Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 183
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
12. maj 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. april 2015 som led i behandlingen af L
183 stillet følgende spørgsmål nr. 1, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Sagsnr. 2015 - 628
”Ministeren bedes oplyse, om omlægningen af refusionen medfører større eller
mindre samlet kompensation til kommunen for borgere i fleksjob.”
Endeligt svar:
Med refusionsreformen indfører vi et enkelt og gennemsigtigt refusionssystem,
hvor satserne som udgangspunkt er ens på tværs af ydelser – og faldende over tid.
Således skal reformen sikre, at arbejdsløse, så tidligt som muligt, får netop den ind-
sats, der kan hjælpe dem tættere på arbejdsmarkedet, frem for en indsats, rettet mod
den højeste refusionssats.
Som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil refusionsreformen isole-
ret set betyde, at kommunerne fra 2016 vil modtage mindre i direkte statslig refusi-
on for deres udgifter til forsørgelsesydelser, herunder fleksløntilskud.
Således vurderes den statslige refusion til kommunerne at blive reduceret med hen-
holdsvis ca. 7,0 mia. kr. i 2016 og ca. 7,7 mia. i 2017 isoleret set, som følge af re-
fusionsreformen.
Kommunerne kompenseres dog under ét fuldt ud via bloktilskuddet og beskæfti-
gelsestilskuddet for den del af deres udgifter, som ikke længere dækkes af den
statslige refusion.
De byrdefordelingsmæssige forskydninger ved refusionsomlægningen foreslås med
økonomi- og indenrigsministerens lovforslag om tilpasninger i udligningssystemet,
L 171, imødegået gennem et øget udligningsniveau. Der foreslås også indført en
overgangsordning, der begrænser de enkelte kommuners nettogevinst eller nettotab
i 2016 og 2017.
Samtidig indgår det i refusionsreformen, at kommunerne fortsat skal tilskyndes til
at give borgere med nedsat arbejdsevne mulighed for et aktivt arbejdsliv i fleksjob
frem for passiv forsørgelse på eksempelvis kontanthjælp, i overensstemmelse med
reformen af førtidspension og fleksjob.