Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 184 Bilag 6
Offentligt
1531247_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 00. maj 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om arbejdsløshedsforsikring og
forskellige andre love
(Ændring af investeringsregler som følge af Solvens II, undtagelse af investeringsdel fra lov om offentlighed i forvaltningen,
fritagelse for betaling af finansieringsbidrag m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag og
Enhedslisten har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. april 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.
februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 98. Den 10. april 2015 sendte beskæftigelsesministeren
de indkomne høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvur-
dering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
ministerens svar herpå er optrykt som bilag til betænknin-
gen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelses-
ministeren under nr. 3 og 4 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. ]
For Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti er
det væsentligt, at bestyrelsen sammensættes af de personer,
som er demokratisk valgt af de faglige organisationer på
baggrund af deres kvalifikationer. Derfor er det afgørende
for KF og DF, at den demokratiske proces og fagligheden
har forrang for kønslig ligestilling. Af lovforslaget har det
ikke stået klart, hvilken prioritering, der blev lagt op til.
Men i henhold til ministerens svar på spørgsmål 9 (som er
optrykt som bilag 2 til betænkningen over lovforslaget), står
det nu klart, at der med ændringen af § 4 sker en lempelse af
kravet til kønslig ligestilling for at tage hensyn netop til, at
bestyrelsen sammensættes af demokratisk valgte repræsen-
tanter fra de faglige organisationer, hvilket kan betyde for-
skydninger i balancen mellem mænd og kvinder. På den
baggrund kan KF og DF støtte denne del af lovforslaget li-
gesom KF og DF støtter resten af lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1531247_0002.png
2
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL):
Til titlen
1)
I undertitlen udgår »undtagelse af investeringsdel fra
lov om offentlighed i forvaltningen,«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Nr. 15
udgår.
[Begrænsning af aktindsigt udgår]
Til § 2
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
3)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »§ 6 g« til: »§ 6 d, stk. 2-4«.«
[Teknisk ændring]
4)
I nr. 12 indsættes efter »indsættes«: »i kapitel 5 a«.
[Teknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL):
5)
Nr. 12
udgår.
[Begrænsning af aktindsigt udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Enehdslisten er imod at begrænse adgangen til aktindsigt
og ønsker derfor denne del ud af lovforslaget. Ændringsfor-
slaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 5.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag om, at det i §
31 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension bestemmes,
at lov om offentlighed i forvaltningen ikke finder anvendel-
se for investeringsvirksomhed, som udøves af Arbejdsmar-
kedets Tillægspension. Det foreslås, at denne bestemmelse
udgår af lovforslaget, således at lov om offentlighed i for-
valtningen, herunder reglerne om aktindsigt, fortsat finder
anvendelse for investeringsvirksomhed, som udøves af Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr. 3
Det er foreslået i det fremsatte lovforslag, at § 6 g i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond om tilskrivning af resultat
til lønmodtageres konti ophæves. Samtidig foreslås der ind-
ført nye regler herom i § 6 d, stk. 2-4. Som følge heraf fore-
slås, at der i § 2, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond henvises til § 6 d, stk. 2 -4 i stedet for til § 6 g.
Til nr. 4
Det foreslås, at det anføres, at den foreslåede bestemmel-
se indsættes i kapitel 5 a.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag om, at det i §
10 m i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond bestemmes, at
lov om offentlighed i forvaltningen ikke finder anvendelse
for investeringsvirksomhed, som udøves af Lønmodtagernes
Dyrtidsfond. Det foreslås, at denne bestemmelse udgår af
lovforslaget, således at lov om offentlighed i forvaltningen,
herunder reglerne om aktindsigt, fortsat finder anvendelse
for investeringsvirksomhed, som udøves af Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Det Konservative Folkeparti (KF)
8
L 184 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1531247_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
22
17
12
12
9
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1
1
L 184 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1531247_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 184
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigel-
sesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om, hvilke oplysninger ATP og LD fremover vil kunne
nægte at udlevere i henhold til offentlighedsloven, hvis lovforslaget
vedtages, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan implementeres de øvrige for ATP og LD rele-
vante dele af Solvens II-direktivet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm., om lovforslaget medfører ændringer af tilsynet med ATP
og LD, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ligestillingslovens regler i dag finder anvendelse
på Lønmodtagernes Dyrtidsfonds bestyrelse, til beskæftigelsesministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om sammensætningen af kvinder og mænd i offentlige udvalg,
kommissioner m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorvidt ligestillingsloven sikrer en fornuftig balance mel-
lem hensynet til kvalifikationer og køn, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om fravigelse i organisationernes primære indstilling ved ligelig
kønsmæssig sammensætning i bestyrelsesarbejdet, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der
udtager de dele af lovforslaget, der indskrænker eksisterende mulighe-
der for aktindsigt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som
sikrer, at ligestillingslovens regler fortsat vil finde anvendelse på ud-
pegningen af LD’s bestyrelse, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 184 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1531247_0005.png
5
Bilag 2
Spørgsmål 9 og beskæftigelsesministerens svar herpå
Spørgsmål og foreløbigt svar er optrykt efter ønske fra Det Konservative Folkeparti
Spørgsmål 9:
»Ministeren anmodes om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som sikrer, at ligestil-
lingslovens regler fortsat vil finde anvendelse på udpegningen af LD’s bestyrelse. Med ændringsforslaget
ønskes det sikret, at der ikke med lovforslaget sker en skærpelse af kravet til kønsmæssig balance på be-
kostning af fagligheden og den demokratiske proces, som leder op til udpegningen af bestyrelsens med-
lemmer.«
Foreløbigt svar:
Det foreslås i L 184 blandt andet, at der i § 4 i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond indsættes regler om,
at bestyrelsen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond så vidt muligt bør have »en afbalanceret sammensætning af
mænd og kvinder«.
Med lovforslaget sidestilles reguleringen af den kønsmæssige sammensætning i Lønmodtagernes Dyrtids-
fonds bestyrelse med de regler, der gælder for Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Udpegning af medlemmer til Lønmodtagernes Dyrtidsfonds bestyrelse sker i dag inden for rammerne af
ligestillingslovens regler. Efter ligestillingsloven bør bestyrelser m.v. inden for den statslige forvaltning
have en »ligelig sammensætning af kvinder og mænd«. En ligelig kønsfordeling vil efter praksis sige en
40/60 fordeling.
Det foreslås med lovforslaget, at bestyrelsen så vidt muligt bør have en afbalanceret kønsfordeling, hvil-
ket i praksis vil sige en kønsfordeling på 33/66. På den måde vil der blive større mulighed for at tage
hensyn til, at bestyrelsen består af demokratisk valgte repræsentanter fra de faglige organisationer, hvilket
kan betyde forskydninger i balancen mellem mænd og kvinder. Der er således ikke tale om, at der med
forslaget lægges op til en skærpelse af kravet til kønsmæssig balance i Lønmodtagernes Dyrtidsfonds be-
styrelse i forhold til, hvad der gælder i dag.
Svar: