Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 185 Bilag 1
Offentligt
1516138_0001.png
Advokatrådet
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 20. februar 2015
SAGSNR.: 2015 - 442
ID NR.: 335190
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven og
ferieloven (Forbedring af reglerne på au pair-området mv.)
Ved e-mail af 4. februar 2015 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0002.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 K
25. februar 2015
jnr. 3.5.10/sgh
Vedr. forslag til lov om ændring af udlændingelov og ferielov
(Forbedring af reglerne på au pair-området)
Børnerådet tilslutter sig aftalepartiernes ønske om at forbedre forholdene for
au pair-personer i Danmark og finder forslagets enkelte elementer
hensigtsmæssige i den henseende.
Særligt kan rådet tilslutte sig, at aldersgrænsen for au pair-personer hæves
fra 17 år i dag til 18 år for at sikre, at personerne er myndige, når de søger
opholdstilladelse. Dermed vil det i alle sammenhænge være lettere for au
pair- personer at hævde deres rettigheder her i landet. Det undrer dog rådet,
at denne aldersgrænse ikke fremgår af selve forslaget, men alene af
Bemærkningernes pkt. 1. Rådet foreslår derfor, at dette forhold af hensyn til
forståeligheden af lovforslaget indskrives i teksten.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Annette Juul Lund
Sekretariatschef
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0003.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72c
2300 København S
sendes per email til [email protected] og [email protected]
Høringssvar til lovforslag om forbedring af reglerne på au pair-
området m.v.
FOA har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven og ferieloven (Forbedring af reglerne på au pair-
området m.v.).
Som fagforening for au pair, og med de erfaringer vi har på området,
hilser vi samlet set de foreslåede forbedringer velkommen.
Generelle bemærkninger til den forbedrede au pair-ordning
FOA finder det positivt, at værtsfamilien skal betale flybilletten både ud
og hjem, at der kommer mere fritid samt en klarere opdeling mellem
arbejdstid og fritid og at au pairens lommepenge fremover skal indbe-
tales på en bankkonto. Vi finder det positivt, at opsigelsesvarslet fra
værtsfamiliens side forlænges og at der gives ferie med løn, efterhån-
den som den optjenes. Det er godt, at der indføres kontrol med rekrut-
teringsbureauer. Dette er forbedringer, der vil afhjælpe
væsentlige udfordringer for au pairs.
FOA hilser det meget velkomment, at lommepengebeløbet hæves og at
gravide nu får bedre beskyttelse. Dog må vi påpege, at der fortsat er
tale om dårligere vilkår, end der gives andre lønmodtagere på det dan-
ske arbejdsmarked.
Vi hilser det velkomment, at det foreslås, at værtsfamilier kan komme i
karantæne for flere forhold og at dette lovfæstes. Vi må dog bemær-
ke, at næsten ingen værtsfamilier i praksis får karantæne.
Bemærkninger til de foreslåede ændringer af udlændingeloven
FOA mener, at det er positivt, at en au pair, der er gravid – og som får
sin opholdstilladelse inddraget – ikke vil få fastsat en udrejsefrist i pe-
rioden fra 2 måneder før forventet termin til 2 måneder efter fødslen.
FOA så dog gerne en yderligere beskyttelse af gravide au pairs. Såle-
des, at en kontrakt mellem au pair og værtsfamilie ikke kan opsiges
alene pga. graviditet, da den mest sandsynlige konsekvens af en sådan
opsigelse vil være en inddragelse af au pairens opholdstilladelse.
FOA finder det positivt, at listen over de forhold, som kan give en
værtsfamilie karantæne udvides. Det er således godt, at værtsfamilier
kan komme i karantæne for ikke at betale flybilletter eller tegne de ob-
ligatoriske forsikringer.
Dato:
25.02.2015
Sagsnummer:
15/23128
Ref.:
DK/jab/niba
FOA
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Telefon
Telefax
Kontonr.
4697 2626
4697 2300
5301-0476807
E-mail
[email protected]
[email protected]
www.foa.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0004.png
-2-
FOA vil dog foreslå, at en værtsfamilie også får karantæne, hvis værts-
familien ikke anmelder forsikringshændelser.
FOA har desværre haft sager, hvor værtsfamilier har haft forsikringer,
men hvor sagen ikke er blevet anmeldt til den relevante forsikring. Selv
om tegnelse af forsikring allerede i dag er obligatorisk for værtsfamili-
en, har au pairen derfor ikke i praksis været sikret erstatning.
Alternativt til karantæne, vil vi foreslå, at værtsfamilierne idømmes bø-
de for manglende anmeldelse. Dette vil være i lighed med de regler,
som kan benyttes hvis en arbejdsgiver, læge eller tandlæge undlader
at anmelde en arbejdsskade, jf. Arbejdsskadelovens § 82 stk. 3.
FOA foreslår dertil, at der bør gives karantæne til værtsfamilien, hvis
der forekommer arbejdsmiljøovertrædelser.
I forhold til arbejdsmiljøovertrædelser er det sådan i dag, at Arbejdstil-
synet ikke skal føre tilsyn med arbejde, der foregår i arbejdsgiverens
private husholdning jf. Arbejdsmiljølovens § 2 stk. 2 med henvisning til
§ 59.
Au pairs er derfor meget dårligt beskyttet på området, og en karensbe-
stemmelse skal være med til at understrege værtsfamiliens ansvar.
I forhold til effekten af karantæneregler og karensregisteret oplyste
Udlændigeservice i 2010, at kun én familie var karensregistreret. Det
er ikke FOAs indtryk, at dette har ændret sig væsentligt siden. Det skal
sammenholdes med vores erfaringer om, at der er langt flere tilfælde,
hvor der allerede ud fra de gældende regler burde gives karantæne.
Dette understøttes af SFIs undersøgelse af au pair-ordningen fra 2013.
Derfor bør den administrative praksis omkring karensregisteret overve-
jes og præciseres, således at au pairs fremover bliver bedre beskyttet
og en værtsfamilie ikke gentagne gange kan overtræde reglerne. Det
kan bl.a. overvejes om omfanget af tilsynet med værtsfamilier er til-
strækkeligt, og om fremgangsmåden er den rigtige. Generelt bør til-
synspligten styrkes, både ud fra indberetninger til Styrelsen og i for-
hold til Styrelsens generelle kontrolindsats på au pair-området.
FOA foreslår, at politiet får indberetningspligt til Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering, når politiet modtager anmeldelser eller på an-
den måde er involveret i au pair-sager. Dette skal også ses i sammen-
hæng med den allerede eksisterende bestemmelse om, at værtsfamili-
er gives karantæne i tilfælde af vold m.v. Flere sager henlægges, ikke
fordi de er grundløse eller på anden måde uden indhold, men fordi au
pairen ikke længere har ophold i landet.
Styrelsen bør som opfølgning på politiets indberetning have undersø-
gelsespligt af det konkrete tilfælde og forøget pligt til at føre tilsyn med
værtsfamilien, hvis denne indgår en ny au pair-kontrakt. Styrelsen bør
ligeledes have forøget pligt til at føre tilsyn, hvis andre parter har ind-
berettet en værtsfamilie og værtsfamilien indgår en ny au pair-
kontrakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0005.png
-3-
Bemærkninger til de foreslåede ændringer af ferieloven
Manglende afholdelse af ferie og manglende udbetaling af feriepenge
har været væsentlige problemer for au pairs og FOA finder det derfor
meget positivt, at reglerne forbedres.
Det konkrete forslag til ændring af ferieloven ligger dog op til en forrin-
gelse af den løn, som au pairen skal have under sin ferie. Ud fra gæl-
dende vejledninger beregnes ferietillæg og feriepenge ud fra værdien
af både kost og logi. Det nye forslag nævner imidlertid kun kost, ikke
logi.
FOA finder en sådan forringelse urimelig, da værdien af logi udgør en
væsentlig del af au pairens indtægt.
Med venlig hilsen
Dennis Kristensen
Forbundsformand
Pva. Dennis Kristensen:
Nina Banerjee,
Konsulent
FOA Ledelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0006.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
23. februar 2015/lk
Sendt som vedhæftet fil til [email protected] og [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven og ferieloven
(Forbedring af reglerne på au pair-området m.v.)
Med henvisning til Beskæftigelsesministeriets henvendelse af 4. februar 2015 har Center for
frivilligt socialt arbejde (CFSA) følgende bemærkninger til det fremsendte lovudkast med
bemærkninger.
Generelle bemærkninger:
Principielt kan alle, der legalt opholde sig i Danmark deltage i legale aktiviteter – herunder
frivilligt arbejde.
Vi finder det dog relevant, at det af lovforslaget positivt fremgår, at udlændinge med op-
holdstilladelse kan udføre frivilligt arbejde i Danmark. En tilkendegivelse heraf er i god
overensstemmelse med ønsket om at øge det frivillige engagement i landet - bl.a. jf. rege-
ringens initiativer om at gøre det lettere at være frivillig.
Lovforslaget med de ledsagende bemærkninger formodes også at bidrage til inklusion af
målgruppen i konferencer, kompetenceudvikling mv., der er dedikeret den frivillige verden.
Specifikke bemærkninger:
Det anbefales, at der foretages en forenkling af teksten i bemærkningerne, punkt 3.2.1.2.
CFSA’s antagelse er, at der ikke er behov for at indskrive særlige begrænsninger i målgrup-
pens muligheder for at udføre frivillige opgaver.
I bemærkningerne anføres bl.a.:
”Det ulønnede frivillige arbejde skal være en del af organisationens eller foreningens ker-
neopgave, således at au pair-personen f.eks. kan arbejde ulønnet frivilligt i et køkken hos et
værested for hjemløse, mens au pair-personen ikke vil kunne arbejde ulønnet frivilligt i
køkkenet hos en organisation eller forening, hvis dette ikke er i tilknytning til den kerne-
ydelse organisationen eller foreningen leverer.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0007.png
-2-
CFSA finder:
At en sådan formulering skaber en ny barriere i form af umiddelbare vanskelighe-
der ved at afgøre om det frivillige arbejde falder inden- eller udenfor særreglen.
At lovforslaget og den øvrige tekst i bemærkningens afsnit 3.2.1.2. fastslår, at mål-
gruppen kan udføre frivilligt arbejde inden for den stående definition og forståelse
af frivilligt arbejde. Derved underlægges målgruppen også de samme aktivitetsbe-
grænsninger som andre frivillige – herunder at arbejde, der udføres med kommerci-
elt formål, ikke betragtes som frivilligt arbejde.
Resumé:
CFSA har generelt positive bemærkninger til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger.
Det anbefales dog, at der foretages en forenkling i bemærkningerne, afsnit 3.2.1.2, så der
ikke omtales særlige aktivitetsbegrænsninger ud over de begrænsninger, der fremgår af
”hovedreglen” (den basale definition af frivilligt arbejde).
CFSA takker for invitationen til at afgive høringssvar og bidrager gerne med supplerende
oplysninger, såfremt det måtte ønskes.
Med venlig hilsen
Laust Kristensen
centerleder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0008.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0013.png
INDVANDRERRÅDGIVNINGEN
Landsdækkende
Rådgivning
Århus, den 26 februar 2015
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S.
Vedr. Høringssvar til udkast forslag til lov om ændring af udlændingeloven og ferieloven
(Forbedring af reglerne på au pair-området m.v.) J.nr. 2014- 7255:
Indvandrerraadgivningen kan tilslutte sig de hårdt tiltrængte forbedringer på au-pair området.
Men Indvandrerrådgivningen skal opfordre til, at der bør indføres en regel om, at uanset hvad årsagen er
til ophør af en au-pair aftale, skal værtsfamilien betale hjemrejsen og dens omkostninger.
Styrelsen for Arbejsmarked og Rekrutering, der administrerer au-pair tilladelser, har skabt en praksis,
hvor en opsagt au-pair, der søger efter en ny værtsfamilie, ikke gives medhold i at værtsfamilien forsat
skal betale hjemrejsen, hvis au-pair’ ikke kan finde en ny værtsfamilie.
Indvandrerrådgivningen er af den opfattelse, Au-pair området kan betragtes som social dumping både på
arbejdsmiljø og aflønning.
Au-pair området kan sagtens trænge til større forbedringer med at sikre betydelig bedre løn og
ansættelsesforhold, at arbejdsforholdene bliver lagt ind under arbejdsmiljøkontrol, at straks ved ankomst
skal være en dags introduktion (som værtsfamilien skal betale) om rettigheder i Danmark og
værtsfamiliernes forpligtigelser.
leif randeris
Kontorleder
Vesterbrogade 14-Butikken
DK8000 Århus C. Tlf. + 45 88709898 +45 26223611 Fax +45 88707870
www.Indvandrerraadgivningen.dk
[email protected]
Countrywide Immigrant Counselling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0014.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8946
[email protected]
MENNESKERET.DK
J. NR.
540.10/31633/KIPR/NMK/LUJJ
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN OG FERIELOVEN
(FORBEDRING AF REGLERNE PÅ AU PAIR-OMRÅDET
M.V.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 4.
februar 2015 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til udkast til ændring af udlændingeloven og
ferieloven (Forbedring af reglerne på au pair-området m.v.).
Instituttet skal indledningsvist bemærke, at det er positivt, at
regeringen ønsker at give au pair-personer i Danmark bedre vilkår
gennem ”Aftale om en bedre au pair-ordning”. Dele af aftalen
udmøntes i de foreliggende udkast til forslag til ændringer af
udlændingeloven og ferieloven. Det bemærkes i den forbindelse, at
instituttet i sin statusrapport for 2013 anbefalede, at Danmark
foretager en revision af au pair-ordningen med henblik på at undgå
udnyttelse og sikre overholdelse af au pairernes rettigheder og for at
sikre klarhed i reglerne.
Instituttet bemærker overordnet set, at au pair-ordningen er baseret på
uklare rammer om relationen mellem au pair-personen og
værtsfamilien, hvilket skaber en risiko for en ulige relation mellem
parterne. Au pair-ordningen er oprindeligt konstrueret med vægt på
kulturel udveksling knyttet til en konkret værtsfamilie, og au pair-
personens opholdstilladelse er således knyttet til en konkret
værtsfamilie. Det fremgår af en række rapporter fra blandt andet SFI
(Den danske au pair-ordning, 13:02), FOA (Au pair i Danmark – Billig
arbejdskraft eller kulturel udveksling) og Center mod Menneskehandel
(Au pair og menneskehandlet?- Rekruttering, ophold i Danmark og
drømme om fremtiden), at parterne i ordningen i dag er primært
interesseret i henholdsvis at opnå en indtjening og at få udført
arbejdsopgaver i hjemmet. Au pair-personen har imidlertid ikke en
26. FEBRUAR 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdstilladelse, og er kun omfattet af dele af den lovgivning, der
gælder for arbejdstagere.
Instituttet finder, at der i forbindelse med den fortsatte udmøntning af
”Aftale om en bedre au pair-ordning” bør overvejes initiativer, som
imødekommer problemerne vedrørende den uklare regulering af au
pair-ordningen og den udsatte position, som au pair-personer risikerer
at befinde sig i. Dette kan eksempelvis ske gennem udarbejdelse af en
vejledning om au pair-personers retsstilling under deres ophold i
Danmark, som ligeledes indeholder informationer om adgangen til
tilbud, som yder juridisk rådgivning, såfremt den pågældende oplever
behov herfor. Endvidere bør der på baggrund af den enkelte kontrakt
udarbejdes et overskueligt dokument, som sammenfatter de
væsentlige konkrete vilkår for au-personens ydelser hos værtsfamilien.
Derudover er der behov for fortsat afklaring af, i hvilket omfang au pair-
ordningen drejer sig om kulturudveksling eller reelt har karakter af
arbejde.
Instituttet har i øvrigt følgende bemærkninger til udkastet:
BESKRIVELSE AF FORHO LDET TIL MENNESKERET TEN OG EU-
RETTEN
En afgørelse om afslag på og inddragelse af en opholdstilladelse kan
efter omstændighederne udgøre et indgreb i den pågældendes
menneskerettigheder. Derudover kan der afhængigt af sagen være EU-
retlige problemstillinger, eksempelvis hvis au pair-personen føder et
barn, som på grund af den anden forælder får dansk statsborgerskab
ved fødslen, jf. Zambrano-sagen (dom af 8.3.2011, sag C-34/09).
Danmarks menneskeretlige forpligtelser gælder også i forhold til au
pair-personer, mens de opholder sig i Danmark.
Udkastet indeholder imidlertid ikke en beskrivelse af forholdet til
menneskeretten og EU-retten.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at
fremme den enkeltes menneskerettigheder – at forholdet til
menneskeretten og EU-retten beskrives i lovforslaget.
FRIVILLIGT ARBEJDE
I henhold til udkastets § 9 j, stk. 11, kan en au pair-person udføre
ulønnet frivilligt arbejde. Instituttet finder dette forslag positivt, og
bemærker i den forbindelse, at det frivillige arbejde ikke berører det
tidsrum, hvor denne skal udføre pligter for værtsfamilien.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Instituttet finderdet vigtigt, at den enkelte au pair-person har mulighed
for forinden påbegyndelse af et frivilligt arbejde at tilegne sig viden om,
præcis hvilket frivilligt arbejde den pågældende kan tage, uden at dette
får konsekvenser for au pair-personen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at
fremme den enkeltes menneskerettigheder – at det sikres, at au
pair-personen har adgang til klare informationer om, hvilken slags
for frivilligt arbejde denne kan indgå i.
KLARE RAMMER FOR AU PAIR-PERSONER, DER VENTER
BARN, OG AU PAIR-PERSONER, DER STIFTE R FAMILIE
I henhold til udkastets § 9 j, stk. 5, betinges opholdstilladelsen af, at
udlændingen ikke har stiftet familie, hvilket betyder, at en au pair-
person, som i Danmark stifter familie eller bliver gift, kan få inddraget
sin opholdstilladelse. Instituttet finder det imidlertid uklart, hvorfor au
pair-personer, der tidligere har været gift eller levet i registreret
partnerskab, men nu er fraskilt, ikke kan få eller bevare en
opholdstilladelse som au pair.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på en
afklaring i forhold til menneskeretten – at der redegøres nærmere
for, hvorfor en au pair-personer, der tidligere har været gift eller
levet i registreret partnerskab, men nu er fraskilt, ikke kan få eller
bevare opholdstilladelse som au pair.
Den foreslåede § 19, stk. 1, nr. 14, indebærer, at opholdstilladelsen kan
inddrages, når lovens betingelser vedrørende au pair-personens
familiemæssige status ikke er overholdt. Udkastet tilsigter at skabe
lovmæssig gennemsigtighed for udlændinge, som overvejer et au pair-
ophold i Danmark eller allerede er i et sådant ophold, og som påtænker
at stifte familie, herunder at blive forældre. Formålet er blandt andet,
at en au pair-person, som bliver forældre under et au pair ophold, skal
kende sine rettigheder. Med forslaget præciseres det blandt andet, at
opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen ikke på
ansøgningstidspunktet venter barn. I afsnit 3.5.3. om
ligestillingsmæssige overvejelser præciseres det, at ligestillingslovens
forbud mod direkte diskrimination hermed fraviges. Instituttet har
ingen bemærkninger hertil.
Instituttet finder imidlertid, at en au pair-person, som påtænker at
stifte familier eller har stiftet familie, også har behov for informationer
om sine rettigheder med hensyn til bolig og underhold i perioden
mellem fødsel og udrejse. Derudover er det uklart, hvorvidt en
oplysning om graviditet fra au pair personen giver værtsfamilien
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grundlag for at opsige kontrakten straks eller med frist. Såfremt dette
er tilfældet, kan den pågældende ligeledes have behov for adgang til
informationer om sine rettigheder fra ophøret af kontrakten frem til
fødselstidspunktet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at
fremme den enkeltes menneskerettigheder – at der sikres adgang
til informationer til au pair-personer, som har stiftet familie, om
rettigheder med hensyn til bolig og underhold i perioden mellem
fødsel og udrejse samt eventuelt i perioden fra ophøret af
kontrakten frem til fødselstidspunktet.
Der henvises til j.nr. 2014-7255.
Med venlig hilsen
Kirsten Precht
SPECIALKONSULENT
4/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0018.png
N O TAT
KL's bemærkninger til udkast til lovforslag
om ændring af reglerne på au pair -området
KL har den 4. februar modtaget udkast til lovforslag om ændring af udlæn-
dingeloven og ferieloven med henblik på forbedring af reglerne på au pair-
området. Høringsfristen er sat til den 26. februar 2015.
KL har ikke bemærkningerne til formål og indhold i de foreslåede ændrin-
ger.
KL imødeser DUT-forhandlinger om de økonomiske konsekvenser i for-
bindelse med au pair personers deltagelse i arbejdsmarkedsrettet danskun-
dervisning.
Med venlig hilsen
Birger Mortensen
Den 24. februar 2015
Sags ID: SAG-2015-00841
Dok.ID: 1981599
[email protected]
Direkte 3370 3800
Mobil 2326 3872
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Telefon 3370 3800
www.kl.dk
Side 1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0019.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72C
2300 København S
Sendes pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected].
Sagsnr. 10-1170
Vores ref. LRI/ljo/lgy
Deres ref. 2014-7255
Den 26. februar 2015
Høringssvar til forslag om forbedring af reglerne på au pair-området m.v.
LO har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven og ferieloven (Forbedring af reglerne på au pair-området m.v.). Udkastet har væ-
ret i høring blandt LO’s medlemsforbund.
FOA er selvstændig høringspart, og LO henviser til deres høringssvar ift. bemærk-
ninger om karantæne og karensregisteret i udlændingeloven.
Overordnede bemærkninger til den forbedrede au pair-ordning
LO hilser overordnet set de foreslåede forbedringer af au pair-ordningen velkommen.
Vi mener, at det er positivt, at lommepengebeløbet hæves, at au pair-personer får ud-
og hjemrejse betalt af værtsfamilien, mere fritid, en klarere opdeling af arbejdsugen i
henholdsvis arbejde og fritid og ferie med løn efterhånden, som ferien optjenes.
LO mener også, at det er positivt med en øget gennemsigtighed og beskyttelse af au
pairs, der venter barn. Selvom vi her må påpege det problematiske i, at beskyttelsen
af gravide og barslende au pairs ikke svarer til den beskyttelse, som lønmodtagere har
på det øvrige arbejdsmarked.
Bemærkninger til de foreslåede ændringer af udlændingeloven
LO mener, at det er positivt, at en au pair, der er gravid – og som får sin opholdstilla-
delse inddraget – ikke vil få fastsat en udrejsefrist i perioden fra to måneder før for-
ventet termin til to måneder efter fødslen.
LO så dog gerne en yderligere beskyttelse af gravide au pairs. Således, at en kontrakt
mellem au pair og værtsfamilie ikke kan opsiges alene pga. graviditet. Da den mest
sandsynlige konsekvens af dette vil være en inddragelse af au pairens opholdstilladel-
se.
Ift. karantæne og karensregister henviser LO til FOA’s høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til de foreslåede ændringer af ferieloven
Forslaget ligger op til en forringelse af den løn, som au pairen får under sin ferie, da
ferietillæg og feriepenge i de gældende vejledninger beregnes ud fra værdien af lom-
mepenge, kost OG logi. Forslaget nævner kun lommepengene og kost. Ikke logi.
Det mener LO ikke er rimeligt, da værdien af logi udgør en væsentlig del af au pai-
rens indtægt.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0022.png
St’v rel sen fhr Arbej dsmarked og Rekruttering
I)ato
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-rnails af 4. og 23. februar 2015 anmodet
blandt andet Udhendingenavnet
om
eventuelle bernrkninger til udkast til lovforslag om n
dring af udlarndingeloven og ferieloven (forbedring afreglerne pa au pair-omrâdet mx.).
Udkendingernevnet kan i den anledning oplvse, at Ud1ndingenvnet ikke har nogle bemrk
ninger.
Venlig hi1s7
-F
Mie1 Kistrup
Formand for UdIndingenvnet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0023.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516138_0024.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
FFR
J.nr. 4OA-’OL-7-T
mit:
cr
2O1’
Beskæfligelsesministedet
Ved Stranden 8
1061 KobenhavnK
Sendt pr. mail til [email protected] og [email protected]
Justitsministeriet har ved brev af 4. februar 2015 (Sagsnr. 2014-7255) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven og ferie-
loven (Forbedring af reglerne på au pair-området m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
lsen
Bredgade 59, 1260 Kibenhavn K.
TIE 9968 6200
Hjeunmeside: www.oestrelandsret.dk