Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 185 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den x. maj 2015
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ferie
(Udmøntning af aftalen om en bedre au pair-ordning m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 4. fe-
bruar 2015 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
67. Den 8. april 2015 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget [(S, DF, RV, SF og EL)] indstiller
forslaget til
vedtagelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
partiet har den opfattelse, at der er en række gode elementer
i lovforslaget, som udmønter dele af den politiske aftale.
DF mener, det er rimeligt, at der kommer et register, så-
dan at de familier, der ikke lever op til reglerne og ikke le-
ver op til forpligtelserne over for den person, der er kommet
til Danmark, får en karantæne. DF mener også, at det, sådan
som det er i dag, grundlæggende er urimeligt, at dem, der ik-
ke har en au pair, skal betale for dem, der ønsker at benytte
sig af ordningen. DF mener, at såfremt en familie ønsker at
hente en au pair til landet, så er det også rimeligt, at familien
i højere grad end i dag er med til at finansiere de omkostnin-
ger, som er forbundet med det. Det er fornuftigt, at der bli-
ver indført brugerbetaling, sådan at den sprogundervisning,
som en au pair-person deltager i, i højere grad betales af
værtsfamilien, end af alle dem, som ikke har en au pair-per-
son og ikke benytter sig af ordningen. Set ud fra en rimelig-
hedsbetragtning er det den rigtige retning at gå.
DF hilser det velkommen, at det nu bliver skrevet klart
ind i lovgivningen, at en opholdstilladelse for en au pair bli-
ver betinget af, at udlændingen på ansøgningstidspunktet ik-
ke venter barn, og at udlændingen ikke har stiftet familie, da
dette er uforeneligt med ordningen. DF mener, at ordningen
også i de kommende år bør følges med henblik på at vurdere
behovet for yderligere stramninger, således at de familier,
der benytter sig af ordningen, i endnu højere grad står for de
økonomiske omkostninger frem for det offentlige, og der-
med de familier, der ikke har råd til at hente en au pair per-
son til landet. Hvis lovforslaget bliver vedtaget, så vil det på
sigt spare det offentlige for en række udgifter. Det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at regeringen forventer,
at antallet, der får en opholdstilladelse efter au pair ordnin-
gen, vil falde med cirka 200 personer om året.
DF henviser i øvrigt til ordførertalen ved førstebehandlin-
gen af L 185. Samlet set kan Dansk Folkeparti støtte lovfor-
slaget.
Et
mindretal
i udvalget [(V, LA og KF)] indstiller forsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Venstre og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at partierne har valgt at stå udenfor sel-
ve aftalen om ændringer af au pair ordningen trods flere go-
de elementer i aftalen. V og KF ville gerne have været med
til at forbedre forholdene for au pair personer, men aftalen
var simpelthen ikke god nok. Aftalen udvander au pair ord-
ningen ved, at det bliver meget dyrere for den enkelte fami-
lie at have en au pair og ved, at der er udsigt til endnu mere
DokumentId
Journalnummer