Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 196 Bilag 2
Offentligt
1524860_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
15. april 2015
Lov om ansættelsesklausuler
J.nr. xx
CAL/ASO
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. juli 2015
Mari Louise Bro Larsen
7220 5055
[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget om ansættelsesklausuler udmønter en bred politisk aftale, som er ind-
gået af regeringen, V, K, SF, EL og DF, der var en del af aftalen om en vækstpak-
ke, nr. 57, fra juni 2014.
Med lovforslaget samles reguleringen om ansættelsesklausuler i én lovgivning, og
relevante bestemmelser i andre regelsæt ophæves. Lovforslaget er primært en løn-
modtagerbeskyttelseslov, som gælder for alle ansættelsesforhold. Loven indeholder
nogle klare betingelser, som arbejdsgivere skal overholde for at kunne forpligte
lønmodtagere via erhvervsbegrænsende ansættelsesklausuler såsom: at aftaler om
klausuler skal være skriftlige, at lønmodtageren har ret til kompensation og at klau-
sulerne maximalt kan vare i et år. Der er desuden yderligere konkrete krav til ind-
gåelse af de enkelte typer af ansættelsesklausuler.
Herudover indeholder lovforslaget bestemmelser om opsigelse af aftaler om ansæt-
telsesklausuler samt hvad der gælder, hvis enten lønmodtager eller arbejdsgiver
misligholder en aftale om en ansættelsesklausul. Loven kan desuden fraviges ved
kollektiv overenskomst og eksisterende kollektive overenskomster eller aftaler kan
videreføres.
Lovforslagets formål
Lovforslaget om ansættelsesklausuler har til formål at begrænse og regulere brugen
af ansættelsesklausuler (konkurrence-, kunde-, og kombinerede klausuler). Det er
også formålet med loven at indføre et forbud mod at indgå aftaler om såkaldte
jobklausuler med få undtagelser.
Lovforslagets skal bidrage til at skabe favorable vilkår for væksten i samfundet og
sikre en høj lønmodtagermobilitet og videnspredning til gavn for produktiviteten på
arbejdsmarkedet. Med en høj mobilitet sikres en optimal udnyttelse af lønmodta-
gernes kvalifikationer og færdigheder til gavn for samfundsøkonomien og udvik-
lingen af virksomhederne samt mulighed for, at nye virksomheder kan opstå, fordi
L 196 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
tidligere medarbejdere har erfaringer og viden til at stifte nye virksomheder, som
kan bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser.
Lovforslaget har endvidere til formål at skabe en balance mellem lønmodtagerens,
virksomhedens og samfundets interesser ved at sikre en kontrolleret brug af ansæt-
telsesklausuler, der ellers kan skabe hindringer for lønmodtageren i form af be-
grænsede muligheder for at tage imod nye jobtilbud eller at opsøge nye ansættelser
inden for sit kompetenceområde.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget retter sig mod arbejdsgivere og lønmodtagere, som indgår aftaler om
ansættelsesklausuler. Lønmodtagere er defineret i lovforslagets § 1.
Lovforslaget retter sig endvidere mod arbejdsmarkedets parter – lønmodtagerorga-
nisationer og arbejdsgiverorganisationer – som indgår kollektive overenskomster
og aftaler på arbejdsmarkedet. Med lovforslaget kan de mest repræsentative parter
fravige de nye regler og betingelser, som skal være opfyldt for at indgå aftaler om
ansættelsesklausuler, ved at indgå kollektive overenskomster.
Arbejdsmarkedets parter kan opretholde eksisterende bestemmelser i kollektive
overenskomster og aftaler om ansættelsesklausuler, som er indgået efter de gæl-
dende regler.
Der findes ikke opgørelser over, hvilke lønmodtagere, der særligt vil have gavn af
forslaget. Det antages, at individuelle aftaler om ansættelsesklausuler er at finde på
tværs af brancher. Desuden at de lønmodtagere forslaget har betydning for, findes
på alle niveauer, herunder både på timelønsområdet og funktionærområdet.
Lovforslagets § 11 angår desuden andre end lønmodtagere, som har påtaget sig en
forpligtelse til af konkurrencehensyn ikke at drive forretning eller anden virksom-
hed af en vis art eller tage ansættelse i en sådan, jf. § 11, stk. 3. § 11 omfatter såle-
des alle konkurrencebegrænsende aftaler – hvilket fx kan være aftaler indgået mel-
lem to selvstændigt erhvervsdrivende. Det primære formål med § 11 er at sikre
mod urimelige konkurrenceklausuler.
Der er en forventning om, at ansættelsesklausuler er mest udbredt på det private ar-
bejdsmarked i individuelle kontrakter. Ansættelsesklausuler benyttes ikke umid-
delbart inden for det offentlige arbejdsmarked. Traditionelt er flere mænd ansat i
den private sektor end kvinder. Dette kan betyde, at flere mænd formentligt vil bli-
ve påvirket af lovforslaget end kvinder. Det bemærkes, at det er frivilligt om ar-
bejdsgivere og lønmodtagere vil indgå aftaler om ansættelsesklausuler, og der fore-
ligger ikke datagrundlag, som giver oplysninger om udbredelsen af ansættelses-
klausuler på arbejdsmarkedet. Det er derfor ikke muligt at vurdere den nærmere
kønsfordeling af kvinder og mænd, der er omfattet af ansættelsesklausuler.
Samlet vurdering
Lovforslaget er i sin formulering og hensigt kønsneutralt. Det vurderes ikke, at lov-
forslaget vil få betydning for, hvordan kvinder og mænd som grupper agerer på ar-
bejdsmarkedet.
2
L 196 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Det skønnes på den baggrund, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en
egentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3