Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 196
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. maj 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 196), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
19. Maj 2015
J.nr. 2014-3715
Spørgsmål nr.
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.:
”Vil ministeren uddybe den nye betegnelse ”helt særlig betroet” i forhold til hidti-
dig lovgivning og praksis og set i forhold til såvel funktionærer som ikke-
funktionærer?”
Endeligt svar:
Betingelserne for at indgå en aftale om en konkurrenceklausul med en lønmodtager
skærpes med lovforslaget i forhold til de gældende regler. Efter funktionærloven
skal funktionæren indtage en ”særlig betroet” stilling.
Efter lovforslaget skal en lønmodtager være i en ”helt særligt betroet” stilling, for
at en aftale om en konkurrenceklausul gyldigt kan indgås med lønmodtageren. Be-
grebet ”helt særligt betroet” i lovforslaget indskærper dermed, at der skal være tale
om helt særlige omstændigheder, for at en arbejdsgiver kan indgå en aftale om en
konkurrenceklausul med en lønmodtager.
Lovforslaget omfatter i modsætning til den gældende lovgivning alle ansættelses-
forhold. Derfor kan en lønmodtagers stilling være ”helt særligt betroet”, uanset om
den pågældende er funktionær eller ej. Der kan i det hele henvises til bemærknin-
gerne til § 5, nr. 1 i lovforslaget, hvor forholdet beskrives på følgende måde:
”Med begrebet ”helt særligt betroet” skal det sikres, at det i forhold til såvel funkti-
onærer som ikke-funktionærer står klart, at der skal helt særlige omstændigheder til
for, at en arbejdsgiver kan indgå en aftale med en lønmodtager om en konkurren-
ceklausul.
Særligt skal udtrykket sikre, at en lønmodtager, som ikke er funktionær, skal have
adgang til samme fortrolige viden m.v., som en funktionær skal. Graden af fortro-
lighed skal således vurderes ens uanset hvilken branche og arbejdsområde, løn-
modtageren måtte arbejde inden for.
Den ændrede formulering skal særligt sikre, at den ansatte ikke-funktionær, der er
betroet andre opgaver end de øvrige ikke-funktionærer, ikke alene af denne grund
kan betragtes som helt særligt betroet. Fx kan en håndværker, der også er blevet be-
troet at udarbejde tilbud til kunder, ikke alene af denne grund betragtes som helt