Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 181
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
11-05-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 181) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Indførelse af fælles prøve i fysik/kemi, biologi og
geografi, ændring af bedømmelsesordning ved folkeskolens skriftlige
prøver m.v.) har udvalget i brev af 5. maj 2015 efter ønske fra Alex Ah-
rendtsen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan en fælles naturfagsprøve hæver
niveauet for eleverne.”
Svar:
I skoleårene 2010/2011 og 2011/2012 blev der gennemført forsøg med
en praktisk-mundtlig fællesfaglig naturfagsprøve omfattende fagene fy-
sik/kemi, biologi og geografi. Resultatet af evalueringen pegede på, at
eleverne ved den fællesfaglige praktisk-mundtlige prøve havde præsteret
højere end ved den eksisterende praktisk-mundtlige prøve i fysik/kemi.
Citater fra lærere og censorer bekræftede det positive indtryk, især ved at
fremhæve elevernes evne til at inddrage relevante dele af alle de tre fag.
Evalueringen viste også, at mange elever blev motiveret af en fællesfaglig
prøveform, og at prøveformen styrkede elevernes forståelse af, hvordan
fagene kan bruges i hverdagen og virkeligheden uden for skolen. Evalue-
ringen viste desuden, at den fællesfaglige prøveform medførte, at alle tre
naturfag blev taget lige alvorligt.
En fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi vurderes derfor at ville
hæve niveauet for eleverne, da eleverne ikke alene skal bedømmes ud fra
de enkelte fags færdigheder, viden og kundskaber, men også ud fra deres
evner til at kombinere deres kompetencer på tværs af fagene. For at
kunne kombinere deres kompetencer på tværs af fagene må eleverne i
endnu højere grad være fokuseret på de enkelte fags særkender.