Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 190 Bilag 7
Offentligt
1533291_0001.png
22. maj 2015
J.nr. 15-0510314
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringssvar fra Danske Advokater af 19. maj 2015 og
supplerende høringsskema vedrørende L190 – Forslag til lov om ændring af opkræv-
ningsloven og selskabsskatteloven (Ændring af rentetillæg for afregning af selskabsskat og
begrænsning af indestående på skattekontoen m.v.).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Supplerende hørigssnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1533291_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Danske Advokater kan tiltræde, at
forrentningen af restskat og over-
skydende skat knyttes op på mere
aktuelle rentesatser.
Det anføres, at en ligestilling af
stat og virksomheder tilsiger, at
restskat og overskydende skat skal
behandles ens rentemæssigt. Med
henvisning til, at der i lovforslaget
er estimeret en forøgelse af rente-
spændet mellem restskatteprocen-
ten og godtgørelsesprocenten i
2015 foreslås det, at Skatteministe-
riet overvejer, om forskellen på
restskatteprocenten og godtgørel-
sesprocenten for overskydende
skat stadig er rimelig.
Som ligeledes anført i kommenta-
ren til høringssvaret fra SEGES er
formålet med justeringen af rente-
reglerne, at både procenttillægget
ved restskat og ved overskydende
skat i videst muligt omfang skal af-
spejle henholdsvis selskabernes lå-
ne- og indskudsrente. Forskellen
på de to (rentemarginalen) varierer
afhængig af den konkrete renteud-
vikling i samfundsøkonomien. Et
loft over forskellen på de to rente-
satser vil derfor potentielt medfø-
re, at disse kan afvige betydeligt fra
renteniveauet på penge- og kapi-
talmarkederne, hvilket er i mod-
strid med intentionen med lov-
forslaget.
I tilfælde, hvor selskabet fortryder en
frivilligt indberettet acontoskat, vil en
eventuelt tilskrevet debetrenten på
skattekontoen blive neutraliseret, når
beløbet udbetales. En frivilligt indbe-
rettet acontoskat indgår først i den
rentebærende debetrente på skatte-
kontoen fra sidste rettidige betalings-
frist for den pågældende rate. Hvis
et selskab fortryder en foretaget ind-
beretning af frivillig acontoskat, kan
selskabet anmode SKAT om at få for
meget angivet acontoskat tilbagebe-
talt efter selskabsskattelovens § 29 D
i. I denne situation udbetales beløbet
over skattekontoen med valørdag fra
sidste rettidige betalingsdag for den
pågældende rate.
Det foreslås, at frivilligt indberettet
acontoskat skal kunne fortrydes
med den virkning, at debetrenten
på skattekontoen annulleres.
Side 2 af 3
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Supplerende hørigssnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1533291_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Andre forhold vedrørende skattekontoen
Det kritiseres, at der ikke kan ske
indbetaling til skattekontoen tidli-
gere end 5 dage før forfaldstid.
Hvis en virksomhed ønsker at indbe-
tale mere end 5 hverdag før sidste
rettidige betalingsfrist, skal virksom-
heden huske at forhøje sin udbeta-
lingsgrænse på skattekontoen for at
undgå, at skattekontoen returnerer
beløbet til virksomheden. En forhø-
jelse af udbetalingsgrænsen kan efter
forslaget fortsat ske inden for en be-
løbsgrænse på 200.000 kr. Loftet er
fastsat til 200.000 kr. af hensyn til, at
virksomheder med mindre betalinger
kan udnytte den fleksibilitet, der lig-
ger i angivelsesfristens længde, samti-
dig med, at virksomheden bruger
skattekontoens fleksibilitet til at re-
ducere antallet af indbetalinger i ste-
det for at betale de enkelte fordringer
indenfor 5 hverdage før sidste retti-
dige betalingsfrist.
SKAT er opmærksom på proble-
matikken med udbetaling i forbin-
delse med rettelser af tidligere fo-
retagne indberetninger, hvor angi-
velsesfristen endnu ikke er udlø-
bet. SKAT er i gang med at under-
søge, om det er muligt fremadret-
tet at forhindre udbetaling i situa-
tioner som den beskrevne.
Endvidere kritiseres det, at det ik-
ke er muligt at foretage korrektio-
ner i et tidligere indberettet beløb,
medmindre det sker samme dag.
Det forklares, at en korrektion til
en tidligere foretaget indberetning
af moms, hvorved momstilsvaret
nedsættes, udløser en udbetaling af
nedsættelsen over skattekontoen,
selvom den første angivelse af
moms ikke er indbetalt, fordi der
er mere end 5 dage til forfaldstids-
punktet. Hvis reguleringsbeløbet
tilbagebetales til SKAT, vil beløbet
blive returneret, fordi der er mere
end 5 dage til forfaldstid for mom-
sen. Det anføres, at systemet der-
for kan lægge op til en ufrivillig
kassekredit hos SKAT, og det kan
endvidere ikke udelukkes, at sy-
stemet kan udnyttes til at opnå en
likviditetsforbedring.
Side 3 af 3