Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 192
Offentligt
1533027_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. maj 2015
2015-3133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 192 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om
buskørsel og lov om taxikørsel m.v. (Løn- og arbejdsvilkår for chauffører, udvi-
delse af overenskomstnævnets kompetence m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 2:
Hvorfor har regeringen med udgangspunkt i den såkaldte NORTRA-dom, der
vedrører offentlig servicetrafik, valgt at indføre en ny regulering for hele taxi-
området?
Svar:
Transportministeriet har indtil Højesterets dom af 4. februar 2015 (NORTRA-
dommen) fortolket godskørsel, buskørsels- og taxiloven således, at chauffører,
der udfører godskørsel, buskørsel, limousinekørsel, sygetransport eller offentlig
servicetrafik, skulle aflønnes i overensstemmelse med en landsdækkende kol-
lektiv overenskomst på de pågældende områder.
Indehavere af tilladelser til taxikørsel kunne derimod efter Transportministeri-
ets opfattelse følge såvel landsdækkende kollektive overenskomster som geo-
grafisk afgrænsede lokale kollektive overenskomster.
Ved dommen af 4. februar 2015 fastslog Højesteret imidlertid, at enhver kollek-
tiv overenskomst uanset dennes indhold levede op til buskørsels- og taxilovens
bestemmelser om chaufførers løn- og arbejdsvilkår.
Da godskørselslovens bestemmelse om løn- og arbejdsvilkår for chauffører er
enslydende med buskørsels- og taxilovens bestemmelser på området, er der
således ikke grundlag for at antage, at der skulle gælde en anden retsstilling på
godskørselsområdet.
Det er derfor blevet fundet nødvendigt at justere ordlyden af bestemmelserne i
gods -, bus- og taxiloven om chaufførers løn- og arbejdsvilkår, således at der
udtrykkeligt stilles krav om, at indehavere af tilladelser til at udføre godskørsel,
buskørsel, limousinekørsel, sygetransport eller offentlig servicetrafik skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de kol-
L 192 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor regeringen har valgt at indføre ny regulering for hele taxiområdet, til transportministeren
1533027_0002.png
lektive overenskomster, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Indehavere af tilladelser til taxikørsel skal efter lovforslaget følge de bestem-
melserne om løn – og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
Under Folketingets behandling af beslutningsforslag B 92 vedrørende lønvilkår
på taxiområdet blev det drøftet, om der på taxiområdet findes kollektive over-
enskomster indgået af de mest repræsentative overenskomstparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.
Det er Transportministeriets vurdering, at der på området for gods- og buskør-
sel samt sygetransport og offentlig servicetrafik på nuværende tidspunkt findes
kollektive overenskomster, der er indgået af de mest repræsentative arbejds-
markedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Det er derimod efter Transportministeriets vurdering uafklaret, om der på om-
rådet for taxi- og limousinetilladelser findes kollektive overenskomster, der er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Transportministeriet har derfor udarbejdet et ændringsforslag til lovforslaget,
hvori det foreslås, at indehavere af tilladelser i henhold til taxiloven skal følge
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Hvis der omvendt ikke foreligger sådanne kollektive overenskomster, kan in-
dehavere af tilladelser i henhold til taxiloven ifølge ændringsforslaget opfylde
lovens krav om løn- og arbejdsvilkår for chauffører ved at følge enhver kollektiv
overenskomst på området uanset dennes indhold.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke