Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 194
Offentligt
1532066_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. maj 2015
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Michael Schaumburg-
Müller
Sagsnr.: 2015-0037-0127
Dok.:
1601932
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Kompetenceændring i relation til sager om
humanitær opholdstilladelse m.v.) (L 194), som Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 11.
maj 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 194 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om et ændringsforslag, der gør Udlændingenævnet til klageinstans i sager om humanitært ophold i stedet for Flygtningenævnet som i det foreliggende lovforslag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Kompetenceændring i relation til sager om humanitær opholdstilla-
delse m.v.) (L 194):
”Vil ministeren overveje at støtte et ændringsforslag, der gør
Udlændingenævnet til klageinstans i sager om humanitært op-
hold i stedet for Flygtningenævnet som i det foreliggende lov-
forslag? Svaret ønskes begrundet.”
Svar:
Regeringen kan ikke støtte et ændringsforslag, hvorefter Udlændingenæv-
net bliver klageinstans i forhold til sager om humanitær opholdstilladelse i
stedet for Flygtningenævnet.
Som det fremgår af den kommenterede høringsoversigt, pkt. 2.3.1., skal
forslaget om at give Flygtningenævnet kompetence i sager om humanitær
opholdstilladelse ses på baggrund af, at sager om humanitær opholdstilla-
delse er nært knyttet til spørgsmålet om meddelelse af asyl. Muligheden
for humanitær opholdstilladelse har helt generelt til formål at tilgodese
personer, der er kommet til landet som asylansøgere, uden at der dog er
grundlag for at give asyl, men hvor humanitære hensyn i særlige tilfælde
ikke desto mindre kan tale for at meddele opholdstilladelse. Dette er også
baggrunden for, at det alene er registrerede asylansøgere, der kan ansøge
om humanitær opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 9 b, stk. 2, 1. pkt.,
jf. § 48 e, stk. 2.
Det bemærkes endvidere, at forholdene i ansøgernes hjemlande ofte vil
kunne være afgørende for, om der kan meddeles humanitær opholdstilla-
delse i en konkret sag. Dette gælder såvel sager om helbredsbetinget op-
holdstilladelse, hvor tilgængelighed af behandlingsmuligheder i hjemlan-
det vil kunne være afgørende, som i sager om f.eks. familier med børn, der
kommer fra et land i krig, subjektiv frygt, tortur og enlige kvinder og fami-
lier med mindre børn fra områder, hvor der hersker ekstremt vanskelige
levevilkår, der er nært beslægtet med de forhold, der gør sig gældende for
asylansøgere.
Det bemærkes endelig, at en sag, der har en mere kompliceret eller princi-
piel karakter, kan henvises til behandling i det samlede nævn, hvilket in-
debærer, at der ved sagens behandling – udover Flygtningenævnets for-
mand eller næstformand – medvirker en advokat, et medlem, der indstilles
2
L 194 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om et ændringsforslag, der gør Udlændingenævnet til klageinstans i sager om humanitært ophold i stedet for Flygtningenævnet som i det foreliggende lovforslag, til justitsministeren
af Dansk Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste i Udenrigsministe-
riets departement, og et medlem, der gør tjeneste i Justitsministeriets de-
partement.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.
2.2.1.2.1, og de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 8, 9 og 19.
3