Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 187 Bilag 6
Offentligt
1533026_0001.png
Til lovforslag nr.
L 187
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 21. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Et nyt adoptionssystem m.v.)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. april 2015 og var til 1.
behandling den 24. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, ligestilling, integrati-
on og sociale forhold sendte den 14. januar 2015 dette ud-
kast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 87. Den 15. april
2015 sendte ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget. Der har været gennemført en helhedsanalyse af det
danske adoptionssystem med særligt fokus på internationale
fremmedadoptioner. Kammeradvokaten har også gennem-
ført en undersøgelse af tilsynet med de adoptionsformidlen-
de organisationer, der har indgået i helhedsanalysen. Kam-
meradvokaten har peget på en række tiltag, som efter hans
opfattelse netop skulle overvejes i forhold til et nyt adopti-
onssystem, bl.a. anbefalinger om præciseringer i grundlaget
for tilsynet, ligesom der peges på et behov for tydeliggørelse
af indholdet af tilsyn, og hvem der fører tilsyn med adopti-
onsbureauerne.
Dansk Folkeparti har indgået en aftale med størsteparten
af folketingets partier. Det overordnede formål med aftalen
er at skabe et nyt adoptionssystem, at fremtidssikre den in-
ternationale adoptionsformidling til Danmark og at under-
støtte den nødvendige stabilitet i adoptionssystemet, samti-
dig med at sikkerheden i forhold til de adoptioner, der gen-
nemføres, øges. Forslaget skal dermed også være med til at
understøtte gode vilkår for de børn, der kommer til Dan-
mark.
Dansk Folkeparti vil følge området og anmode om at få
en status over, om loven lever op til intentionerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de
seneste års skandaler på adoptionsområdet har vist et stort
behov for en grundlæggende oprydning. Fejl i sagerne, rod i
økonomien og mistanker om såkaldte børnehøstere kalder
på ansvarlige politiske beslutninger. Men de øvrige partier
har ikke vist sig villige til at gøre det, der skal til, så vi kan
være sikre på, at børn, der kommer til Danmark, altid gør
det på et etisk og juridisk korrekt grundlag.
Enhedslisten er bekymrede for, at systemet heller ikke
fremover vil være gearet til at sikre, at adoptioner til Dan-
mark sker, uden at biologiske forældre er direkte eller indi-
rekte presset til at bortadoptere. Tilsynet i afgiverlandene er
ikke tilfredsstillende, og de økonomiske incitamenter er de-
sværre ikke elimineret. Der vil ikke være et egentlig tilsyn i
de lande, hvor børnene kommer fra, og hvor der er fare for,
AX017644
L 187 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/5-15
1533026_0002.png
2
at biologiske forældre presses eller snydes til at opgive deres
børn, ligesom man ikke vil adskille hjælpearbejde, dvs. øko-
nomiske donationer, og adoptioner, og der eksisterer derfor
fortsat økonomisk incitament til at fortsætte strømmen af
adoptioner. Enhedslisten mener, at man burde stille krav om
en fuldstændig adskillelse af hjælpearbejde og adoptioner,
og at der bør sikres et uafhængigt tilsyn med de danske
adoptioners grundlag direkte i afgiverlandene, hvor der er
størst risiko for fejl, pres og decideret handel med børn.
De adopterede selv får desuden ikke de særlige rettighe-
der, som et tidssvarende børnesyn burde føre til. De burde
blive sikret reelle rettigheder, herunder retten til egne papi-
rer, retten til en relation til biologiske forældre og familie,
retten til at blive understøttet i en relation til oprindelseslan-
det og retten til rådgivning og støtte (såkaldt PAS-rådgiv-
ning) uden adoptivfamiliens tilstedeværelse, fordi de adop-
terede kommer med en historie og en fortid, og de er selv-
stændige individer, som skal respekteres som sådan.
Lovforslaget betyder desuden, at de samme skandaleram-
te private formidlende organisationer får lov til at fortsætte.
Der kommer lidt ekstra krav til den fremtidige private orga-
nisation, men dette står efter Enhedslistens mening på ingen
måde mål med de mange fejl, der er begået, og den usikker-
hed, der historisk er om de private formidlende organisatio-
ner. Det er Enhedslistens holdning, at det ansvarlige ville
have været en statslig formidling.
Det er desuden Enhedslistens holdning, at det danske
samarbejde bør begrænses til lande, der har underskrevet
Haagerkonventionen, som beskytter børnenes grundlæggen-
de rettigheder i adoptioner. Regeringen og de øvrige aftale-
partier afviste dette krav under henvisning til, at det ville fø-
re til færre adoptioner samlet set, hvilket muligvis er sandt.
Det er dog Enhedslistens holdning, at antallet af gennemfør-
te adoptioner må være sekundært til ønsket om juridisk og
etisk korrekte adoptioner.
Enhedslisten mener, at denne reform af adoptionssyste-
met var en historisk chance, som skulle have været udnyttet
til at lave et tidssvarende system, der sætter de adopterede i
centrum. Systemet bør indrettes med det primære formål at
sikre barnets tarv før, under og efter en eventuel adoption,
og hensynet til adoptivforældre bør være sekundært. Dette
er først og fremmest af hensyn til børnene, men også af hen-
syn til de adoptivfamilier, som lider, hvis der kan sås tvivl
om grundlaget for en adoption. Enhedslisten mener ikke, at
det er lykkedes med dette lovforslag, men at man tværtimod
har forsøgt at stoppe kritik af et grundlæggende skævt sy-
stem med kosmetiske ændringer, og Enhedslisten kan derfor
ikke støtte lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I indledningen indsættes efter »27. december 2014«:
»og § 1 i lov nr. 530 af 29. april 2015«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 9, stk. 3
og
4,
affattes således:
»Stk. 3.
Adoption kan meddeles efter stk. 2, hvis betingel-
serne for anbringelse af barnet uden for hjemmet i § 58, stk.
1, nr. 1 eller 2, i lov om social service er opfyldt og det er
sandsynliggjort, at forældrene varigt vil være ude af stand til
at varetage omsorgen for barnet, og at adoption af hensyn til
kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst vil være bedst
for barnet.
Stk. 4.
Når barnet er anbragt uden for hjemmet i en pleje-
familie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service, og
betingelserne for anbringelse af barnet uden for hjemmet i §
58, stk. 1, i lov om social service er opfyldt, kan adoption
efter stk. 2 meddeles plejeforældrene, hvis barnets tilknyt-
ning til plejefamilien har antaget en sådan karakter, at det vil
være skadeligt for barnet at bryde denne tilknytning, navnlig
under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets op-
vækst og til barnets relation til sine forældre.««
[Konsekvensændring]
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 25, nr. 3,
ændres »§§ 6 og 8, og« til: »§§ 6 og 8,«, og
i
nr. 4
ændres », jf. § 9.« til: », jf. § 9, og«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 34, stk. 1, nr. 1,
ændres »efter § 30, stk. 2,« til: »i en
tilladelse efter § 30, stk. 1, eller tilsidesætter regler fastsat i
medfør af § 30 c,«.
03.
I
§ 34, stk. 1, nr. 2,
ændres »§§ 31-33« til: »§ 31, § 32
eller § 33«.
04.
I
§ 34, stk. 3,
ændres »§ 30, stk. 2« til: »§ 30 c«.«
[Konsekvensændringer]
Ny paragraf
5)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 530 af 29. april 2015 om ændring af
adoptionsloven, lov om social service, forældreansvarsloven
L 187 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/5-15
1533026_0003.png
3
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Lempelse af betingelserne for adoption uden
samtykke m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 2,
ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Adoptionsloven er efter lovforslagets fremsættelse blevet
ændret ved § 1 i lov nr. 530 af 29. april 2015 om ændring af
adoptionsloven, lov om social service, forældreansvarsloven
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Lempelse af betingelserne for adoption uden sam-
tykke m.v.). I indledningen til § 1 indsættes en henvisning
til denne ændringslov.
Til nr. 2 og 5
Ved § 1, nr. 2, i lov nr. 530 af 29. april 2015 ændres
adoptionslovens regler om adoption uden samtykke i § 9,
stk. 3 og 4. Efter den nye bestemmelse i stk. 3 er det en be-
tingelse for adoption uden samtykke, at adoptionen vil være
til gavn for barnet.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at den generelle
betingelse for adoption i lovens § 2 ændres fra »til gavn for
barnet« til »bedst for barnet«. Det foreslås, at en tilsvarende
sproglig modernisering foretages i lovens § 9, stk. 3. Af lov-
tekniske grunde er det således nødvendigt at nyaffatte § 9,
stk. 3 og 4, i lovforslaget og samtidig ophæve § 1, nr. 2, i
lov nr. 530 af 29. april 2015.
Til nr. 3
Formålet med ændringen er at præcisere, hvilket af de to
forekomster af ordet »og« i adoptionslovens § 25, nr. 3, der
skal udgå.
Til nr. 4
Den gældende § 34 i adoptionsloven indeholder straffe-
bestemmelser, der henviser til lovens § 30, stk. 2, og §§
31-33. Imidlertid foreslås § 30, stk. 2, ændret, og der fore-
slås indsat en række bestemmelser mellem § 31 og § 32. Det
er derfor nødvendigt at ændre henvisningerne i § 34.
§ 34, stk. 1, nr. 1, vedrører straf for tilsidesættelse af vil-
kår for at yde adoptionshjælp, der er fastsat efter den gæl-
dende bestemmelse i § 30, stk. 2, i forbindelse med en tilla-
delse til at yde adoptionshjælp efter § 30, stk. 1. Efter lov-
forslaget kan der efter den foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse i § 30 c fastsættes generelle regler for at yde adopti-
onshjælp, og disse regler skal delvis træde i stedet for de vil-
kår, der i dag fastsættes efter § 30, stk. 2. Adgangen til at
knytte vilkår til en tilladelse til at yde adoptionshjælp vide-
reføres i det foreslåede § 30, stk. 1. Derved svarer de fore-
slåede bestemmelser i § 30, stk. 1, og § 30 c om vilkår for
og regler om ydelse af adoptionshjælp til den gældende be-
stemmelse i § 30, stk. 2. § 34, stk. 1, nr. 1, ændres derfor,
således at den henviser til disse to bestemmelser.
Tilsvarende ændres henvisningen i § 34, stk. 3, fra § 30,
stk. 2, til § 30 c.
Indsættelsen af de foreslåede nye bestemmelser i §§ 31
a-31 j betyder på grund af henvisningen i § 34, stk. 1, nr. 2,
til §§ 31-33, at overtrædelse af disse bestemmelser vil være
strafbart, hvilket ikke er tilsigtet. Henvisningen til §§ 31-33
omformuleres derfor, således at den ikke omfatter overtræ-
delse af §§ 31 a-31 j.
Orla Hav (S)
fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Tina Nedergaard (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V)
Karen Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
47
22
17
12
12
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 187 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/5-15
1533026_0004.png
4
Liberal Alliance (LA)
9
L 187 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/5-15
1533026_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 187
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold
5
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 187
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om risikoen for gentagelse af de seneste års skandalesager om-
kring det danske adoptionssystem vil mindskes med vedtagelsen af
dette lovforslag, til ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt at fortsætte privat adoptionsformid-
ling frem for at lade staten overtage, til ministeren for børn, ligestil-
ling, integration og sociale forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt ikke at lade sig inspirere af det ameri-
kanske system, for så vidt angår tilsyn i afgiverlande, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå
Spm. om at redegøre for Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tions bestemmelse om ret til familieliv i forhold til adopterede børns
ret til at have kontakt med sin biologiske familie, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor man ikke begrænser dansk samarbejde til afgiver-
lande, der har ratificeret Haagerkonventionen, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar herpå
2
3
4
5