Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 195 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 195
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 21. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2015 og var til 1.
behandling den 7. maj 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 8. april 2015
dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 95. Den
27. april 2015 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener grund-
læggende, at det – med det nuværende asylsystem – er for-
nuftigt med fælles europæisk registrering på en række områ-
der.
DF ser dog i stigende grad kritisk på den praktiske an-
vendelse af Eurodac- og Dublinforordningen, al den stund at
systemet på en række væsentlige områder ikke fungerer ef-
ter hensigten. Derfor er der løbende behov for at vurdere,
hvad Danmark konkret får ud af samarbejdet, og om dette er
i dansk interesse.
Hvis vi tager Dublinforordningen, sidder der for nuvæ-
rende ca. 200 asylansøgere, som Danmark ikke kan sende til
Italien, til trods for at vi har fælles aftaler på området, og til
trods for at vi allerede udveksler informationer med Italien. I
den sammenhæng er det også relevant at fremhæve Græken-
land, som i en årrække har undladt at leve op til sine forplig-
telser i Dublinforordningen. Dette undergraver et i forvejen
skrøbeligt system, og understreger, hvorfor EU efter DF’s
mening ikke bør overtage styringen af asyl- og udlændinge-
politikken. Det er åbenlyst, at den fælles registrering ikke
fungerer, som det oprindelig var planen. Der er desværre in-
gen tiltag, hverken fra EU’s side eller fra regeringens side,
som for alvor vil rette op på problemerne. Dette lovforslag
løser efter DF’s mening ikke de grundlæggende problemer.
DF fastholder da også, at der er brug for en omlægning af
dansk asylpolitik. DF bemærker ligeledes, at EU’s svar på
de stigende flygtningestrømme heller ikke for alvor tager fat
på problemerne. DF ønsker ikke at afskære Danmark fra in-
ternationalt samarbejde, men DF fastholder, at beslutninger-
ne i sidste ende bør ligge i Folketinget, hvorfor retsforbehol-
det skal bevares. Det er altafgørende.
DF er bekymret for, at lovforslaget vil pålægge et i forve-
jen trængt politi endnu flere udgifter og administrative plig-
ter, som på papiret ser fornuftige ud, men som reelt ikke be-
tyder alverden i praksis, når det kommer til at føre en stram
asyl- og udlændingepolitik. DF mener grundlæggende, at
asylpolitikken skal strammes, hvilket regeringen ikke læg-
ger op til med dette lovforslag eller andre lovgivningsmæs-
sige tiltag. Men DF anerkender, at til trods for de usikkerhe-
der, der er i lovforslaget, bl.a. om de administrative og øko-
nomiske konsekvenser for myndighederne, er der elementer
i forslaget, som trækker i den rigtige retning.
DF mener – i modsætning til regeringen og indholdet i
lovforslaget – at et ikke-EU land under visse forudsætninger
DokumentId
Journalnummer