Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 184 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 00. maj 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om arbejdsløshedsforsikring og
forskellige andre love
(Ændring af investeringsregler som følge af Solvens II, undtagelse af investeringsdel fra lov om offentlighed i forvaltningen,
fritagelse for betaling af finansieringsbidrag m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag og
Enhedslisten har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.
februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 98. Den 10. april 2015 sendte beskæftigelsesministeren
de indkomne høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvur-
dering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
ministerens svar herpå er optrykt som bilag til betænknin-
gen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelses-
ministeren under nr. 3 og 4 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. ]
For Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti er
det væsentligt, at bestyrelsen sammensættes af de personer,
som er demokratisk valgt af de faglige organisationer på
baggrund af deres kvalifikationer. Derfor er det afgørende
for KF og DF, at den demokratiske proces og fagligheden
har forrang for kønslig ligestilling. Af lovforslaget har det
ikke stået klart, hvilken prioritering, der blev lagt op til.
Men i henhold til ministerens svar på spørgsmål 9 (som er
optrykt som bilag 2 til betænkningen over lovforslaget), står
det nu klart, at der med ændringen af § 4 sker en lempelse af
kravet til kønslig ligestilling for at tage hensyn netop til, at
bestyrelsen sammensættes af demokratisk valgte repræsen-
tanter fra de faglige organisationer, hvilket kan betyde for-
skydninger i balancen mellem mænd og kvinder. På den
baggrund kan KF og DF støtte denne del af lovforslaget li-
gesom KF og DF støtter resten af lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer