Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 197 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
17-04-2015
Ændring af lov om Ligebehandlingsnævnet
Sagsnr. 2015 - 1122
CAL
Kathrine Storm Waage
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. juli 2015
Kathrine Storm Waage
7220 5093
Baggrund for loven
Ligebehandlingsnævnet er igennem længere tid blevet kritiseret for at behandle sa-
ger af bagatelagtig eller kuriøs karakter, hvilket kan have en negativ følgevirkning
på den generelle ligestillingsdebat og påvirke respekten omkring Ligebehandlings-
nævnets arbejde.
Regeringen og alle Folketingets partier er derfor blevet enige om, at der er grund til
at målrette Ligebehandlingsnævnets arbejde, således at Ligebehandlingsnævnet fo-
kuserer på reelle ligestillingsmæssige problemstillinger frem for sager af mere ba-
gatelagtig eller kuriøs karakter. Regeringen og partierne i Folketinget har således
indgået en politisk aftale om at målrette Ligebehandlingsnævnets arbejde.
Lovforslagets formål
Målretningen af Ligebehandlingsnævnets arbejde skal ske ved, at Ligebehand-
lingsnævnet fremover alene skal kunne behandle en klage, hvis den person, der
klager, har en individuel og aktuel interesse i en konkret sag.
Endvidere indføres der mulighed for, at et medlem af Ligebehandlingsnævnets
formandskab kan træffe afgørelser i sager, hvor der er etableret en fast praksis.
Lovforslaget medfører tillige, at Institut for Menneskerettigheder tillægges kompe-
tence til at indbringe sager af principiel karakter eller af almindelig offentlig inte-
resse om ulovlig forskelsbehandling for Ligebehandlingsnævnet, selvom ingen
borger har indbragt sagen for nævnet.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager over diskrimination pga. køn, race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap
eller national, social eller etnisk oprindelse. Lovforslaget ændrer ikke herved, men
angår alene Ligebehandlingsnævnets kompetence og organisation. Den del af lov-
forslaget, der giver mulighed for at træffe formandsafgørelser, og som giver Institut