Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 185 Bilag 1
Offentligt
1516139_0001.png
LIGESTILLLINGSNOTAT
OM LOVFORSLAG
8. april 2015
Forslag om ændring af udlændingeloven og lov om fe-
rie (Udmøntning af aftalen om en bedre au pair-
ordning m.v.)
J.nr. 2014-7255
AREK/crh
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. juli 2015
Marianne Ulrik Mertens/Caroline Henault
72142410/72142024
[email protected]/[email protected]
Formål med ligestillingsnotatet.
Formålet med ligestillingsnotatet er at afdække, om der er relevante køns- og lige-
stillingsaspekter af lovforslaget.
Baggrund for loven
Den 19. december 2014 indgik regeringen ”Aftale om en bedre au pair-ordning”
med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at forbedre au pair-ordningen og au pair-
personers vilkår.
Lovforslagets formål
Aftalepartierne er enige om, at au pair-personer i Danmark skal have bedre vilkår.
Det indgår derfor bl.a. i lovforslaget, at en au pair-person skal kunne holde ferie
med løn efterhånden, som ferien optjenes. Det indgår endvidere i lovforslaget, at au
pair-personer skal have mulighed for at deltage i ulønnet frivilligt arbejde.
Det indgår desuden i lovforslaget, at værtsfamilien skal betale, ikke bare for au
pair-personens hjemrejsebillet, men også for au pair-personens indrejsebillet, lige-
som det fremgår af aftalen, at pair-personen bør beskyttes bedre, hvis en værtsfami-
lie hæver kontrakten. Ligeledes er det en del af lovforslaget, at værtsfamilier, som
undlader at betale au pair-personens ind- eller hjemrejsebillet, eller som undlader at
tegne de nødvendige forsikringer for au pair-personen, skal kunne karensregistreres
for en 2-årig periode.
Endelig er aftalepartierne enige om, at au pair-ordningen er for unge, der bor hos
og indgår i værtsfamiliens liv, hvorfor et au pair-ophold er uforeneligt med, at au
pair-personen selv har stiftet familie, herunder har et barn. Aftalepartierne er dog
samtidig enige om, at den nødvendige hjælp skal sikres, hvis en au pair-person
f.eks. bliver gravid og eventuelt føder under au pair-opholdet her i landet, herunder
at det sikres, at au pair-personen kender sine rettigheder og pligter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den primære målgruppe for lovforslaget
Den primære målgruppe for lovforslaget er unge tredjelandsborgere mellem 18 og
30 år, der ønsker at komme til Danmark som au pair-person ved en værtsfamilie.
Derudover er værtsfamilier i Danmark, som ønsker at modtage en au pair-person
fra et tredjeland en del af den primære målgruppe.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Der findes en række interessenter i den sekundære målgruppe, bl.a. Au pair Net-
work (FOA, Kirkernes Integrationstjeneste og Caritas), kommunerne og Uden-
rigsministeriet, som både gennem konkrete initiativer og indirekte gennem samar-
bejdsrelationer med STAR påvirkes af lovforslaget.
Ligestillingsvurdering
Generelt
Med lovforslaget ændres der overordnet set ikke på den eksisterende balance mel-
lem kvinders og mænds vilkår.
De enkelte forslag, herunder om værtsfamiliens betaling af au pair-personens ud-
og hjemrejsebillet, samtidighedsferie samt mulighed for at tage frivilligt, ulønnet
arbejde vurderes således at komme begge køn til gode, og begge køn vurderes med
lovforlaget generelt at få bedre rettigheder som au pair-person i Danmark.
Lovforslaget vurderes endvidere generelt ikke at have betydning for kvinders og
mænds lige muligheder for at søge om opholdstilladelse i Danmark.
Au pair personer, der venter barn, og au pair personer, der stifter familie
Specifikt om den del af lovforslaget, der vedrører konsekvenserne af, at en au pair-
person venter barn på ansøgningstidspunktet eller får et barn under opholdet i
Danmark, er der følgende ligestillingsmæssige overvejelser:
Med lovforslaget foreslås det, at en au pair-opholdstilladelse skal kunne inddrages,
hvis au pair-personen stifter familie. Der henvises til den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Det foreslås endvidere, at opholdstilladelse som au pair fremadrettet skal betinges
af, at udlændingen ikke venter barn på ansøgningstidspunktet. Der henvises til den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 j, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget indebærer, at en udlænding ikke vil kunne få opholdstilladelse som au
pair, hvis udlændingen venter barn på tidspunktet, hvor udlændingen indgiver an-
søgning om opholdstilladelse.
Det vil ikke få konsekvenser for en allerede meddelt au pair-opholdstilladelse, at au
pair-personen under au pair-opholdet her i landet venter barn. Det betyder, at en au
pair, som har fået en au pair-opholdstilladelse, og som venter barn under opholdet
her i landet, ikke vil få inddraget opholdstilladelsen som følge heraf.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af ligestillingslovens § 2, stk. 2, at der foreligger direkte forskelsbe-
handling, når en person på grund af køn behandles ringere, end en anden bliver, er
blevet eller ville blive behandlet. Forskelsbehandling på grund af graviditet anses
for direkte forskelsbehandling på grund af køn.
Det fremgår af ligestillingslovens § 2, stk. 3, at der foreligger indirekte forskelsbe-
handling, når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er
neutral, vil stille personer af det ene køn særlig ufordelagtigt i forhold til personer
af det andet køn, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis
er objektivt begrundet i et legitimt formål og midlerne til at opfylde dette formål er
hensigtsmæssige og nødvendige.
Ligestillingsloven gælder i det omfang, der ikke findes særlovgivning på et speci-
fikt område, som adresserer ligestillingslovens formål og eventuel tilsidesættelse
heraf. Ligestillingslovens forbud mod forskelsbehandling kan således fraviges ved
lov i det omfang, at andre hensyn vejer tungere end det ovenfor nævnte forbud mod
forskelsbehandling på et givent område.
Formålet med, at au pair-personer ikke må have børn, hviler på det hensyn, at au
pair-personen skal indtage en familiær stilling i værtsfamilien, hvilket er uforene-
ligt med, at au pair-personen selv har stiftet familie.
Meddelelse af afslag på ansøgning om opholdstilladelse med den begrundelse, at
den pågældende på ansøgningstidspunktet er gravid, har baggrund i, at den pågæl-
dende vil få børn/stifte familie under sit au pair-ophold, og har således samme for-
mål som ovenstående.
Henset til, at det er uforenligt med et au pair-ophold, at au pair-personen selv har
stiftet familie, er det hensigtsmæssigt og nødvendigt at kunne meddele afslag på
opholdstilladelse til en au pair-person, der på ansøgningstidspunktet venter barn,
ligesom det er hensigtsmæssigt og nødvendigt at kunne inddrage en opholdstilla-
delse, hvis en au pair-person under au pair-opholdet i Danmark får et barn.
Disse konsekvenser finder anvendelse for begge køn. Henset til, at ca. 97 pct. af au
pair-personer, der får opholdstilladelse i Danmark er kvinder samt til, at kvinder
biologisk set oftere end mænd vil være vidende om, at de venter eller får et barn,
vil konsekvenserne dog med større sandsynlighed og statistisk set berøre flere
kvinder end mænd.
På baggrund af ovenstående hensyn fraviges ligestillingslovens forbud mod for-
skelsbehandling på grund af køn dog, således at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering kan meddele afslag på opholdstilladelse, hvis ansøgeren venter barn
på ansøgningstidspunktet og inddrage en opholdstilladelse som au pair, hvis ud-
lændingen bliver forælder under opholdet i Danmark.
Der henvises nærmere herom til lovforslagets bemærkninger, pkt. 3.5.3.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have betydning for kvinders og mænds li-
ge muligheder for at søge om opholds- og eller arbejdstilladelse i Danmark, og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
begge køn vurderes med lovforlaget generelt at få bedre rettigheder som au pair-
person i Danmark.
Det bemærkes dog at forskelsbehandling på baggrund af graviditet eller fødsel er
direkte forskelsbehandling på grund af køn, som udelukkende rammer kvinder.
Lovforslaget vil derfor have ligestillingsmæssige konsekvenser for den gruppe af
kvindelige au pair- personer, som er gravide ved ansøgningstidspunktet, eller som
får et barn under deres ophold i Danmark, og som ifølge forslaget fremadrettet vil
kunne meddeles afslag på opholdstilladelse ved graviditet eller få inddraget en ek-
sisterende opholdstilladelse ved fødsel. Henset til ovennævnte forhold om uforene-
ligheden mellem et au pair ophold og stiftelse af familie fraviges ligestillingslovens
forbud mod forskelsbehandling på grund af køn med lovforslaget.
Lovforslaget forventes ikke at ændre på den kønsmæssige sammensætning af tred-
jelandsborgere, som ønsker at komme til Danmark som au pair-person.
4