Tak for den positive modtagelse af forslaget fra partierne her i Folketinget.
Forslaget skal sikre, at reglerne også tager højde for perioder med negativ rente.
Jeg tror ikke, at der vel er nogen af os, der havde forestillet os, at vi overhovedet skulle stå i den her situation for bare et par år siden, altså at vi helt alvorlig talt skulle diskutere, hvordan vi også i en skattemæssig sammenhæng håndterer negative renter.
Men det gør vi altså nu.
Så lad mig allerede her indledningsvis bemærke, at der også i forbindelse med høringen over forslaget, ud over de positive kommentarer, der er givet her i salen, fra høringsparternes side er udvist forståelse for, at det er nødvendigt at justere reglerne på dette område.
Det har jeg selvfølgelig også noteret mig med tilfredshed.
Baggrunden for forslaget, hvilket flere ordførere også har været inde på, er, at de gældende regler for fastsættelse af rentesatser på selskabers acontoskatter og muligheden for at have eneståender på skattekontoen ikke er robuste over for perioder med negativ rente.
Det kan bl.a.
modvirke Nationalbankens muligheder for via rentenedsættelser at påvirke kronekursen, fordi virksomhederne kan placere deres likviditet hos SKAT i stedet for i pengeinstitutter m.v.
Derfor foreslår regeringen, at reglerne justeres, så det sikres, at SKAT ikke benyttes som bank.
Forslaget indeholder to elementer, der begge har dette sigte.
For det første indføres et loft på 200.000 kr.
over, hvor store indeståender virksomhederne kan have indestående på deres skattekonto.
Loftet skal sikre, at virksomhederne ikke placerer store beløb hos SKAT i perioder med negative indlånsrenter i pengeinstitutterne.
Det skal i den forbindelse siges, og det har været nævnt i debatten undervejs, at en mulighed kunne være at indrette dette loft på anden vis end som et fast beløb.
Jeg har selvfølgelig noteret mig synspunkterne, og vi vender også tilbage til det undervejs i udvalgsbehandlingen.
Men jeg vil dog allerede nu lufte den lille bekymring set fra min side, som vi naturligvis skal udbore nærmere, at der kan være relativt store administrative udfordringer forbundet med det, hvis man skal have et fleksibelt loft, som tager højde for forskellige omsætningsgrænser m.v.
Jeg kan heller ikke på nuværende tidspunkt udbore, hvad det måtte give af administrative udfordringer i forhold til de enkelte virksomheder.
Det er blot for lige at nævne, at den udfordring kan der være.
Men det vender vi som sagt tilbage til i udvalgsarbejdet.
Derudover lettes selskabernes betaling af frivillig acontoskat over skattekontoen.
I dag vil et selskab, selv om det har angivet, at det ønsker at indbetale frivillig acontoskat, skulle holde øje med, om der er fuld dækning på skattekontoen på sidste rettidige betalingsdag.
Det vil med forslaget ikke længere være tilfældet.
Dermed bliver betalingen af frivillig acontoskat over skattekontoen mere fleksibel.
For det andet er der et element i lovforslaget, som vedrører rentesatserne i acontoskattesystemet.
Med forslaget justeres rentesatserne, så de bliver mere aktuelle, ved at tidspunktet for opgørelsen af niveauet for rentesatserne rykkes fra det foregående indkomstår til det aktuelle indkomstår.
Desuden omlægges rentesatserne, så de i højere grad afspejler virksomhedernes alternative låne- og placeringsrente.
Dermed fjernes incitamentet til at placere pengene hos SKAT i perioder med negative indlånsrenter i pengeinstitutterne.
Herudover indføres der adgang til at indbetale yderligere frivillig acontoskat frem til den 1.
februar i året efter indkomståret.
Det vil gøre det lettere for selskaberne at tilpasse deres forskudsskat til årets endelige skat.
Da selskaberne allerede har påbegyndt indbetalingen af acontoskat, foreslås endeligt en række overgangsregler for at sikre, at indbetalinger før forslagets fremsættelse ikke bliver ramt af stramningerne.
Jeg besvarer selvfølgelig meget gerne de spørgsmål, der måtte være i forbindelse med forslaget og virkningerne heraf, under udvalgsbehandlingen, og jeg ser i øvrigt frem til den videre behandling af lovforslaget.