Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 191
Offentligt
1529288_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2015
Procesretskontoret
Christina Hjeresen
2015-0037-0126
1595891
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Ændring af aldersgrænsen for nævninge og
domsmænd) (L 191), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 5. maj 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Mette Undall-Behrend
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 191 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke ressourcer arbejdsgruppen om udvælgelse af lægdommere har til rådighed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-
ven (Ændring af aldersgrænsen for nævninge og domsmænd) (L 191)
fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke ressourcer arbejdsgrup-
pen om udvælgelse af lægdommere har til rådighed, herunder
sekretariatsbistand, også set i forhold til andre lignende ar-
bejdsgrupper.”
Svar:
1.
Arbejdsgruppen om udvælgelse af lægdommere blev nedsat på bag-
grund af et kommissorium af 12. januar 2009 og et tillægskommissorium
af 23. juli 2009.
Arbejdsgruppen blev ved kommissoriet bl.a. anmodet om – inden for rets-
plejelovens rammer – at overveje, hvordan det på den mest hensigtsmæs-
sige måde sikres, dels at de personer, der udtages til at virke som læg-
dommere, er egnede hertil, dels at sammensætningen af lægdommere i vi-
dest muligt omfang afspejler befolkningens sammensætning.
Arbejdsgruppen blev endvidere ved tillægskommissoriet bl.a. anmodet om
at overveje, hvordan afgrænsningen i retsplejelovens § 70 om udelukkelse
af personer fra lægdommerhvervet bør foretages.
Det fremgår af arbejdsgruppens kommissorium, at arbejdsgruppen sam-
mensættes således:
”− 1 medlem fra Justitsministeriet (formand).
− 2 medlemmer, herunder et medlem fra en statsadvokatur,
udpeges efter indstilling fra Rigsadvokaten.
− 1 medlem udpeges efter indstilling fra Domstolsstyrelsen.
− 1 medlem udpeges efter indstilling fra præsidenterne for
landsretterne.
− 1 medlem udpeges efter indstilling fra Den Danske Dommer-
forening.
− 1 medlem udpeges efter indstilling fra Landsforeningen af
Beskikkede Advokater.
− 1 medlem udpeges efter indstilling fra Advokatrådet.
− 4 medlemmer, herunder mindst 3 medlemmer fra enkelte
kommuner med forskellige erfaringer med det praktiske arbej-
de med udarbejdelse af grundlister, udpeges efter indstilling fra
Kommunernes Landsforening."
2
L 191 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke ressourcer arbejdsgruppen om udvælgelse af lægdommere har til rådighed, til justitsministeren
2.
Beskikkelse af arbejdsgruppens medlemmer er sket i overensstemmelse
med kommissoriet.
Medlemmerne af arbejdsgruppen varetager deres opgaver i arbejdsgruppen
ved siden af anden beskæftigelse som bl.a. retspræsident, advokat eller an-
sat i en kommune eller Kommunernes Landsforening. To af arbejdsgrup-
pens medlemmer er forhenværende borgmestre.
Arbejdsgruppens sekretariatsfunktion varetages ifølge kommissoriet af
Justitsministeriet, som har tilknyttet en fast sekretær til arbejdsgruppen,
der varetager sit arbejde som en del af sin beskæftigelse i øvrigt i Justits-
ministeriet.
Dette svarer til organiseringen af den sekretærbistand, der anvendes i for-
hold til en række andre råd og udvalg i Justitsministeriet, herunder f.eks.
Retsplejerådet, Straffelovrådet, Strafferetsplejeudvalget og Konkursrådet.
Sekretæren har siden april 2014 været bistået af en yderligere fuldmægtig
til løsning af forskellige ad hoc opgaver.
Opgaveløsningen i forhold til arbejdsgruppen er løbende ligesom andre ar-
bejdsopgaver i Justitsministeriet indgået i en prioritering inden for ministe-
riets ressourcemæssige rammer.
3.
Det bemærkes i øvrigt, at arbejdsgruppen som led i sit virke selv har
vurderet, at der var behov for en vejledning til grundlisteudvalgene til brug
for arbejdet med dannelsen af grundlister, hvorfor arbejdsgruppen forud
for udtagelse til grundlisterne for perioden 1. januar 2012 til 31. december
2015 prioriterede udarbejdelse af en sådan vejledning.
Resultatet heraf blev en vejledning af 23. november 2010 til grundlisteud-
valg om udarbejdelse af grundlister, som blev sendt til samtlige kommuner
i landet forud for udtagelsen til grundlisterne for perioden 1. januar 2012
til 31. december 2015.
3