Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 196 Bilag 1
Offentligt
Til beskæftigelsesudvalget
København den 28. april 2015
Vedr. ny lov om ansættelsesklausuler
PROSA henvender sig i anledning af det af regeringen fremlagte forslag til ny lovgivning om
ansættelsesklausuler. Det er vores opfattelse at lovforslaget ikke vil opfylde det angivne formål –
nemlig at begrænse antallet af ansættelsesklausuler. Vi kan heller se, at lovforslaget lever op til det
tidligere afgivne løfte om indførelse af kompensation for 3. parts-klausuler. Dette løfte blev afgivet
af den daværende beskæftigelsesminister i VK regeringen og støttet af et flertal i folketinget.
Den umiddelbare baggrund for udarbejdelsen af dette lovforslag er produktivitetskommissionens
anbefaling om at:
”…Lovgivningen om arbejdsmarkedsklausuler (fx konkurrence-, kunde-og jobklausuler) skærpes,
således at virksomhedernes mulighed for brug af sådanne klausuler begrænses væsentligt…”
Produktivitetskommissionen peger på, at den slags aftaler begrænser mobiliteten på
arbejdsmarkedet og dermed gør det svært for medarbejdere at søge hen, hvor de er mest produktive.
Men vi kan ikke se, at det fremlagte lovforslag i praksis væsentligt vil begrænse virksomhedernes
”muligheder for brug af sådanne klausuler”. Vi har i PROSA, Forbundet af It-professionelle i
Danmark netop gennemført vores årlige indsamling af lønstatistik oplysninger fra vores
medlemmer. Vi har denne gang stillet medlemmerne det spørgsmål om i hvilket omfang de er
omfattet af sådanne klausuler. Svarene viser os, at 18,7 % af vore privatansatte medlemmer er
omfattet af en kunde- eller konkurrenceklausul og i nogle tilfælde begge dele. Dette er en stigning i
forhold til 2012, hvor vi spurgte om det samme. Dengang oplyste 17% af de privatansatte
medlemmer, at de var omfattet af sådanne klausuler
Vi kan samtidig se af vores lønstatistik, at den gruppe medlemmer, der er omfattet af klausuler,
tjener marginalt mindre, end den gruppe, der ikke har. Forskellen er i sig selv lille, men man skulle
vel umiddelbart forvente, at denne gruppe af særligt betroede medarbejdere ville få mere i løn i
stedet.
Vi ser lovforslagene som udtryk for, at man politisk mener, at det vil være vigtigt at afkorte den
periode, man er bundet, først og fremmest fra 1 år til 6 måneder.
Vi vil henlede opmærksomheden på, at den afgørende virkning af klausuler ikke er, at de berørte
medarbejdere venter �½ eller 1 helt år med at skifte job. Virkningen af klausulerne er ofte, at de slet
ikke kan skifte job. Hvilken arbejdsgiver vil ansætte en medarbejder, som først kan begynde i
virksomheden efter 7-8 måneder eller 13-14 måneder. I begge tilfælde er svaret nok, at det kun vil
være muligt i sjældne tilfælde.
Vores erfaring er derfor, at den medarbejder, der virkelig gerne vil væk fra sit klausulbelagte job, er
tvunget til at acceptere en ledighedsperiode eller at tage et job, som ikke er omfattet af