Det lovforslag, som nu efter lang tids møjsommeligt arbejde og mange forhandlinger er kommet til folketingsbehandling, er jo et lovforslag, som bakkes op af et ganske massivt flertal her i Folketinget.
I Dansk Folkeparti er vi af den klare overbevisning, at netop turismeerhvervet altså er et af de erhverv, som vi er nødt til at fokusere ekstra meget på i de kommende år.
Det er noget, som vi har sagt talrige gange; vi har faktisk også sågar foreslået, at vi skulle have en turismeminister, som havde det her område helt som sit eget, fordi det jo er det fjerdestørste erhverv i Danmark.
Som det også blev sagt tidligere af fru Julie Skovsby, er der jo 120.000 fuldtidsstillinger, hvis man omregner det, i den her branche.
Samtidig er det jo nogle jobs, som tit udføres af folk med en mindre grad af uddannelse, og det er også nogle jobs, som er meget geografisk spredt i Danmark.
Det er nogle rigtig gode ting samlet set for det danske samfund, at vi har sådan et erhverv i Danmark, og vi skal også prøve på – det er også det, vi gør med det her lovforslag – at gøre det endnu mere attraktivt at investere i at udvikle den danske turisme.
Der blev også tidligere nævnt det her med, at vi jo med hensyn til det her lovforslag bl.a.
får den første samlede turismelov for Danmark.
Det er noget, der har været efterspurgt fra flere sider igennem flere år, og det er da korrekt, at den nuværende regering så er den, der er lykkedes at komme i mål med en fælles aftale på området.
I Dansk Folkeparti er vi også spændt på at se, hvad det her får af langsigtede konsekvenser.
Vil det give nogle mærkbare ændringer af positiv karakter?
Vil vi kunne se frem til, at den danske turisme vil fremstå mere attraktiv over for udenlandske gæster i særdeleshed, men selvfølgelig også over for danskere, så flere vælger at bruge deres sommerferie og deres opsparede midler til ferie i Danmark, hvis det er det, der er mulighed for?
Der lægges også op til med det her, at der kommer en årlig rapport fra erhvervs- og vækstministeren, som skal gøre status på udmøntningen af det her lovforslag og de konkrete initiativer, som ligger i det, bl.a.
den nye struktur på hele turismeområdet med Det Nationale Turismeforum og det her Advicery Board, som så skal rådgive, og endelig selvfølgelig også de udviklingsselskaber, som jo på hvert deres område skal udvikle den danske turismestrategi.
Dansk kyst- og naturturisme er jo et af de steder, hvor vi har haft rigtig mange omsætningskroner og rigtig mange besøgende, også udenlandske turister, men hvor man også har kunnet se, at det har været under pres i de senere år.
Vi hilser det i hvert fald velkommen i Dansk Folkeparti, at vi kan se frem til, at der bliver en forhåbentlig bedre udnyttelse af de mange gode ting, vi har i Danmark, med hensyn til vores kyst- og naturturisme.
Endelig er der jo også, synes jeg, grund til i dag at hejse flaget for vores erhvervs-, konference- og mødeturisme, specielt set i forhold til at vi jo også har haft diskussionen her i Folketinget mange gange, bl.a.
i 2011, tror jeg det var.
Her var jeg selv ordfører på et beslutningsforslag om at få fjernet den sidste del af hotelmomsen på erhvervsovernatninger, hvor der jo er moms på, fordi det netop kan være med til at øge graden af, hvor mange internationale kurser og seminarer og konferencer der bliver afholdt i Danmark.
Nu er det jo så en del af regeringens plan og en del af det, som er blevet virkelighed, og vi er selvfølgelig meget glade for, at det nu også betyder, at danske virksomheder inden for det her område, altså hoteller og konferencecentre, i højere grad kan begynde at konkurrere også på internationalt plan, så vi ikke skal lide under den meget store forskellighed, der har været i forhold til udgifterne.
Eksempelvis har det været mere økonomisk fordelagtigt, hvis man valgte at gennemføre sine konferencer i Stockholm eller i Berlin eller andre steder, i hvert fald i Tyskland og Sverige og også andre europæiske lande.
Så har vi jo også storbyturismen, som er noget helt specielt.
Jeg er selvfølgelig også glad for, at vi har ekstremt mange af de her besøg af store skibe med mange folk.
Nogle siger så godt nok, at de køber for lidt, når de endelig kommer i land.
Vi må så prøve, om vi kan få dem til at blive lidt længere ad gangen, så de kan nå at købe noget mere.
Men omvendt synes jeg også, at jeg bl.a.
har fået at vide i dag, at det er Københavns Lufthavnes grænsekontrol – politibetjente – som står for den kontrol, der er med de her store skibe.
Så måske skulle vi også se på, om der ikke kunne blive en lidt bedre kontrol i den forbindelse.
Men overordnet set er det en turismeplan, som jeg synes vi alle sammen kan være bekendt.
Jeg synes, den er god; jeg synes, den har rigtig mange gode ting, som skal med.
Vi har været lidt betænkelige med hensyn til det her med de tre udviklingsselskaber, for det kan godt ske, at der vil komme den her diskussion, hvor man begynder at kriges lidt om pengene, altså om, hvorvidt pengene skal bruges på kystturisme eller på erhvervsturisme eller på storbyturisme.
Der er måske nogle, der synes, at vi placerer pengene de forkerte steder, typisk dér, hvor man ikke selv har råderet over dem, og så kan der opstå nogle konflikter, kan man sige.
Men det er jo noget af det, som kommer med i den årlige redegørelse, som vi får.
Nu kan jeg se, at min taletid er brugt, men jeg vil så også sige i forhold til den her redegørelse, som vi får omkring udmøntningen af den nationale strategi, om ministeren – bare for en sikkerheds skyld – så også vil bekræfte nu her efter ordførerrunden, at der selvfølgelig også vil blive en høring af de parter, som er med fra politisk side, så vi også fra politisk hold kan se af den redegørelse, om tingene går sådan, som de bør, inden for området.
Tak for ordet.