnets ar-
bejde«. Det blev herved understreget, at det for aftaleparter-
ne var vigtigt, at Ligebehandlingsnævnet fokuserede på »re-
elle ligestillingsmæssige problemstillinger frem for sager af
mere bagatelagtig eller kuriøs karakter«.
DokumentId
Journalnummer