Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 190 Bilag 2
Offentligt
1527835_0001.png
8. maj 2015
J.nr. 15-0510314
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Ændring af
rentetillæg for afregning af selskabsskat og begrænsning af indestående på skattekontoen
m.v.).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet finder det stærkt
utilfredsstillende, at høringen først
gennemføres efter lovforslagets
fremsættelse, da Advokatrådet ikke
finder, at der er tungtvejende
grunde til, at lovforslaget ikke har
afventet høring af de relevante in-
teresser.
Lovforslaget er ikke sendt i høring
forinden fremsættelsen af hensyn
til den foreslåede overgangsregel,
hvorefter selskaber for den over-
skydende skat, der kan henføres til
acontoskat indbetalt inden frem-
sættelsen, opnår den hidtil gælden-
de godtgørelse. En udsendes i hø-
ring inden fremsættelsen ville give
mulighed for, at selskaberne kunne
indbetale yderligere beløb, der ville
blive omfattet af de hidtil gælden-
de regler, hvilket ville modgå sigtet
med lovforslaget. Der er redegjort
herfor i lovforslagets bemærknin-
ger.
Stykket om beregning af restskat-
teprocenten er placeret ved siden
af stykket om beregningen af pro-
centtillægget for den nye 3. rate af
frivillig acontoskat, fordi de to
procenter begge bygger på den
gennemsnitlige kassekreditrente.
2. pkt. i den foreslåede § 29 B, stk.
7, er ikke en undtagelse til det fore-
slåede 1. pkt. i bestemmelse. Det
omhandlede 2. pkt. har sammen-
hæng med den foreslåede bestem-
melse i selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 5, 4. pkt., hvorefter der ikke
betales godtgørelse af en oversky-
dende skat, der modsvares af en
frivillig indbetaling af acontoskat
foretaget efter den 20. november i
indkomståret.
Selskabernes incitament til at ind-
betale frivillig acontoskat efter den
nye 3. rate ligger i, at procenttil-
lægget bliver lavere, fordi der alene
skal betales for den kortere perio-
Det anføres, at stykket om bereg-
ning af restskattetillægget lovtek-
nisk kan flyttes op fra stk. 10 til
stk. 8 med henblik på, at henvis-
ningerne i stykkerne til øvrige
stykker i bestemmelsen kommer i
numerisk rækkefølge.
Der henvises til, at det i nyaffattel-
sen af selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 7, 1. pkt., er anført, at der skal
betales et tillæg efter stk. 11. I 2.
pkt. er det imidlertid anført, at der
ikke skal betales et tillæg efter stk.
11. Det at føres, at hvis det er me-
ningen, at 2. pkt. er en undtagelse
til 1. pkt., bør der i 2. pkt. indføjes
et ”dog” mellem ordene ”betales
ingen”.
Advokatrådet savner en uddybning
af, hvordan virksomhederne har et
incitament til at betale frivillig
acontoskat efter den 1. november i
indkomståret, når de skal betale
Side 2 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
restskattetillæg af den frivillige
indbetaling.
Det findes at være en omgåelse af
skattefriheden af godtgørelse for
overskydende skat, at der i selve
beregningen af godtgørelsespro-
centen korrigeres for skattefrihe-
den, så det økonomiske resultat af
en godtgørelse svarer til, at den var
skattepligtig.
de.
Godtgørelsesprocenten skal så vidt
muligt afspejle det skattepligtige af-
kast, selskaberne alternativt ville kun-
ne opnå i banken. Da godtgørelsen
ved overskydende skat er skattefri,
kan denne balance kun opnås, hvis
godtgørelsesprocenten afspejler mar-
kedsrenten efter skat. Ellers ville det
bedre kunne betales sig for selskaber-
ne at placere deres likviditet i SKAT
frem for i deres pengeinstitut. Godt-
gørelsesprocenten er derfor efter både
forslaget og de nuværende regler fast-
sat som en efterskatrente, hvilket di-
rekte fremgår af den gældende be-
stemmelse i SEL § 29 B, stk.7.
Vedrørende forklaring på forskel-
len i rentespænd mellem restskat-
teprocenten og godtgørelsespro-
centen henvises til kommentaren
til høringssvaret fra SEGES.
Henset til det nuværende rente-
marked savnes der en forklaring
på, hvorfor spændet mellem godt-
gørelsesprocenten og restskatte-
procenten udvides fra 3,5 pro-
centpoint til 5 procentpoint.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har forståelse for
justeringen af rentesatserne for
indbetaling af acontoskat m.v., så
rentesatserne ikke bevirker, at sta-
ten anvendes som et alternativ til
at sætte penge i banken.
Det er ifølge DE positivt, at der
åbnes for at indbetale acontoskat i
februar i året efter indkomståret,
da det giver selskaberne klart bed-
re mulighed for at minimere over-
Side 3 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skydende skat og restskat.
Det findes ikke rimeligt, at selska-
berne ikke kender rentesatserne,
når betalingen foretages. Da ren-
ten beregnes på baggrund af Nati-
onalbankens indlånsrente, må ren-
ten kendes den 1. oktober, og DE
foreslår derfor, at satserne skal of-
fentliggøres senest den 15. okto-
ber. Da rentesatsen for betaling
senest 1. februar i året efter ind-
komståret er højere end rentesat-
sen for indbetaling senest den 20.
november i indkomståret, vil sel-
skaberne have en interesse i at
kende rentesatserne inden fristen
den 20. november.
Det foreslås, at rentesatsen for
indbetaling senest 1. februar (for-
ventet 0,8 pct.) fastsættes med ud-
gangspunkt i indlånsrenten sva-
rende til rentesatsen for indbeta-
ling senest 20. november (forven-
tet 0 pct.), da det ikke virker rime-
ligt, at en tre måneders ekstra kre-
dittid skal koste så meget mere.
I forhold til muligheden for at
fremskynde offentliggørelsen af
rentesatserne henvises til kom-
mentar til høringssvar fra FSR –
Danske Revisorer.
Indbetalinger senest den 1. februar
sker normalt i året efter indkomst-
året og har derfor i højere grad ka-
rakter af restskat end af en samti-
dighedsskat. Det er på denne bag-
rund fundet naturligt, at rentesat-
sen fastsættes med udgangspunkt i
restskattetillægget.
DI
DI er enig i lovforslagets intention
om at gøre renteniveauet mere
tidssvarende og har forståelse for,
at der ikke skal være et økonomisk
incitament til at indbetale for me-
get på skattekontoen eller som
acontoskat. Dog rejses der
spørgsmål ved, om en rentetilpas-
ning skal afgrænses til selskabers
acontoskat uden at omfatte rente-
niveauet på skattekontoen. Det
fremhæves, at det aktuelle renteni-
veau medfører, at der pålægges
uforholdsmæssigt store renter ved
Vedrørende behovet og mulighe-
derne for at justere rentesatserne i
den øvrige del af skattesystemet
henvises til kommentar til hørings-
svar fra FSR – Danske Revisorer.
Side 4 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ansættelsesændringer, hvilket er i
strid med intentionerne bag reg-
lerne om rente ved ansættelsesæn-
dringer. Det aktuelle lovforslag an-
ses for en oplagt mulighed for at
ændre reglerne om, at renten ved
ansættelsesændringer er den sam-
me som ved for sen betaling.
Det findes ikke rimeligt, at rente-
satserne bygger på en antagelse
om, at alle selskaber, som har be-
talt for lidt i forskudsskat, ville ha-
ve finansieret indbetalingen ved et
træk på kassekreditten og tilsva-
rende, at alle selskaber, som har
indbetalt for meget, har finansieret
indbetalingen fra et almindeligt
bankindestående. Det anerkendes
dog, at der bør være et økonomisk
incitament for selskaberne til at af-
regne selskabsskatten så korrekt og
tidligt som muligt.
Fastsættelsen af procenttillæggene
ved overskydende skat og ved
restskat skal i videst muligt omfang
afspejle virksomhedernes alterna-
tive lånerente og placeringsrente.
Gennemsnitligt set vurderes dette
at være tilfældet med den foreslåe-
de model baseret på henholdsvis
kassekreditrenten og Nationalban-
kens indskudsbevisrente.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
FSR - Danske Revisorer
FSR – Danske Revisorer finder det
forståeligt, at det er nødvendigt at
justere reglerne, så de tilpasses det
gældende markedsrenteniveau,
men finder, at det generelle rente-
niveau på skattekontoen væsentligt
overstiger det generelle markeds-
renteniveau, fordi rentesatsen in-
deholder et fast tillæg på 0,7 pct.
Foreningen finder ikke, at der er
en fornuftlig begrundelse for, at en
forhøjelse af ansættelsen for et tid-
ligere år skal pålægges en rente, der
er ude at trit med det generelle
renteniveau, og omvendt en for
En justering af de øvrige rentesat-
ser i skattesystemet ligger uden for
rammerne af dette lovforslag, men
spørgsmålet om bl.a. vægtningen
mellem det variable renteelement
og det faste tillæg vil blive vurderet
nærmere med henblik på en even-
tuel senere ændring af lovgivnin-
gen.
Side 5 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stor godtgørelse ved en nedsættel-
se af ansættelsen.
Det findes positivt, at selskabers
frist for at betale acontoskat for-
længes til den 1. februar, men fo-
reslår, at fristen forlænges til den 1.
marts med henblik på at flere kan
få glæde af det.
Fristen den 1. februar er fastsat ud
fra en afvejning af hensynet til at
kunne indbetale acontoskat efter
årsskiftet overfor hensynet til, at
rentetillægget for den senere ind-
betaling ikke skal blive for højt.
Det bemærkes, at renteniveauet
svarer til renteniveauet for rests-
kattetillægget, men fordelen for
selskaberne ligger i, at der alene
skal betales for den kortere perio-
de.
Det fremgår af den foreslåede be-
stemmelse, at der ikke ydes godt-
gørelse, henholdsvis ikke skal beta-
les tillæg, af frivillige indbetalinger
af acontoskat, foretaget efter den
20. november i indkomståret, men
senest den 1. februar i året efter
indkomståret.
Efter forslaget skal godtgørelses-
procent, restskatteprocent og pro-
centtillæg offentliggøres senest den
15. december i indkomståret. Fri-
sten er fastsat med henblik på at
sikre, at der i alle år er tid nok til at
få opgjort og offentliggjort satser-
ne. SKAT vil bestræbe sig på at of-
fentliggøre satserne tidligst muligt,
og det er forventningen, at det
normalt vil være muligt at offent-
liggøre satserne allerede i starten af
november.
Spørgsmålet om ændring af regler-
ne om fordeling af acontoskat i
forbindelse med omstruktureringer
ligger uden for rammerne af nær-
værende lovforslag, men der ar-
Vedrørende selskabsskattelovens §
29 B, stk. 7, anbefales det præcise-
ret, hvilke beløb der ikke ydes
godtgørelse af henholdsvis ikke
betales tillæg af.
Det foreslås, at offentliggørelsen af
godtgørelsesprocent, restskatte-
procent og procenttillæg skal ske
senest den 1. november i ind-
komståret med henblik på, at sel-
skaberne kan foretage beregninger
af de nøjagtige rentemæssige kon-
sekvenser i forbindelse med be-
slutning om indbetaling senest den
20. november i indkomståret.
Det foreslås, at reglerne om forde-
ling af acontoskat i forbindelse
med omstruktureringer ændres, så
selskaber, der indgår i en ny sam-
beskatning, på selvangivelsen kan
Side 6 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oplyse, hvordan indbetalt aconto-
skat skal fordeles mellem den nye
sambeskatning og det særbeskatte-
de selskab. Alternativt bør fristen
for at anmode om omfordeling
forlænges, og der bør gives mulig-
hed for, at et selskab i en vis peri-
ode efter indtræden i en sambe-
skatning kan foretage indbetaling
af acontoskat, som kan henføres til
perioden før indtræden i sambe-
skatningen.
bejdes videre med forslaget i an-
den sammenhæng.
FTF
FTF støtter tiltag, der forhindrer,
at indbetalinger til SKAT bruges til
rentespekulation.
Det forventes, at lovforslagets
merforbrug af årsværk ikke tages
fra andre arbejdsområder i SKAT,
således at der ikke sker personale
reduktioner på andre vigtige skat-
teområder.
De 3 yderligere årsværk vil indgå i
den samlede prioritering af, hvor-
dan SKATs samlede årsværk for-
deles på de forskellige opgaver in-
den for SKATs forretningsområ-
de.
SEGES
SEGES finder det uhensigtsmæs-
sigt, at indkomstårets rentesatser
først offentliggøres den 15. de-
cember i indkomståret, fordi til-
lægget for betaling af yderligere
acontoskat den 1. februar er højere
end tillægget for betaling af acon-
toskat inden 20. november i ind-
komståret, og selskaberne derfor
ikke kender størrelsen af satserne
inden 20. november i indkomst-
året.
Der henvises til, at der i dag altid
er en forskel på 3,5 pct. mellem
rentesatsen for overskydende skat
og rentesatsen for restskat. Det fo-
reslås, at der fastsættes et loft over
I forhold til muligheden for at
fremskynde offentliggørelsen af
rentesatserne henvises til kom-
mentar til høringssvar fra FSR –
Danske Revisorer.
Formålet med justeringen af rente-
reglerne er, at både procenttillæg-
get ved restskat og ved oversky-
dende skat i videst muligt omfang
skal afspejle henholdsvis selska-
Side 7 af 8
L 190 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1527835_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forskellen mellem rentesatsen for
restskat og overskydende skat.
bernes låne- og indskudsrente.
Forskellen på de to (rentemargina-
len) varierer afhængig af den kon-
krete renteudvikling i samfunds-
økonomien. Et loft over forskellen
på de to rentesatser vil derfor po-
tentielt medføre, at disse kan afvi-
ge betydeligt fra renteniveauet på
penge- og kapitalmarkederne, hvil-
ket er i modstrid med intentionen
med lovforslaget.
Pensionsstyrelsen (ATP)
Pensionsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 8 af 8